ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Η αποθέωση του animation

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ

Το «The Breadwinner» αφηγείται την ιστορία της Παρβανέ ενός ενδεκάχρονου κοριτσιού, το οποίο μεγαλώνει υπό το άγρυπνο μάτι των Ταλιμπάν.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Για τον Αριστοτέλη ήταν το λεγόμενο «απείκασμα», η ικανότητα δηλαδή –ή ίσως η ανικανότητα– του ανθρώπινου ματιού να διακρίνει τα συνεχόμενα στιγμιότυπα που λαμβάνει ταχύτατα, με αποτέλεσμα να του δημιουργείται η ψευδαίσθηση της κίνησης. Με λίγα λόγια, η βάση του κινουμένου σχεδίου ή animation, λατινογενής όρος, ο οποίος μας οδηγεί στην τέχνη της εμψύχωσης (animus). Εμψύχωση, μετάδοση πνεύματος και πολιτισμού σαν αυτή που θα προσφέρει τις επόμενες μέρες το Animasyros 11 στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων. Η διοργάνωση για το animation, που έχει μετατραπεί πια σε θεσμό με διεθνή αναγνώριση, επιστρέφει φέτος (26-30/9) πιο πλούσια από κάθε άλλη φορά, ενισχυμένη και από τον πολιτιστικό βραχίονα του Ιδρύματος Ωνάση.

«Κλειδί για την εδραίωση του Φεστιβάλ, το οποίο ξεκίνησε στην αρχή της κρίσης (2008), ήταν η βαθιά πολιτισμική βάση της Σύρου και της Ερμούπολης. Εδώ έχουμε μια κανονική πόλη με υπέροχα κτίρια που μπορούν να λειτουργήσουν ως κέντρα του “Anima” συν μια δραστήρια φοιτητική κοινότητα που δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον.

Επιπλέον, από την αρχή επιδιώξαμε τις συνεργασίες σε διεθνές επίπεδο και την κατάρτιση του προγράμματος με ποιοτικά κριτήρια, ανεξάρτητα αν πρόκειται για Ελληνες ή ξένους δημιουργούς», μας λέει ο διευθυντής Βασίλης Καραμητσάνης.

Μετά 10 χρόνια καθιέρωσης, το Φεστιβάλ καμαρώνει φέτος για τα 4 διαγωνιστικά του τμήματα (διεθνές, τηλεοπτικές σειρές, μεγάλου μήκους-βραβείο κοινού, φοιτητικό), τα 5 πανοράματα, τις ειδικές προβολές και τα αφιερώματα. Κυρίως μπορεί και περηφανεύεται (βάσιμα) πως αποτελεί σημαντικό σταθμό της παγκόσμιας κοινότητας αυτής της πολύ ξεχωριστής κινηματογραφικής τέχνης-τεχνικής: «Το animation έχει διττή υπόσταση· από τη μια είναι τέχνη, ένα μοναδικό κινηματογραφικό είδος και από την άλλη εργαλείο έκφρασης που χρησιμοποιείται από όλο το υπόλοιπο σινεμά και την τηλεόραση προκειμένου να απεικονίσουν όσα δεν μπορούν να γίνουν με φυσικό τρόπο. Πάνω από όλα το animation είναι μια συναρπαστική πύλη προς το υπερρεαλιστικό-φανταστικό. Το παραμύθι που χρειαζόμαστε όλοι ως παιδιά και τη φυγή που αναζητούμε ως ενήλικες», επισημαίνει σχετικά ο κ. Καραμητσάνης, θίγοντας και το θέμα των μικρότερων ηλικιών.

Αυτές οι τελευταίες αποτελούν και τη βασική θεματική του Φεστιβάλ, με τα καθιερωμένα μαθητικά εργαστήρια να εμπλουτίζονται φέτος και να συνοδεύονται από διεθνείς ταινίες animation μεγάλου μήκους, τις οποίες θα ψηφίσουν και τα παιδιά για τα βραβεία κοινού, ενώ θα υπάρχουν και ειδικές ενότητες φιλμ, όπως η «School Life» με θέμα το σχολικό περιβάλλον και την εκπαίδευση. Ολα αυτά θα έχουν τη δυνατότητα να τα παρακολουθήσουν παιδιά από όλο το νησί (υπάρχει πρόβλεψη για τις μετακινήσεις), ενώ παράλληλα θα μαθαίνουν για την τέχνη του κινουμένου σχεδίου.

Στο πενθήμερο του Φεστιβάλ, όμως, χωρούν πολλά ακόμα: η έκθεση παγκόσμιας εικονογράφησης «ΙllustraSyros» στην πανέμορφη Επαυλη Τσιροπινά (Ποσειδωνία)· το πανόραμα ταινιών για τη διαφορετικότητα σε συνεργασία με το Athens Pride (πλέον και σε προβολές... prime time)· το αφιέρωμα στον μαγικό κόσμο του ιρανικού animation· μια πρόγευση –στην πρεμιέρα– του μουσικού παραμυθιού της Λένας Πλάτωνος «Το αηδόνι του αυτοκράτορα», σε σχέδιο της Ειρήνης Βιανέλλη, η οποία θα ανέβει τον Οκτώβριο από την Εθνική Λυρική Σκηνή.
Η «Αγορά»
Αξίζει να σημειωθεί πως το προσεχές τριήμερο 22-24/9, η καθιερωμένη «Αγορά» μεταφέρεται στην Αθήνα και στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, όπου οι επαγγελματίες του χώρου –και όχι μόνο– μπορούν να ενημερωθούν και να ανταλλάξουν ιδέες.

​​Πληροφορίες για το πλήρες πρόγραμμα στο animasyros.gr.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ