ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΛΟΝΔΙΝΟ
Η καλλιτεχνική επανάσταση του 19ου αιώνα

Η νέα έκθεση που εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο (National Gallery) είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας με την Courtauld Gallery, μείζον κέντρο τέχνης και εκπαιδευτικός φορέας, στο κεντρικό Λονδίνο. Η συνέργεια προσφέρει στο κοινό μία επιλογή 40 και πλέον αριστουργημάτων του ιμπρεσιονισμού που ανήκουν στη συλλογή του Courtauld, όλα διάσημα και δημοφιλή. Η έκθεση, με διάρκεια έως τις 20 Ιανουαρίου 2019, έχει τίτλο «Οι ιμπρεσιονιστές του Courtauld: Aπό τον Μανέ στον Σεζάν» και παρουσιάζει ονομαστά έργα. Ανάμεσά τους, το εικονιζόμενο: το έργο του Κλοντ Μανέ με την κοπέλα στο μπαρ στα Φολί-Μπερζέρ, που δείχνει την ιδιαίτερη ζωή στα τέλη του 19ου αιώνα, όταν το Παρίσι ήταν πρωτεύουσα του κόσμου. Εχουν περιληφθεί επίσης οι «Χαρτοπαίκτες» του Σεζάν, «Η Τζέιν Αβριλ στην είσοδό της στο Μουλέν Ρουζ» του Τουλούζ - Λοτρέκ και η «Λότζα» του Ρενουάρ, μία σκηνή από τη θεατρική ζωή στο Παρίσι του 1874. Εργα πασίγνωστα, καθώς ως εικόνα έχουν περάσει στην κοινή παρακαταθήκη του δυτικού πολιτισμού και του πρώιμου μοντερνισμού. Τα περισσότερα από τα έργα αφηγούνται την εξέλιξη από τον πρώιμο ιμπρεσιονισμό έως τον μετα-ιμπρεσιονισμό. Δημιουργείται δηλαδή μια πύλη εισόδου στις καλλιτεχνικές εξελίξεις στο Παρίσι, που άλλαξαν την τέχνη από τη δεκαετία του 1860 έως τις αρχές του 20ού αιώνα. Παράλληλα, όμως, η έκθεση αποτίει φόρο τιμής στον Σάμιουελ Κουρτό (1876-1947), καθώς αποκαλύπτει το όραμά του, τις επιλογές του αλλά και την επιθυμία του να δημιουργήσει με μεγάλη αφοσίωση δύο παράλληλες συλλογές. Μία για τον εαυτό του και μία για το έθνος. Είναι η πρώτη φορά μετά το 1948 που η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου παρουσιάζει μια τόσο σημαντική επιλογή ιμπρεσιονιστών από την Courtauld Gallery. Παρουσιάζονται δίπλα σε έργα από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης, που αποκτήθηκαν χάρη στη γενναιοδωρία του Κουρτό, όπως η αυτοπροσωπογραφία του Σεζάν ή «Το Μπουλβάρ της Μονμάρτρης» του Πισαρό. Ενας άλλος τρόπος κατανόησης της καλλιτεχνικής επανάστασης που συνέβη στο Παρίσι μετά το 1860.

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ
Νέο κέντρο σύγχρονης τέχνης

Το νέο Κέντρο Κανάλ - Πομπιντού προϊδεάζει το κοινό για αυτό που θα ακολουθήσει. Οι φωτογραφίες του Ισραηλινού Assaf Shoshan δίνουν το στίγμα στο νέο κέντρο, που θα εμπλουτίσει τις Βρυξέλλες με σύγχρονη τέχνη. Θα παρουσιάζει, μεταξύ άλλων, έργα από τη συλλογή του παρισινού Κέντρου Πομπιντού στο πρώην γκαράζ της Citroen. To Κανάλ - Πομπιντού θα λειτουργήσει κανονικά το 2022, αλλά από τον περασμένο Μάιο παρουσιάζει εκθέσεις ώστε το κοινό να γνωρίσει το κτίριο.

ΟΚΛΑΧΟΜΑ ΣΙΤΙ
Η ιστορία μιας πόλης

Σαν μία σουρεαλιστική, αστική φυσαλίδα, η πόλη της Οκλαχόμα γεννήθηκε σε «μία μέρα», στις 22 Απριλίου 1889. Ηταν στο μεγάλο σταυροδρόμι των μετακινήσεων προς τη Δύση, και η Οκλαχόμα, όνομα μυθικό, ίσως και λόγω της κινηματογραφικής ταινίας της δεκαετίας του 1950, προκαλεί συνειρμούς συχνά αδιάφορους προς τη σύγχρονη, δυναμική της πραγματικότητα. Η νέα βιογραφία της με τίτλο «Boom Town» είναι γραμμένη από τον δημοσιογράφο του περιοδικού των «Νιου Γιορκ Τάιμς», Σαμ Αντερσον.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Τα γλυπτά του Τζακ Ουίτεν

Φόρος τιμής στον πρόσφατα χαμένο Αμερικανό καλλιτέχνη Τζακ Ουίτεν (Jack Whitten, 1936-2018) είναι η έκθεση που εγκαινιάστηκε στο Met Breuer, στη Νέα Υόρκη. Ο Ουίτεν ήταν ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, γνωστός για τα γλυπτά του από ξύλο και άλλα υλικά που έβρισκε στο περιβάλλον. Περνούσε τα καλοκαίρια στην Κρήτη, όπου είχε εργαστήρι. Ισχυρές ήταν οι αναφορές του στον μινωικό πολιτισμό, αλλά και στον κυκλαδικό, όπως και στην αμερικανική τέχνη. Ηταν ένας εικαστικός με οικουμενική ματιά.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Γυναίκες που άλλαξαν τον κόσμο

Αυτά τα γυναικεία μποτάκια ήταν στη μόδα τη δεκαετία του 1870 και είναι ένα από τα εκθέματα που παρουσιάζονται στη νέα έκθεση του Μουσείου της Πόλης της Νέας Υόρκης. Η έκθεση έχει θέμα τον γυναικείο ριζοσπαστισμό στη διάρκεια του 19ου αιώνα και εστιάζει στις γυναίκες-σκαπανείς των νέων ιδεών που άλλαξαν τη θέση της γυναίκας στις ΗΠΑ. Οι «Rebel Women», όπως τιτλοφορείται η έκθεση, ανασύρουν από τη λήθη γυναίκες που είχαν πρωτοστατήσει στο δεύτερο ήμισυ του 19ου αιώνα.

ΝΤΟΥΜΠΑΪ
Μουσείο Ψευδαισθήσεων

Στο μεγάλο διεθνές κέντρο που έχει εξελιχθεί το Ντουμπάι, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, έρχεται να προστεθεί ένα ακόμη μουσείο, το Μουσείο των Ψευδαισθήσεων, στο Al Seef. Στη φωτογραφία, δύο επισκέπτες κοιτάζουν ο ένας τον άλλον με παραμορφωμένα πρόσωπα χάρη σε ειδικά εφέ. Το μουσείο άνοιξε στις 12 Σεπτεμβρίου και παρουσιάζει πάνω από 80 «αναπάντεχα» εκθέματα με μεγάλη ποικιλία σε μέγεθος, σχήμα, προέλευση και υλικά, αποσκοπώντας στην πρόκληση αιφνιδιασμών.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ