ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού συνεχίζει τον έλεγχο στη συμφωνία Shell - ΔΕΠΑ

ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ

Η δεσπόζουσα θέση της ΔΕΠΑ στα δίκτυα διανομής σε συνδυασμό με τον πλήρη έλεγχο της ΕΠΑ Αττικής είναι το θολό σημείο που, σύμφωνα με άλλες πηγές, θα πρέπει να διερευνήσει περαιτέρω η Επιτροπή Ανταγωνισμού προκειμένου να εγκρίνει τη συγκέντρωση.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σε εις βάθος διερεύνηση του φακέλου εξαγοράς του ποσοστού που κατέχει η Shell στην ΕΠΑ Αττικής από τη ΔΕΠΑ προχωράει η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η πρώτη φάση διερεύνησης της υπόθεσης ολοκληρώθηκε χθες και σύμφωνα με πληροφορίες η Επιτροπή Ανταγωνισμού αποφάσισε να προχωρήσει και στη δεύτερη φάση, η οποία διαρκεί 45 ημέρες, αν και εκτιμάται ότι δεν θα εξαντληθούν τα χρονικά περιθώρια, αλλά η έρευνα θα ολοκληρωθεί πολύ νωρίτερα. Μάλιστα, παράγοντες με γνώση της υπόθεσης εκτιμούν ότι η παράταση της έρευνας κατά κάποιες εβδομάδες συνδέεται περισσότερο με τη μεσολάβηση του θέρους και όχι με κάποια ευρήματα που καθιστούν αναγκαίο έναν πιο ενδελεχή έλεγχο. Η δεσπόζουσα θέση της ΔΕΠΑ στα δίκτυα διανομής σε συνδυασμό με τον πλήρη έλεγχο της ΕΠΑ Αττικής είναι το θολό σημείο που σύμφωνα με άλλες πηγές θα πρέπει να διερευνήσει περαιτέρω η Επιτροπή Ανταγωνισμού προκειμένου να εγκρίνει τη συμφωνία. Ακόμη, όμως, και σε αυτή την περίπτωση, οι εκτιμήσεις συγκλίνουν στο ότι δεν πρόκειται να υπάρξει ανατροπή της εξαγοράς. Αυτό που εικάζεται ότι μπορεί να συμβεί είναι η υποχρέωση της ΔΕΠΑ να αναλάβει κάποιες πρόσθετες δεσμεύσεις προκειμένου να καθησυχάσει τις όποιες ανησυχίες εκφραστούν περί των επιπτώσεων στον ανταγωνισμό. Στο διάστημα αυτό η Επιτροπή αναμένεται να προχωρήσει και σε έρευνα αγοράς καλώντας τις εταιρείες του κλάδου να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ανεπίσημα ενστάσεις στην εξαγορά της ΕΠΑ Αττικής από τη ΔΕΠΑ έχει εκφράσει η Motor Oil.

Η καθυστέρηση στη λήψη απόφασης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, πάντως, θα τραβήξει προς τα πίσω και το σχέδιο διχοτόμησης της εταιρείας σε Εμπορία και Υποδομές που επεξεργάζεται η διοίκηση της ΔΕΠΑ στο πλαίσιο της αποκρατικοποίησής της. Η ΕΠΑ Αττικής, στον βαθμό που ολοκληρωθεί η εξαγορά, θα ενσωματωθεί με τη δραστηριότητα εμπορίας της ΔΕΠΑ, με το κυρίαρχο μάλιστα σενάριο να προβλέπει απορρόφηση της δραστηριότητας της Εμπορίας από την ΕΠΑ. Το νέο εταιρικό σχήμα της εταιρείας θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να ολοκληρωθεί το αργότερο στα μέσα Οκτωβρίου, έτσι ώστε μέχρι τα τέλη του ίδιου μήνα να κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο που θα επικυρώσει το νέο εταιρικό σχήμα για να προχωρήσει τον Νοέμβριο βάσει του σχεδιασμού του ΤΑΙΠΕΔ η διάθεση του 50,1% των μετοχών του εμπορικού κομματιού μέσω διεθνούς διαγωνισμού σε στρατηγικό επενδυτή. Το Δημόσιο θα διατηρήσει στη ΔΕΠΑ Εμπορίας ποσοστό 14,9% αλλά και δικαιώματα βέτο σε μία σειρά θεμάτων στρατηγικής σημασίας και κυρίως στα διακρατικά συμβόλαια προμήθειας αερίου (με SOCAR, SONATRAC, BOTAS κ.λπ.).

Με βάση τη συμφωνία που έχει εγκριθεί από τους θεσμούς, η ΔΕΠΑ θα σπάσει σε δύο εταιρείες, τη ΔΕΠΑ Υποδομών και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας. Στην εταιρεία Υποδομών θα περιέλθουν όλα τα δίκτυα που σήμερα ελέγχουν η ΔΕΔΑ, η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης - Θεσσαλίας και η ΕΔΑ Αττικής μόλις ολοκληρωθεί η συμφωνία για την εξαγορά του 49% της Shell. Στη ΔΕΠΑ Υποδομών θα ανήκει και η 100% θυγατρική που θα συσταθεί και στην οποία θα περιέλθουν οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ στα διεθνή projects (αγωγοί IGB, East Med, IGI Poseidon, το FSRU Αλεξανδρούπολης κ.λπ.). Το ελληνικό Δημόσιο θα διατηρήσει το 41% στη ΔΕΠΑ Υποδομών και θα διαθέσει το 14% προς πώληση.

Το σχέδιο διχοτόμησης της εταιρείας συζητείται και με τους διεθνείς προμηθευτές της ΔΕΠΑ, αφού θα πρέπει να εγκριθούν εκ νέου οι εγγυήσεις που παρέχει σήμερα η εταιρεία ως ενιαία. Τις οριστικές αποφάσεις για την περαιτέρω αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ αναμένουν εγχώριοι και ξένοι ενεργειακοί όμιλοι με το ενδιαφέρον τους να εστιάζεται στο κομμάτι της εμπορίας. Ενδιαφέρον, πέραν των ΕΛΠΕ που συμμετέχουν με ποσοστό 35% στη ΔΕΠΑ έχει εκφραστεί από τη Μυτιληναίος Α.Ε. και την Προμηθέας Gaz (Kοπελούζος - Gazprom) αλλά και από την ιταλική Εdison. Η ιταλική εταιρεία δραστηριοποιείται στην αγορά ηλεκτρισμού από κοινού με τα ΕΛΠΕ μέσω της Elpedison, ενώ αποτελεί και βασικό εταίρο της ΔΕΠΑ σε διεθνή projects, όπως οι αγωγοί IGI Poseidon και ΙGB αλλά και ο East Med.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ