ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ενεργειακή διπλωματία πριν το δημοψήφισμα στην ΠΓΔΜ

ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ

Ενα από τα έργα αφορά τον υφιστάμενο αγωγό μεταφοράς πετρελαίου και πετρελαιοειδών που συνδέει το διυλιστήριο των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη με το διυλιστήριο ΟΚΤΑ των Σκοπίων, το οποίο εξαγόρασαν τα ΕΛΠΕ το 1998.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Πρωτοβουλία «ενεργειακής διπλωματίας» μεταξύ Ελλάδας και Σκοπίων αναπτύσσεται, ενόψει του κρίσιμου δημοψηφίσματος για το ονοματολογικό της ΠΓΔΜ. Την ερχόμενη εβδομάδα και συγκεκριμένα το διήμερο 24-25 Σεπτεμβρίου ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης θα βρίσκεται στα Σκόπια για να συμμετάσχει σε σύσκεψη με αντικείμενο την πορεία τριών ενεργειακών υποδομών κοινού ενδιαφέροντος για τις δύο χώρες, οι οποίες σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις του κ. Σταθάκη θα αποδεσμευθούν με την υλοποίηση της συμφωνίας των Πρεσπών. Η πρώτη υποδομή αφορά το σχέδιο αγωγού φυσικού αερίου Νέα Μεσημβρία - Ειδομένη/Γευγελή, που έχει εντάξει ο ΔΕΣΦΑ στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου και αναμένεται να συμβάλει στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου των Σκοπίων, καθώς σήμερα η τροφοδοσία τους εξαρτάται αποκλειστικά από τον διαβαλκανικό αγωγό Trans Balkan Pipeline.

Το έργο, όπως έχει δηλώσει ο υπουργός Γιώργος Σταθάκης, θα συμβάλει και στη δημιουργία κοινής αγοράς φυσικού αερίου στην περιοχή καθιστώντας την ενεργειακό κέντρο. Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι η ΡΑΕ δεν έχει εγκρίνει ακόμη το πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, καθώς το έργο του αγωγού φυσικού αερίου Θεσσαλονίκης - Σκοπίων διεκδικεί με αίτηση που κατέθεσε στην αρμόδια Αρχή και ο Ρώσος μεγιστάνας Λεονίντ Λεμπέντεφ.

Η δεύτερη υποδομή αφορά τον υφιστάμενο αγωγό μεταφοράς πετρελαίου και πετρελαιοειδών που συνδέει το διυλιστήριο των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη με το διυλιστήριο ΟΚΤΑ των Σκοπίων, το οποίο εξαγόρασαν τα ΕΛΠΕ το 1998. Ο αγωγός κατασκευάστηκε το 2002 για να μειώσει το κόστος μεταφοράς στην ΠΓΔΜ, η λειτουργία του ωστόσο διεκόπη το 2013 με αποτέλεσμα η μεταφορά των πετρελαιοειδών να γίνεται οδικώς και σιδηροδρομικώς, επιβαρύνοντας σημαντικά το κόστος για τους καταναλωτές της γειτονικής χώρας.

Στη σύσκεψη των Σκοπίων οι συναρμόδιοι υπουργοί Ελλάδας και ΠΓΔΜ θα αποφασίσουν και για την αναβάθμιση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών. Υπενθυμίζεται ότι τα συστήματα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας των δύο χωρών συνδέονται με δύο γραμμές 400kV, η μία μεταξύ KYT Θεσσαλονίκης και Ντούμπροβο και η δεύτερη μεταξύ ΚΥΤ Μελίτης και Μπίτολα στην ΠΓΔΜ. Η αναβάθμιση των γραμμών ηλεκτρικής διασύνδεσης μπήκε στην ατζέντα των διαχειριστών των δύο χωρών (ΑΔΜΗΕ και MERSO) από τον περασμένο Μάρτιο, οπότε πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα διμερής συνάντηση, στο πλαίσιο πρωτοβουλίας για στενότερη συνεργασία των διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς (ΔΣΜ) των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Η πρωτοβουλία τελεί υπό την αιγίδα του ΕΝTSO-E, του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου των ΔΣΜ και έχει στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού και την ανάπτυξη νέων διαδρόμων μεταφοράς ενέργειας στην ευρωπαϊκή περιφέρεια.

Οι παραπάνω εξελίξεις στο ενεργειακό τοπίο έρχονται λίγες μόλις ημέρες πριν ανοίξουν οι κάλπες για το δημοψήφισμα στη γειτονική χώρα, για να υπενθυμίσουν τις προοπτικές που διανοίγει στον κρίσιμο τομέα της ενέργειας η υλοποίηση της συμφωνίας των Πρεσπών. Θα πρέπει εξάλλου να σημειωθεί ότι παραμονές της υπογραφής της συμφωνίας των Πρεσπών, η ΔΕΗ προχώρησε στην εξαγορά της εταιρείας προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας EDS των Σκοπίων, η οποία προσφάτως επανήλθε στο προσκήνιο. Η συμφωνία αποτέλεσε μέσα στον Σεπτέμβριο πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, για το γεγονός ότι η EDS ανήκει στον αντιπρόεδρο και υπουργό Συντονισμού Οικονομίας της γειτονικής χώρας Koco Angjushev.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ