ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σουηδός επικεφαλής στην Daimler και Καναδός στην Air France

Η Daimler θα αποκτήσει νέο διευθύνοντα σύμβουλο, τον πρώτο μη Γερμανό στην ιστορία της. Ονομάζεται Ολα Καλένιους και είναι Σουηδός (αριστερά). Σε λίγες ημέρες θα αναλάβει το πηδάλιο της γαλλικής Air France ο Καναδός Μπεν Σμιθ (δεξιά).

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η Daimler θα αποκτήσει νέο διευθύνοντα σύμβουλο, τον πρώτο μη Γερμανό στην ιστορία της. Ονομάζεται Ολα Καλένιους και είναι Σουηδός. Σε λίγες ημέρες θα αναλάβει το πηδάλιο της γαλλικής Air France ο Καναδός Μπεν Σμιθ, ο πρώτος μη Γάλλος επικεφαλής του εμβληματικού αερομεταφορέα. Στην επίσης γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία PSA (Peugeot-Citroën) τα ηνία κρατάει ο Πορτογάλος Κάρλος Ταβάρες.

Αυτά τα παραδείγματα δείχνουν ότι, έστω και πολύ αργά, στη Γηραιά Ηπειρο αλλάζουν τα πράγματα. Σπάει το ταμπού που θέλει τους διευθύνοντες συμβούλους των μεγάλων εθνικών επιχειρήσεων στην Ε.Ε. να είναι ντόπιοι και όχι ξένοι, θέτοντας ενδεχομένως σε δεύτερη μοίρα τα προσόντα και τις ικανότητές τους. Στη γερμανική τράπεζα Deutsche Bank, πάντως, ο Ελβετός Γιόζεφ Ακερμαν είχε μακρά και ιδιαίτερα επιτυχημένη πορεία από το 2002 έως το 2012, μεταμορφώνοντάς την από μια τοπικής εμβέλειας τράπεζα σε διεθνή επενδυτικό όμιλο. Ας μην ξεχνάμε ότι οι αλλαγές όσον αφορά τη νοοτροπία είναι ενίοτε επώδυνες – η επιλογή ενός Καναδού για να διοικήσει την Air France δημιούργησε μεγάλη δυσαρέσκεια και ένταση στα συνδικάτα των πιλότων και των αεροσυνοδών, τα οποία είχαν κηρύξει τους τελευταίους μήνες διαδοχικές απεργίες για μισθολογικά θέματα. Ο Μπεν Σμιθ θα αντικαταστήσει τον Ζαν-Μαρκ Ζανεγιάκ, που παραιτήθηκε επειδή δεν κατάφερε να επιτύχει τη σύναψη συμφωνίας με τους εργαζομένους της Air France.

Ας δούμε τι συμβαίνει στη γερμανική Daimler. Η αυτοκινητοβιομηχανία απομάκρυνε δύο χρόνια πριν από τη λήξη της σύμβασής του τον Ντίτερ Ζέτσε, ο οποίος ήταν στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου από το 2006. Ο όμιλος προχώρησε σε αυτήν την κίνηση αφενός επειδή ο Ζέτσε δεν μπορούσε να συμβαδίσει με τις αυξημένες απαιτήσεις στην εποχή της ηλεκτροκίνησης και αφετέρου έχει βρεθεί στο στόχαστρο των Αρχών, λόγω του ρόλου του στο σκάνδαλο Ντίζελγκεϊτ. Θα τον αντικαταστήσει από 1ης Ιανουαρίου 2019 ο Ολα Καλένιους, επί σειράν ετών διευθυντής του τμήματος πωλήσεων της Daimler.

Επίσης, σε χέρια μη Ισπανού βρίσκεται το πηδάλιο του ισπανικού χρηματοπιστωτικού ιδρύματος Santander. Πρόκειται για τον Αντρέα Ορσέλ, ο οποίος είναι ιταλικής καταγωγής και μέχρι πρότινος ήταν διευθυντής επενδυτικής τραπεζικής στην UBS. Στις Ηνωμένες Πολιτείες η κατάσταση είναι διαφορετική. Τα ποσοστά του πληθυσμού που είναι μετανάστες πρώτης, δεύτερης και τρίτης γενιάς είναι πολύ υψηλά. Οπότε οι μη Αμερικανοί στο πηδάλιο μιας εταιρείας δεν θεωρείται ότι είναι κάτι σπάνιο. Το 41% των 500 μεγαλύτερων ομίλων στις ΗΠΑ (σύμφωνα με τον δείκτη Fortune 500) δημιουργήθηκε από μετανάστες. Ειδικά στον κλάδο της υψηλής τεχνολογίας, τη δεκαετία 1995-2005, από τις 100 επιχειρήσεις τις 52 τις ίδρυσαν μετανάστες ή δεύτερης γενιάς μετανάστες.

Μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η Ελληνοαμερικανίδα Αριάνα Χάφινγκτον, η οποία ίδρυσε τη διαδικτυακή εφημερίδα Huffington Post, ο Στιβ Τσεν, ο Ταϊβανέζος συνιδρυτής του YouTube, ο Νοτιοαφρικανός Ελον Μασκ, που δημιούργησε την εταιρεία ηλεκτροκίνητων οχημάτων Tesla, ο Ουκρανός συνιδρυτής του WhatsApp Τζαν Κουμ, καθώς και ο Βραζιλιάνος συνιδρυτής του Instagram Μάικ Κρίγκερ. Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τα στοιχεία του Εθνικού Ιδρύματος Αμερικανικής Πολιτικής, υψηλά είναι τα ποσοστά των μεταναστών στα διευθυντικά κλιμάκια αλλά και στα τμήματα παραγωγής των προϊόντων. Οσον αφορά τις εταιρείες της Σίλικον Βάλεϊ, στις προαναφερθείσες θέσεις οι μη Αμερικανοί αποτελούν το 70%.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ