ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Γ. Λάνθιμος - Η Ελλάδα μπορεί να... περιμένει

ΜΑΡΩ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ

Ο Αργυρός Λέων σκηνοθεσίας και το Μεγάλο Βραβείο της επιτροπής της Βενετίας για τον Γιώργο Λάνθιμο, ο οποίος συνεχίζει τη διεθνή καριέρα του με διαρκώς μεγαλύτερες επιτυχίες.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σεπτέμβριο σαν τώρα, αλλά 30 χρόνια πριν, οι ελληνικές εφημερίδες είχαν τίτλο «Αργυρός Λέοντας στον Αγγελόπουλο». Το βραβείο της Βενετίας είχε απονεμηθεί στον Θεόδωρο Αγγελόπουλο για το «Τοπίο στην ομίχλη», το οποίο χαιρετίστηκε τότε ως ελληνική νίκη. Χθες, για μία ακόμη φορά ένας Ελληνας σκηνοθέτης διακρίθηκε στη Μόστρα. Το «The favourite» του Γιώργου Λάνθιμου πήρε τον Αργυρό Λέοντα, το Μεγάλο Βραβείο της επιτροπής και η πρωταγωνίστρια Ολίβια Κόλμαν έλαβε το βραβείο γυναικείας ερμηνείας. Ο Γιώργος Λάνθιμος δήλωσε στη συνέντευξη Τύπου που έδωσε στη Μόστρα, «αν βρω μια ιστορία που θέλω να πω, και είναι στην ελληνική γλώσσα, και λαμβάνει χώρο στην Ελλάδα, ευχαρίστως να γυρίσω και να την κάνω».

Τα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης χάρηκαν τη νίκη του Γιώργου Λάνθιμου με τον γνώριμο και παρορμητικό ενθουσιασμό που συνοδεύει την επιτυχία κάθε «δικού μας παιδιού», κάθε ανθρώπου δηλαδή που γεννήθηκε και μεγάλωσε σε αυτή τη χώρα. Μολονότι τα τελευταία χρόνια η ανοδική, απολύτως επιτυχημένη πορεία του σκηνοθέτη επιβεβαιώνεται με διεθνείς συμπαραγωγές στις οποίες πρωταγωνιστούν γνωστοί ηθοποιοί του αμερικανικού κινηματογράφου –τα φιλμ «Αστακός» και «Ο θάνατος του ιερού ελαφιού»–, η ταινία που σηματοδότησε την αρχή της διεθνούς σταδιοδρομίας του ήταν ελληνική. Ο «Κυνόδοντας» έλαβε διεθνείς διακρίσεις, σχολίαζε την ελληνική κοινωνία και η παραγωγή έγινε με την αρωγή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Σε αντίθεση με αυτά, το βραβευμένο «The favourite» δεν είναι μια ελληνική ταινία, δεν έχει ελληνοκεντρικό θέμα, ούτε Ελληνες συντελεστές. Είναι μια ταινία εποχής, μια καυστική σάτιρα με τον τρόπο του Λάνθιμου γύρω από τα παιχνίδια σχέσεων και εξουσίας που τυλίγονται και ξετυλίγονται γύρω από τον βασιλικό θρόνο της Αγγλίας του 18ου αιώνα.

Η θεματική του σκηνοθέτη, όλος ο προβληματισμός του πάνω στη σκληρότητα και στην ιδιοτροπία των ανθρώπινων συναναστροφών βρίσκεται και πάλι εδώ. Αν και αυτή τη φορά δεν συνυπογράφει με τον Ευθύμη Φιλίππου το σενάριο, αλλά επέλεξε το έτοιμο υλικό των Ντέμπορα Ντέιβις και Τόνι Μακ Ναμάρα πάνω στο οποίο εργάστηκε, έφτιαξε και πάλι ένα προκλητικό, ενδιαφέρον έργο που εμπνέεται από τα μυστικά και τα ψέματα, τα οποία ερήμην μας ρυθμίζουν τη ζωή μας.

Το υπουργείο Πολιτισμού στο μήνυμά του συνεχάρη τον σκηνοθέτη, που «το κινηματογραφικό του σύμπαν ξεπερνά τα όρια της συγκυρίας», και στη συνέχεια αναφέρεται στην ανάγκη «ενεργοποίησης θεσμικών αντανακλαστικών προκειμένου αυτού του είδους η σχέση ανάμεσα στους νεότερους δημιουργούς και σε ένα διαρκώς πιο ανήσυχο κοινό να ενισχυθεί». Σε παλιότερη συνέντευξή του στην «Κ», όταν ρωτήθηκε εάν ήταν η οικονομική κρίση της χώρας ο λόγος για τον οποίο εκείνος εγκαταστάθηκε στο εξωτερικό –ζει στο Λονδίνο από το 2015– απάντησε: «Στον χώρο όπου κινούμαστε δεν έχει σχέση η κρίση. Πάντα υπήρχε πρόβλημα με τους κινηματογραφιστές. Ηταν μικρή η υποστήριξη». Ο Γιώργος Λάνθιμος δεν βιάζεται να επιστρέψει στην Ελλάδα. Αγαπά τον επαγγελματισμό του εξωτερικού και θέλει να κάνει εκεί τις ταινίες του.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ