ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σε χέρια Ελλήνων γερμανικά πλοία λόγω της κρίσης στον κλάδο

Οι Γερμανοί εφοπλιστές σήμερα κινούν 2.400 πλοία, ενώ το 2012 είχαν 3.800. Πριν από την κρίση του 2008, το 26% των παραγγελιών για νέα πλοία προερχόταν από τη Γερμανία. Σήμερα, το αντίστοιχο ποσοστό έχει πέσει στο 2,3%.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στα χέρια Ελλήνων εφοπλιστών με μεγάλη ρευστότητα περιήλθαν τα περισσότερα γερμανικά πλοία που πουλήθηκαν τα τελευταία έξι χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων η εμπορική ναυτιλία της Ευρώπης δέχθηκε ισχυρό πλήγμα. Τους ακολουθούν εφοπλιστές από την Κίνα και τη Σιγκαπούρη. Η εικόνα προκύπτει από στοιχεία της Eνωσης Γερμανών Εφοπλιστών (VDR), που διαπιστώνει ότι τα τελευταία έξι χρόνια ο εμπορικός στόλος της Γερμανίας συρρικνώθηκε κατά το ένα τρίτο.

Καθοριστικοί παράγοντες υπήρξαν η παρατεταμένη μείωση των ναυλώσεων φορτίου και η ανεπάρκεια πιστώσεων. Κατά τη διάρκεια αυτών των έξι ετών, πήραν το προβάδισμα εφοπλιστές άλλων χωρών που άντλησαν και περισσότερη χρηματοδότηση.

Σχετικό ρεπορτάζ της Wall Street Journal αναφέρει ότι σήμερα οι Γερμανοί εφοπλιστές κινούν 2.400 πλοία, ενώ το 2012 είχαν 3.800. Πριν από την κρίση του 2008, το 26% των παραγγελιών για νέα πλοία προερχόταν από τη Γερμανία. Σήμερα, το αντίστοιχο ποσοστό έχει πέσει στο 2,3%. Η αμερικανική εφημερίδα επικαλείται τον Βασίλη Καρατζά, διευθύνοντα σύμβουλο της Karatzas Marine Advisors, σύμφωνα με τον οποίο, «ορισμένα γερμανικά πλοία ηλικίας πέντε ετών πουλήθηκαν στο διπλάσιο της τιμής με την οποία πωλούνται τα παλιοσίδερα, δηλαδή με έκπτωση 70%».

Ο γερμανικός εμπορικός στόλος δέχθηκε το μεγαλύτερο πλήγμα από την κρίση στη βιομηχανία της ναυτιλίας που άλλαξε το τοπίο στον κλάδο.

Οι περισσότερες γερμανικές τράπεζες απέφυγαν τις πιστώσεις στη βιομηχανία, καθώς είχαν ήδη διαγράψει μη εξυπηρετούμενα δάνεια αξίας πολλών δεκάδων δισεκατομμυρίων. Οπως τονίζει ο Αλφρεντ Χάρτμαν, πρόεδρος της VDR, το πρόβλημα δεν ήταν μόνον η έλλειψη πιστώσεων αλλά και η αδυναμία πολλών ναυτιλιακών εταιρειών να αποπληρώσουν τα χρέη τους. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της WSJ, η συρρίκνωση της γερμανικής ναυτιλίας είναι το πλέον ορατό αποτέλεσμα του εκτεταμένου δανεισμού στον κλάδο την περίοδο πριν από την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση του 2008.

Στη διάρκεια της ύφεσης, άλλωστε, ορισμένες από τις μεγαλύτερες γερμανικές τράπεζες βρέθηκαν να έχουν στην κατοχή τους πλοία που είχαν αλλάξει χέρια, επειδή οι ιδιοκτήτες τους δεν μπορούσαν να αποπληρώσουν τα δάνειά τους. Επί δεκαετίες, η γερμανική ναυτιλία χρηματοδοτούνταν από τα λεγόμενα «ταμεία KG», που έδιναν στις γερμανικές τράπεζες την ευκαιρία να έχουν πλήρη συμμετοχή στα κέρδη από όποιο πλοίο χρηματοδοτούσαν. Παράλληλα, κατέβαλλαν ελάχιστους φόρους στο γερμανικό κράτος, στο πλαίσιο ενός συστήματος που είχε σχεδιασθεί για να διασφαλίσει ότι οι τοπικές εταιρείες θα παρέμεναν ανταγωνιστικές έναντι των ασιατικών χωρών. Στο σύστημα αυτό συμμετείχαν οι μεγάλες τράπεζες της Γερμανίας Commerzbnak, Nordbank, NordlLB.

Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, η HSH Nordbank ήταν η πρώτη τράπεζα στον κόσμο σε πιστώσεις προς τον κλάδο της ναυτιλίας. Τότε, το χαρτοφυλάκιό της υπερέβη τα 200 δισ. ευρώ. Στη συνέχεια, όμως, σημείωσε μεγάλες ζημίες και κινδύνευσε να διαλυθεί. Φέτος πουλήθηκε έναντι 1 δισ. ευρώ σε όμιλο αμερικανικών ιδιωτικών επενδυτικών. Το 2008, η έκθεσή της στον κλάδο της ναυτιλίας ανερχόταν σε 34 δισ. ευρώ – σήμερα έχει περιορισθεί στα 5 δισ.ευρώ. Συναλλάσσεται με περιορισμένο αριθμό Γερμανών εφοπλιστών και επιλεκτικά με Eλληνες, Ασιάτες και Αμερικανούς εφοπλιστές.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ