Ταξιδεύοντας με το Instagram

6' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το μέσο κοινωνικής δικτύωσης που «μιλά» με εικόνες φέρνει επανάσταση και στην τουριστική βιομηχανία.

Ύστερα από έξι χρόνια παρουσίας, αφού αγοράστηκε από το Facebook το 2012 για 1 δισ. δολάρια και έχοντας περισσότερους από 500 εκατομμύρια χρήστες που καθημερινά μοιράζονται 80 εκατομμύρια φωτογραφίες, το Instagram αποδεικνύεται η δωρεάν εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης που έχει τη δύναμη να επαναπροσδιορίσει το ταξίδι: όχι μόνο διαμορφώνει τάσεις, αλλά γεννά και νέες ταξιδιωτικές επιθυμίες. Λογικό, αν αναλογιστούμε ότι το 44% των ανθρώπων που χρησιμοποιούν το Instagram έχουν συμπεριλάβει το ταξίδι στα βασικά τους ενδιαφέροντα.

Πλέον, έχει επικρατήσει οι χρήστες με χιλιάδες ή και εκατομμύρια followers να αποκαλούνται influencers, δηλαδή επηρεαστές –κάτι σαν διαμορφωτές κοινής γνώμης–, λαμβάνοντας πλέον οικονομική ανταμοιβή για πολλά από όσα επικοινωνούν. Είναι χαρακτηριστικό πως, αφουγκραζόμενη το ρεύμα, το 2015 η τουριστική επιτροπή της Wanaka, μιας μικρής πόλης της Νέας Ζηλανδίας, άρχισε να προσκαλεί και να φιλοξενεί άτομα με πολλούς ακολούθους στο Instagram, ώστε να δημοσιεύουν μέσω του λογαριασμού τους εμπειρίες από τη διαμονή τους. Το αποτέλεσμα ήταν οι τουριστικές αφίξεις να αυξηθούν κατά 14% σε ολόκληρη τη χώρα.

Η ΕΙΚΟΝΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ

Η Τίνα Μιχαηλίδου, Hotel’s Strategy Communication & Digital Media Director της συμβουλευτικής εταιρείας διαχείρισης ξενοδοχείων HotelBrain, με περισσότερα από 200 ξενοδοχεία σε 70 προορισμούς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, εξηγεί πώς επηρεάζει το Instagram το ταξίδι και κατ’ επέκταση τον τουρισμό: «Οι επηρεαστές γνώμης ή αλλιώς influencers είναι πλέον αυτοί που με τις αναρτήσεις τους δημιουργούν τάσεις, ενδιαφέροντα και, φυσικά, προβολή για κάθε εταιρεία ή ξενοδοχείο», λέει. «Όσο πιο πολλούς followers έχεις τόσο πιο “δυνατός” επηρεαστής γνώμης είσαι. Σήμερα υπάρχουν πολλοί travel influencers που “ταξιδεύουν” τους followers τους σε προορισμούς και ξενοδοχεία, αποτελώντας το καλύτερο μέσο άμεσης και στοχευμένης προβολής. Πολύ συχνά, τα τμήματα κρατήσεων των ξενοδοχείων ακούν τη φράση “σας είδα στο Instagram και θέλω να κάνω κράτηση”».

Η δύναμη του Instagram είναι σαρωτική, καθώς οι άνθρωποι ασχολούνται με αυτό 10 φορές περισσότερο από ό,τι με το Facebook. Το γιατί είναι αυταπόδεικτο: η εικόνα είναι το μήνυμα. «Oι εικόνες των χρηστών έχουν τη δύναμη να μας γεννήσουν την επιθυμία να επισκεφτούμε έναν τόπο, ένα ξενοδοχείο, ένα εστιατόριο. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που κάποιοι χρήστες έχουν αποκτήσει με τα χρόνια μια δύναμη επιρροής στο κοινό τους και έτσι γεννιούνται και συνεργασίες τους με κάποιο brand (π.χ. ένα ξενοδοχείο)», λέει ο Νικόλας Μάστορας, φωτογράφος και digital content creator με 46 χιλιάδες ακολούθους στο Instagram. Το 2016, μια φωτογραφία του αγοράστηκε από τη διαφημιστική εταιρεία της Apple στο Λονδίνο, για να γίνει μέρος της παγκόσμιας καμπάνιας για το iPhone 6S και να βρεθεί σε καταχωρίσεις και billboards ανά την υφήλιο.

Ταξιδεύοντας με το Instagram-1

ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ

Η εικόνα γεννά την επιθυμία. Κι από την επιθυμία στην πράξη είναι ένα κλικ απόσταση. Σύμφωνα με την πλατφόρμα Booking.com, το 80% των κρατήσεων των millennials (των ανθρώπων που έχουν γεννηθεί τις δεκαετίες του 1980 και του 1990) γίνονται online. Αντίστοιχα, πρόσφατη έρευνα του περιοδικού TechRadar καταδεικνύει ότι το 70% αυτών χρησιμοποιεί εκτενώς κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του το κινητό του για να πάρει πληροφορίες για αξιοθέατα, εστιατόρια, μουσεία και για να σχολιάσει δημόσια τις υπηρεσίες όσων δοκίμασε στα κοινωνικά δίκτυα. Από αυτά τα κοινωνικά δίκτυα το Instagram είναι το πιο δημοφιλές όσον αφορά τα ταξίδια.

ΚΥΝΗΓΟΙ ΕΜΠΕΙΡΙΩΝ

Η γενιά των millennials, λοιπόν, είναι εκείνη που δίνει τον ρυθμό. Εργασιακά ενεργή, τεχνολογικά εξοικειωμένη, πολυταξιδεμένη, επιζητεί την αυθεντικότητα που δεν προσφέρουν οι ταξιδιωτικοί οδηγοί. Κυνηγά την εμπειρία των ομοίων της. Επικεντρώνει πολλές από τις αναζητήσεις της στο Instagram χρησιμοποιώντας λέξεις-κλειδιά, τα αποκαλούμενα hashtags. Τα hashtags δεν εξυπηρετούν απλώς την αναζήτηση, αλλά δείχνουν και τον δρόμο για νέες εμπειρίες. Κάπως έτσι, από τον Φεβρουάριο του 2017 μέχρι σήμερα έχουν γίνει 598.527 δημοσιεύσεις με το hashtag #hiddengem, δηλαδή κρυμμένα διαμάντια, που παραπέμπουν σε ταξιδιωτικά μυστικά. Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τα στατιστικά του Instagram, κάθε μέρα σχεδόν 1 εκατ. χρήστες αναζητούν hashtags που αφορούν, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, το ταξίδι.

Όπως σημειώνει η Ιωάννα Δρέττα, διευθύνουσα σύμβουλος της Marketing Greece, εταιρείας του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, που έχει σκοπό την προώθηση του τουρισμού, «το Instagram διαδραματίζει κυρίαρχο ρόλο στο πρώτο στάδιο προγραμματισμού ενός ταξιδιού, όταν δηλαδή ακόμη ο ταξιδιώτης απλώς το ονειρεύεται. Προκαλεί δηλαδή στον χρήστη την επιθυμία να επισκεφθεί έναν προορισμό και να βιώσει την εμπειρία που αποτυπώνεται στην εικόνα που προβάλλεται στο μέσο. Ιδιαίτερα όταν η εικόνα φιλοξενεί ένα ειδυλλιακό τοπίο, όπως αυτά της Ελλάδας όπου το φως και τα χρώματα πρωταγωνιστούν, τότε ο χρήστης εκτίθεται σε μια πραγματικότητα της οποίας θέλει να γίνει μέρος. Για παράδειγμα, σε πρόσφατη καμπάνια που “τρέξαμε” μέσα από τον λογαριασμό του Discovergreece.com στο Instagram για την Κέρκυρα, λάβαμε πολλά μηνύματα από τους χρήστες με τα οποία μας ζητούσαν πληροφορίες για τον προορισμό».

ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΑ LIKES

Πόσο επηρεάζουν την ταξιδιωτική εμπειρία η παθιασμένη ενασχόληση με το Instagram και το κυνήγι των likes; Ανακαλύπτουμε εικόνες για να γεμίσουμε συναισθήματα ή για να τα ποστάρουμε; «Τα likes καλώς ή κακώς θεωρούνται πολύ σημαντικά πλέον, και όλοι προσπαθούν να έχουν περισσότερα. Είναι μια, ας πούμε, “επιβεβαίωση” ότι αυτό που δείχνεις στο κοινό σου έχει αντίκρισμα», υποστηρίζει ο Νικόλας Μάστορας. «Οι περισσότεροι χρήστες ανεβάζουν πια περιεχόμενο αρκετά υψηλού επιπέδου. Ακόμα και αν οι φωτογραφίες αποσκοπούν σε περισσότερα likes αντί να αιχμαλωτίζουν μια στιγμή στον χρόνο, τελικά η ταξιδιωτική εμπειρία δεν υποβαθμίζεται». Η στατιστική το επιβεβαιώνει. Το 56% των χρηστών, ποστάροντας μια φωτογραφία από το μέρος που επισκέφτηκαν, αισθάνονται περισσότερο δεμένοι με αυτό το μέρος.

Το φαινόμενο έχει ωστόσο και τις αρνητικές του αποχρώσεις. Σε πρόσφατο άρθρο της βρετανικής εφημερίδας Independent αναφέρεται ότι ο τρόπος με τον οποίο προσεγγίζουμε διάσημα αξιοθέατα του πλανήτη έχει πια αλλάξει ριζικά. Στο παρελθόν ταξιδεύαμε με σκοπό να θαυμάσουμε μέρη που φημίζονταν για την ομορφιά και την ιστορία τους. Σήμερα θέλουμε να βρεθούμε εκεί για μια Insta-selfie. Σε πόλο έλξης φανατικών Instagrammers από όλο τον κόσμο έχουν μετατραπεί μεταξύ άλλων η Σαντορίνη, το Πορτοφίνο, το Σινικό Τείχος, αλλά και το Μνημείο του Ολοκαυτώματος στο Βερολίνο.

Παράλληλα, στην πρώτη γραμμή των ταξιδιωτικών επιθυμιών έχουν βρεθεί άγνωστα μέχρι πρότινος μέρη, όπως το νησάκι Εξούμα στο σύμπλεγμα Μπαχάμες, όπου οι τουρίστες κολυμπούν με αγριογούρουνα (!), ο εντυπωσιακός λευκός βράχος Wedding Cake στο Σίδνεϊ, το παρατηρητήριο άγριας φύσης La Casa del Arbol στο Εκουαδόρ και η γεωθερμική φυσική πισίνα Blue Lagoon στην Ισλανδία. Ο Atli Sigurοur Kristjαnsson, Marketing & Communication Director του ξενοδοχείου Blue Lagoon, διευκρινίζει: «Είναι πολύ συνηθισμένο στο ξενοδοχείο μας οι πελάτες να αναρτούν φωτογραφίες από τη λίμνη, και αυτό έχει παίξει ρόλο στην άνοδο των επισκεπτών. Όμως, ενώ είμαστε σε επαφή με influencers, έχουμε πολύ αυστηρή πολιτική ως προς την πρόσκλησή τους».

Καθώς το Instagram μεγαλώνει με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, διαμορφώνει σε μεγάλο βαθμό το digital marketing των επαγγελματιών του τουρισμού. Έτσι, στον λογαριασμό ενός ξενοδοχείου στο Instagram μαζί με την ιστοσελίδα του αναγράφεται και το hashtag που προτρέπει τους χρήστες που θα βρεθούν στις εγκαταστάσεις του να χρησιμοποιούν. «Κάθε influencer που επισκέπτεται ένα ξενοδοχείο αποτελεί εκείνη τη στιγμή, αυτόματα, την “κλειδαρότρυπα” του ξενοδοχείου, αφού ξεναγεί με κάθε story ή post του τους ακολούθους του στο Instagram μέσα στο ξενοδοχείο. Έτσι, όσο πιο αυθόρμητα μοιραστεί την εμπειρία του τόσο πιο αληθινή είναι και η προβολή. Το πιο σημαντικό είναι να μην αλλάζει το ύφος του ο influencer για να προβάλει ένα ξενοδοχείο, γιατί αυτό θα φανεί επιτηδευμένο και δεν αποδίδει το marketing. Η προβολή πρέπει να γίνεται στο ύφος που έχουν συνηθίσει οι followers από τον εκάστοτε influencer, έτσι ώστε να είναι επιτυχημένη η ενέργεια», υπογραμμίζει η κ. Μιχαηλίδου της HotelBrain.

Η ΕΘΝΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ

Πόσο σοβαρά όμως έχουμε πάρει ως χώρα τον ρόλο του Instagram στην προβολή της ως προορισμού; Τι είδους ενέργειες γίνονται προς αυτή την κατεύθυνση; «Η τουριστική αγορά της Ελλάδας έχει κάνει σημαντικά βήματα στο ψηφιακό μάρκετινγκ, με τους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται σε αυτό να έχουν τη διάθεση να συμβαδίσουν με τις σύγχρονες τάσεις», λέει η κ. Δρέττα. «Σαφώς έχουμε δρόμο να διανύσουμε, αλλά αυτό που βλέπουμε μέσα από τη δραστηριότητά μας, η οποία επικεντρώνεται στο να χτίζουμε διαρκώς συμμαχίες και συνέργειες, είναι ότι όλο και περισσότερες επιχειρήσεις, φορείς και ενώσεις επιθυμούν να υιοθετήσουν πρακτικές και εργαλεία του digital marketing, ακολουθώντας το ρεύμα της εποχής και ενισχύοντας παράλληλα το τουριστικό προϊόν της χώρας».

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή