ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ο θεατής στο επίκεντρο των έργων της Νάσιας Ιγγλέση σε Αθήνα και Λονδίνο

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ

Το έργο «Ανυπακοή» μπροστά στο Σόμερσετ Χάους του Λονδίνου.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Μηχανολογική επιστήμη και τέχνη. Ιδού μια πολύ ενδιαφέρουσα σύζευξη που χαρακτηρίζει τη δουλειά της Νάσιας Ιγγλέση, η οποία βάζει τους νόμους των φυσικών επιστημών στην υπηρεσία της έμπνευσης με πολύ εντυπωσιακά αποτελέσματα. Χάρις στις σπουδές της ως μηχανολόγος στην Οξφόρδη αλλά και στην τέχνη στο Βασιλικό Κολλέγιο Τεχνών και στο περίφημο MIT των ΗΠΑ, ασχολείται με τον μετασχηματισμό της ύλης σε καλλιτεχνική δημιουργία μέσα από την πρωτοποριακή έρευνα. Μοιράζει τον χρόνο και τη ζωή της μεταξύ της Αθήνας και της βρετανικής πρωτεύουσας, όπου παρουσιάζει αυτήν την περίοδο ένα πολύ ενδιαφέρον έργο.

Εκπροσωπώντας τη χώρα μας στην Μπιενάλε Ντιζάιν του Λονδίνου, έστησε μια εγκατάσταση στο Σόμερσετ Χάους που είναι σκέτο χάρμα οφθαλμών. Εχει τίτλο «Ανυπακοή». Η Ιγγλέση έχει κατασκευάσει στον αύλειο χώρο ένα τούνελ 17 μέτρων και καλεί τους επισκέπτες να μπουν μέσα σε αυτήν τη μικρή διαδρομή. Το υλικό είναι ατσάλι και ανακυκλωμένο πλαστικό. Ο σκελετός έχει κατασκευαστεί στην Ελλάδα, ενώ τα επιμέρους στοιχεία από ανακυκλωμένο πλαστικό έχουν κατασκευαστεί στην Αγγλία. Η παρουσία του ανθρώπινου σώματος κάνει τα μέρη του τούνελ να ανοιγοκλείνουν όπως ακριβώς θα έκανε ένα θαλάσσιο φυτό ή τα φτερά ενός πουλιού. Είναι μια κίνηση που φέρνει στον νου τη φύση, τους σκελετούς των ζώων, την αναπνοή.


Η εικαστικός μέσα στη δημιουργία της στην Μπιενάλε Ντιζάιν.

Αυτό που την ενδιαφέρει να παράγει στο στούντιο πειραματικού σχεδιασμού με ανθρωποκεντρική προσέγγισή της που βρίσκεται στο Λονδίνο και ονομάζεται ΙΝΙ είναι μια νέα έκφραση ταυτόσημη με τις ανησυχίες της εποχής αλλά και με τη γνώση του παρελθόντος. Θέλει να διερευνήσει τους κανόνες της αλληλεπίδρασης, της διάδρασης, της συμμετοχής του θεατή σε ένα εικαστικό - επιστημονικό εγχείρημα. Το έργο της στην Μπιενάλε έχει κερδίσει το κοινό και τους κριτικούς, ενώ πολλά δημοσιεύματα δείχνουν το εντυπωσιακό της τούνελ.

Στις 4 Οκτωβρίου θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε δείγματα της δουλειάς της και στην Αθήνα, σε μια έκθεση που θα φιλοξενηθεί στην γκαλερί Μαρτίνου στην Πινδάρου. Πρόκειται για μία σειρά γυάλινων γλυπτών με τίτλο «In Need of Transformation» που παρουσιάστηκε στο Μουσείο Βικτόρια & Αλμπερτ στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ντιζάιν του Λονδίνου το 2017. Αυτή τη φορά παίρνει ένα υλικό όπως το γυαλί που μετρά χιλιετηρίδες ζωής για να το τοποθετήσει στο κέντρο του πειραματισμού της. Και έτσι κάτι που εφευρέθηκε στη Μεσοποταμία και στην αρχαία Αίγυπτο πριν από 4.500 χρόνια βρίσκεται ξανά στην αιχμή της ψηφιακής τεχνολογίας.

Συγκεκριμένα, χρησιμοποιεί έναν καινοτόμο συνδυασμό αλγορίθμου και την παραδοσιακή τεχνική του φυσητού γυαλιού. Στόχος της είναι να μελετήσει τη δημιουργία και συμπεριφορά του φωτός του, κυρίως δε των αντανακλάσεών του που προβάλλονται στους τοίχους μέσα από μία σειρά «αποτυπωμάτων». Τα γυάλινα γλυπτά της κάνουν διάθλαση και αξιοποιούν την ανθρώπινη παρουσία. Οπως μπορεί το γυαλί να σχηματιστεί, να θρυμματιστεί, να ανακυκλωθεί, να λιώσει και να ανασχηματιστεί αναρίθμητες φορές, ταυτόχρονα διαθέτει μια εγγενώς ευέλικτη δυνατότητα να μεταμορφώνει το περιβάλλον στο οποίο τοποθετείται. Τα γλυπτά αυτά –που θα βρεθούν στον ωραίο χώρο της Πινδάρου σε διάλογο με δεκάδες άλλα αντικείμενα– περιμένουν την παρουσία μας για να εκπέμψουν τη δική τους ενέργεια. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι και τα τέλη Οκτωβρίου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ