ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Το mega deal που «κλείνει» επί πέντε μήνες

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Κλείνουν πέντε μήνες από τότε που εμφανίστηκαν τα πρώτα δημοσιεύματα και ξεκίνησε η έντονη φημολογία περί πρότασης εξαγοράς της Chipita από τον αμερικανικό κολοσσό στον κλάδο των τροφίμων, τη Mondelez International. Κλείνουν, επίσης, πέντε μήνες που όλα τα σχετικά δημοσιεύματα διαψεύδονται από τον διευθύνοντα σύμβουλο της Chipita, Σπύρο Θεοδωρόπουλο, ενώ από την πλευρά της Mondelez δίνεται διαρκώς η ίδια απάντηση: «Η Mondelez δεν σχολιάζει φήμες της αγοράς ή εικασίες σχετικά με την εταιρεία».

«Καπνός χωρίς φωτιά δεν υπάρχει», λέει μια γνωστή παροιμία και μόνο για αυτόν τον λόγο θα μπορούσε εύκολα να υποστηρίξει κάποιος ότι η πρόταση εξαγοράς από τη Mondelez δεν είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Κατ’ αρχάς, η χρονική συγκυρία κατά την οποία εμφανίστηκε η πρόταση δεν είναι τυχαία. Ηταν αμέσως μετά την εγκατάλειψη του σχεδίου για εισαγωγή της Chipita στο Χρηματιστήριο (σ.σ. ο σχεδιασμός προέβλεπε την εισαγωγή της εταιρείας στο χρηματιστήριο του Λονδίνου με παράλληλη διαπραγμάτευση της μετοχής στο Χρηματιστήριο Αθηνών). Η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο κατά δήλωση του κ. Θεοδωρόπουλου «πάγωσε» λόγω της αναστάτωσης και της ρευστής κατάστασης που επικρατούσε στις αγορές (υπήρχαν τότε πολιτικές εξελίξεις στην Ιταλία), ενώ σύμφωνα με τον ίδιο, η εισαγωγή μόνο στο Χ.Α. δεν επαρκούσε για την άντληση των κεφαλαίων που επιθυμούσε η εταιρεία.

O πραγματικός λόγος της εγκατάλειψης του σχεδίου εισαγωγής στο Χρηματιστήριο θεωρείται, ωστόσο, η χαμηλή σε σχέση με τις αρχικές προσδοκίες των μετόχων αποτίμηση της Chipita. Σύμφωνα με δημοσίευμα του πρακτορείου Bloomberg, ήδη από τις 21 Δεκεμβρίου 2017 η Chipita αναφερόταν ως από τις κυριότερες εταιρείες για εισαγωγή (IPO) σε ευρωπαϊκά χρηματιστήρια το 2018 με τον όμιλο Olayan να αναμένει ως αποτίμηση το ποσό περίπου του 1 δισ. ευρώ. Η τελική αποτίμηση φέρεται να ήταν αρκετά χαμηλότερη και λίγο μετά, εμφανίστηκε η πρόταση της Mondelez που οι φήμες θέλουν να κυμαίνεται μεταξύ 1,2 και 1,5 δισ. ευρώ.

Η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο αποτελούσε επιθυμητή επιλογή τόσο για τον όμιλο Olayan που φέρεται να είναι ο μέτοχος που θέλει να αποδεσμευθεί από την επένδυση στην Chipita όσο και για τον κ. Σπύρο Θεοδωρόπουλο. Ο τελευταίος ήδη από το 2015, όταν η έδρα της Chipita μεταφέρθηκε από την Κύπρο στην Ελλάδα, είχε επανειλημμένως διατυπώσει τη σχετική επιθυμία. Η πώληση από την άλλη στη Mondelez φέρεται να μην έχει γίνει δεκτή με ιδιαίτερη ζέση από τον κ. Θεοδωρόπουλο και αρκετοί αποδίδουν σε αυτόν τον παράγοντα τις αλλεπάλληλες διαψεύσεις της φημολογούμενης συμφωνίας. Ο πιθανότερος λόγος, ωστόσο, που ούτε η Mondelez ούτε η Chipita ανοίγουν τα χαρτιά τους είναι πως η συμφωνία είναι πολύπλοκη και ανά πάσα στιγμή μπορεί να «τιναχθεί στον αέρα», λόγω των πολλών θυγατρικών και συμμετοχών σε κοινοπρακτικά σχήματα που έχει η Chipita εντός και εκτός συνόρων. Συγκεκριμένα, ο όμιλος της Chipita (σύμφωνα με την οικονομική έκθεση για τη χρήση 2016) έχει 68 θυγατρικές με έδρα σε: Ελλάδα, Κύπρο, Βουλγαρία, Πολωνία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Τσεχία, Σερβία, Σλοβακία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Ρωσία, Ουκρανία, Αίγυπτο, Σαουδική Αραβία, Ινδία, Τουρκία, Δανία, Μεξικό, Νιγηρία, Γκάνα, Λευκορωσία, Ηνωμένο Βασίλειο και Μαλαισία. Το 2017, σημειωτέον, προστέθηκε η αλλαντοβιομηχανία «Νίκας» και η Britchip Foods Ltd., η κοινοπραξία με την Britannia Industries στην Ινδία. Η πολυσυζητημένη εξαγορά, είτε τελικά υπάρξει συμφωνία είτε όχι, έχει βάλει αναμφίβολα την Chipita στην ομάδα των μεγάλων και ελκυστικών για επενδυτές επιχειρήσεων. Εάν μάλιστα υλοποιηθεί, τότε συνεπάγεται σημαντικές ανακατατάξεις όχι μόνο στην εγχώρια αγορά σνακ και ζαχαρωδών, αλλά και σε σειρά άλλων χωρών, καθώς η Chipita διαθέτει ήδη από το 1996 πλούσια παραγωγική και εμπορική παρουσία εκτός ελληνικών συνόρων.

Ο αμερικανικός κολοσσός

Η Mondelez International αποτελεί μία από τις κορυφαίες εταιρείες στον κόσμο στον κλάδο των σνακ, με τα έσοδά της το 2017 να φτάνουν τα 25,89 δισ. δολάρια και τα καθαρά κέρδη της τα 2,92 δισ. δολάρια. Η εταιρεία κατέχει την πρώτη θέση παγκοσμίως από πλευράς μεριδίων αγοράς στα μπισκότα και στις καραμέλες και τη δεύτερη θέση στις σοκολάτες και τις τσίχλες. Το 42% των πωλήσεών της προέρχεται από τα μπισκότα, το 31% από τις σοκολάτες, το 14% από τις τσίχλες και καραμέλες, το 8% από τυροκομικά προϊόντα και το 5% από ποτά. Το 38% των πωλήσεών της πραγματοποιείται στην Ευρώπη και ακολουθεί η Βόρεια Αμερική (26%), η περιοχή Ασίας, Μέσης Ανατολής και Αφρικής (22%) και η Λατινική Αμερική (14%). Μεταξύ των πιο γνωστών σημάτων παγκοσμίως είναι τα μπισκότα Oreo, η σοκολάτα Toblerone, οι τσίχλες Trident, οι καραμέλες Halls και το τυρί Philadelphia. Στην Ελλάδα, ο όμιλος δραστηριοποιείται μέσω της Mondelez Hellas και έχει παρουσία από το 1988 ως Kraft Foods και ως Jacobs Suchard παλαιότερα. Σημειώνεται ότι η Kraft Foods μετονομάστηκε σε Mondelez International το 2013. Διαθέτει το ιστορικό εργοστάσιο σοκολάτας Παυλίδη στην οδό Πειραιώς και απασχολεί περίπου 300 άτομα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ