ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Διπλό μπλόκο Ε.Ε. στην παραχώρηση της Εγνατίας

ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ, ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

Από τις 73 σήραγγες της Εγνατίας Οδού, οι 17 δεν είναι πιστοποιημένες, καθώς κατασκευάστηκαν στα πρώτα χρονικά στάδια του έργου, όταν δεν υπήρχε η σχετική ανάγκη και μέχρι σήμερα δεν προχώρησαν οι διαδικασίες με ευθύνη της πολιτείας.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Καθυστέρηση λίγων εβδομάδων αναμένεται να επέλθει στον διαγωνισμό για την παραχώρηση της διαχείρισης και εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού, μετά την απόρριψη από τη Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών της Ε.Ε. (DG Move) κατ’ αρχάς της προτεινόμενης τιμολογιακής πολιτικής, ενώ παράλληλα τέθηκε και ζήτημα πιστοποίησης των σηράγγων από την «Ανεξάρτητη Αρχή Σηράγγων», για την οποία μάλιστα η καταληκτική ημερομηνία είναι ο Απρίλιος του 2019, βάσει προγενέστερης δέσμευσης που έχει αναλάβει το Δημόσιο.

Ειδικά πάντως ως προς το τελευταίο σκέλος, το ζήτημα περιπλέκεται σημαντικά, καθώς από τις 73 σήραγγες της Εγνατίας Οδού, οι 17 δεν είναι πιστοποιημένες, καθώς κατασκευάστηκαν στα πρώτα χρονικά στάδια του έργου, όταν δεν υπήρχε η σχετική ανάγκη και μέχρι σήμερα δεν προχώρησαν οι διαδικασίες με ευθύνη της πολιτείας.

Οπως αναφέρουν στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου, το σχετικό κόστος εκτιμάται ότι ανέρχεται σε περίπου 100-150 εκατ. ευρώ, ποσό που ασφαλώς θα πρέπει να αφαιρεθεί από το τελικό τίμημα που θα προσφερθεί στο πλαίσιο του διαγωνισμού. Αυτό είναι ένα ζήτημα για το οποίο, πάντως, συμμετέχοντες στον διαγωνισμό δεν εκφράζουν κάποια ιδιαίτερη ανησυχία, εκτιμώντας ότι είναι μέρος της διαδικασίας.

Η DG Move απέρριψε και την τιμολογιακή πολιτική που πρότεινε ο υπ. Υποδομών κ. Σπίρτζης τον προηγούμενο Ιούνιο και η οποία προβλέπει σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των διοδίων. Ωστόσο, όπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές, η αντίρρηση της Επιτροπής εστιάζει κυρίως στα βαρέα οχήματα άνω των 3,5 τόνων, για τα οποία ζητεί να προβλεφθεί ένα σύστημα τιμολόγησης που να είναι εναρμονισμένο με την κοινοτική οδηγία, η οποία προβλέπει τιμολόγηση με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους.

Παράλληλα, οι φορείς της αγοράς των κατασκευών στέκονται και στο ζήτημα της τιμολογιακής πολιτικής αλλά και των ηλεκτρονικών διοδίων, ως ενδείξεις μιας υφέρπουσας πολιτικής διαμάχης, καθώς είναι γνωστή η αντίρρηση του υπ. Υποδομών κ. Σπίρτζη, στον σχετικό διαγωνισμό, που όμως αποτελεί προϊόν συμφωνίας της κυβέρνησης με τους δανειστές. Στο πλαίσιο αυτό, στις αρχές του καλοκαιριού, ο κ. Σπίρτζης υποχρεώθηκε ουσιαστικά να εξαιρέσει την Εγνατία Οδό από τον εν εξελίξει διαγωνισμό για την εφαρμογή ηλεκτρονικών διοδίων στο σύνολο των αυτοκινητόδρομων της χώρας. Ετσι, ο ιδιώτης που θα επικρατήσει στον διαγωνισμό για την Εγνατία Οδό θα κληθεί είτε να εγκαταστήσει ένα σύστημα δικό του μεν, πλην όμως συμβατό με τα ηλεκτρονικά διόδια των υπόλοιπων αξόνων, είτε να συνδεθεί εξαρχής με το σύστημα που θέλει να έχει σε λειτουργία το υπουργείο μέχρι το 2020.

Σε κάθε περίπτωση και με δεδομένο ότι επί του παρόντος δεν έχουν οριστικοποιηθεί τα τεύχη του διαγωνισμού, οι ενστάσεις που προέβαλε η DG Move δεν είναι ικανές να καθυστερήσουν σημαντικά την όλη διαδικασία, πέραν λίγων ακόμα εβδομάδων. Με βάση το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα, εκτιμάται ότι οι δεσμευτικές προσφορές είναι εφικτό να κατατεθούν έως τον προσεχή Ιανουάριο του 2019, με τη σύμβαση να υπογράφεται πριν εκπνεύσει το επόμενο έτος.

Υπενθυμίζεται ότι στην επόμενη φάση του διαγωνισμού για την Εγνατία Οδό έχουν προκριθεί από το ΤΑΙΠΕΔ επτά επενδυτικά σχήματα. Αυτά είναι η ANAS International Enterprise SpA, η Freyja Holdings (Macquarie European Infrastructure Fund), η κοινοπραξία της Roadis Transportation Holding με την Ακτωρ Παραχωρήσεις, η κοινοπραξία της Sichuan Communications Investment Group με την Damco Energy, η κοινοπραξία των Vinci Highways και Vinci Concessions με τη «Μυτιληναίος», η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την Egis Projects και η Δίολκος Κατασκευαστική ΑΤΕ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ