ΕΛΛΑΔΑ

«Δεν υπάρχει αριστερή ή δεξιά Κοινωνιολογία»

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Εκπαίδευση

Σειρά των κοινωνιολόγων να δώσουν τον δικό τους... αγώνα υπέρ του μαθήματός τους, στη διελκυστίνδα που έχει στηθεί με αφορμή την πρόταση του υπουργείου Παιδείας να καταργηθούν τα Λατινικά από τα μαθήματα που εξετάζονται στις Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους υποψηφίους ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών και να αντικατασταθούν από την Κοινωνιολογία. Μάλιστα το θέμα πήρε διαστάσεις, καθώς ο αντιπρόεδρος της Ν.Δ. Αδωνις Γεωργιάδης υπαινίχθηκε ότι το μάθημα έχει αριστερό ιδεολογικό πρόσημο, ενώ ο υπουργός Παιδείας κ. Κώστας Γαβρόγλου στην πρόσφατη συνέντευξή του στην «Κ» (10/9/2018) του απάντησε πως «τα γνωστικά πεδία δεν έχουν ιδεολογικό πρόσημο. Να θυμίσω ότι οι ναζί υποστήριζαν τέτοιες απόψεις».

Ειδικότερα, σε ανακοίνωσή του το Δ.Σ. της Ελληνικής Κοινωνιολογικής Εταιρείας (ΕΚΕ) δηλώνει ότι «η επιστήμη της Κοινωνιολογίας έγινε αντικείμενο πολιτικής διαμάχης με έναν άκρως αντιεπιστημονικό τρόπο, που εκθέτει εκείνους που την προκάλεσαν με τις δηλώσεις τους ότι το μάθημα κάνει τους μαθητές αριστερούς. Παρά το καταφανώς ανεδαφικό του ισχυρισμού, η ΕΚΕ έχει την υποχρέωση να υπογραμμίσει το αυτονόητο: ότι όπως δεν υπάρχει αριστερή ή δεξιά Φυσική, Φιλολογία ή Βιολογία έτσι δεν υπάρχει και αριστερή ή δεξιά Κοινωνιολογία».

Από την πλευρά της, η Χρύσα Σοφιανοπούλου, επίκουρος καθηγήτρια στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και μέλος του Δ.Σ. της ΕΚΕ, ανέφερε στην «Κ» ότι «η Κοινωνιολογία, ως επιστήμη, έχει αντικείμενο μελέτης τα κοινωνικά φαινόμενα, τη δράση των κοινωνικών ομάδων, τις σχέσεις μεταξύ ατόμου και ομάδων, και ειδικότερα τον μετασχηματισμό των κοινωνιών, αναφέρει ο Giddens. Σήμερα, εκτός από αυτό, διδάσκονται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Πολιτική Παιδεία, Βασικές αρχές κοινωνικών επιστημών και Ιστορία των κοινωνικών επιστημών. Οι κυριότεροι στόχοι των μαθημάτων αυτών, αν μπορούσαμε να τους συνοψίσουμε, είναι: να γνωρίσουν η μαθητές την αξία των κοινωνικών επιστημών για τη θεμελίωση των ανθρωπίνων και των κοινωνικών δικαιωμάτων και παράλληλα να αντιληφθούν τη συμβολή τους στην ανάπτυξη του κοινωνικού κράτους και στην κοινωνία των πολιτών, να ασκηθούν στην ικανότητα να αντιπαραβάλλουν κοινωνικούς θεσμούς, κοινωνικά συστήματα και ανθρώπινες συμπεριφορές, καθώς και να διευρύνουν τον ορίζοντα των γνώσεών τους για κοινωνικά ζητήματα, σε ατομικό, συλλογικό ή/και ευρύτερα κοινωνικό πεδίο. Το σχολείο του 21ου αιώνα καλείται να εκπαιδεύσει τους μαθητές έτσι ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των πολιτισμικά διαφορετικών και ψηφιακά συνδεδεμένων κοινοτήτων στις οποίες εργάζονται και αναπτύσσουν κοινωνικές σχέσεις. Επομένως, η διαμόρφωση κοινωνικής συνείδησης και κριτικής κοινωνικής σκέψης είναι απαραίτητα στοιχεία της εκπαίδευσης αυτής. Χρειαζόμαστε μαθήματα Κοινωνιολογίας, ελκυστικά σχεδιασμένα βιβλία – αν και πρέπει να πούμε εδώ π.χ. ότι η Ιστορία των Κοινωνικών Επιστημών είναι ένα πολύ ενδιαφέρον σχολικό εγχειρίδιο– και κυρίως εκπαιδευτικούς με διαρκή επιμόρφωση».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ