Το ατελιέ ***½
ΔΡΑΜΑ (2017)
Σκηνοθεσία: Λοράν Καντέ
Ερμηνείες: Μαρίνα Φόις, Ματιέ Λουτσί, Γουάρντα Ραμάς

O σκηνοθέτης που έγινε γνωστός παγκοσμίως και κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα με το εξαιρετικό «Ανάμεσα στους τοίχους» επιστρέφει με ένα ακόμη διαλογικό δράμα, το οποίο αποτελεί κατά κάποιο τρόπο και... update, πάνω στις ανησυχίες της γαλλικής νεολαίας. Ο Λοράν Καντέ μεταφέρει αυτή τη φορά την αίθουσα διδασκαλίας στο ύπαιθρο, κινηματογραφώντας τη δράση ενός εργαστηρίου δημιουργικής γραφής για νέους, το οποίο διευθύνει μια διάσημη συγγραφέας σε κάποια παραλιακή κωμόπολη της Γαλλίας. Τελικός στόχος είναι η δημιουργία ενός αστυνομικού μυθιστορήματος, τοποθετημένου στην περιοχή.

Η ατμόσφαιρα έντασης, που είναι διακριτή από την αρχή, σύντομα θα προκαλέσει παθιασμένες αντιπαραθέσεις και θα αναδείξει έναν ξεχωριστό νεαρό. Ο Αντουάν είναι ευφυής και υπερασπίζεται με πάθος τις ιδέες του, κάποιες από τις οποίες ωστόσο προδίδουν έναν βίαιο και δίχως συμπόνια χαρακτήρα. Η Ολίβια –έτσι λέγεται η συγγραφέας– προσπαθεί να τον καταλάβει και να τον αντιμετωπίσει ενώ ταυτόχρονα γοητεύεται ιδιότυπα από αυτόν. Ο Καντέ εγκιβωτίζει την προσωπική ιστορία μέσα σε ένα κάδρο με πολλαπλά θέματα –όλα πολύ σύγχρονα– της γαλλικής κοινωνίας. Επιπλέον, ενδιαφέρον έχει πως τα περισσότερα από αυτά απλώς αιωρούνται στην ατμόσφαιρα, έτοιμα να τρυπώσουν στις κουβέντες που προκύπτουν από τη φαινομενικά αθώα συγγραφή ενός μυθιστορήματος. Τι σημαίνει για τους νεαρούς Γάλλους της επαρχίας η έννοια της εθνικής ταυτότητας; Πώς τους σχηματοποιεί η καταιγίδα της τζιχαντιστικής τρομοκρατίας των τελευταίων ετών; Οι μαθητές του εργαστηρίου, λευκοί και μαύροι, χριστιανοί, μουσουλμάνοι ή άθεοι, σχηματίζουν επί της ουσίας ένα δεύτερο εργαστήρι, αυτήν τη φορά κοινωνιολογικό. Αυτό το τελευταίο μάλλον θα άξιζε και περισσότερο χρόνο –και εμβάθυνση– στη διάρκεια του φιλμ.

Searching ***
ΘΡΙΛΕΡ (2018)
Σκηνοθεσία: Ανές Τσαγκάντι
Ερμηνείες: Τζον Τσο, Ντέμπρα Μέσινγκ, Τζόζεφ Λι

Κινηματογραφικό ντεμπούτο με μια ωραία ιδέα και αρκετή επιτυχία στην υλοποίηση, από τον Ανές Τσαγκάντι, ο οποίος κατασκευάζει ένα καθηλωτικό θρίλερ που εξελίσσεται εξ ολοκλήρου σε οθόνες υπολογιστών και τηλεοράσεων. Μια 16χρονη κοπέλα εξαφανίζεται μυστηριωδώς και η αστυνομία βρίσκεται σε αδιέξοδο. Κάπου εκεί αναλαμβάνει δράση ο πατέρας της, ο οποίος θα εντοπίσει την άκρη του νήματος στον ψηφιακό κόσμο και συγκεκριμένα στο λάπτοπ όπου κρύβονται τα μυστικά της κόρης του.

Ξεκινώντας από τις ρετρό, σήμερα, εκδόσεις των Windows και φτάνοντας στις σύγχρονες βιντεοκλήσεις, στα σόσιαλ μίντια, στο YouTube και στα fake news, το φιλμ βουτάει με το κεφάλι στον κυκεώνα της τεχνολογίας που ρυθμίζει λίγο-πολύ τις ζωές των περισσοτέρων από εμάς. Οταν έχουμε μία απορία ρωτάμε το Google· κοινωνικότητα και αυτοεπιβεβαίωση στο Facebook ή το Ιnstagram· κλήση στους αγαπημένους μας στο Facetime. Ολα αυτά πέφτουν σαν βομβαρδισμός στην οθόνη καθώς ο απελπισμένος πατέρας ψάχνει πυρετωδώς να βρει ένα στοιχείο που θα τον οδηγήσει στο παιδί του. Στην πορεία, φυσικά, ανακαλύπτει πως το μηχάνημα με το... μηλαράκι ξέρει μάλλον περισσότερα από τον ίδιο για εκείνη. Καθώς το θρίλερ εξελίσσεται και οι ανατροπές πληθαίνουν, μοιραία το τρικ της οθόνης κάπως ξεχειλώνει. Ωστόσο, αυτό λίγο ενοχλεί, μιας και οι ρυθμοί παραμένουν ώς το τέλος σε επίπεδα ανάλογα της φρενιασμένης τεχνολογικής καθημερινότητας.

KIN **½
Σκηνοθεσία: Τζόναθαν και Τζον Μπέικερ
Ερμηνείες:  Τζακ Ρέινορ, Μάιλς Τρούιτ, Τζέιμς Φράνκο
Θρίλερ με sci-fi επίγευση

Οι παραγωγοί του δημοφιλέστατου τηλεοπτικού «Stanger Things» και της «Αφιξης» παρουσιάζουν ένα καλοχτισμένο αλλά δίχως πολλές εκπλήξεις θρίλερ, με sci-fi επίγευση. Ενας νεαρός πρώην κατάδικος και ο υιοθετημένος μικρότερος αδελφός του τρέπονται σε φυγή καθώς μπαίνουν στο στόχαστρο μιας αδίστακτης ομάδας εγκληματιών. Μοναδικός άσος στο μανίκι τους, ένα μυστηριώδες, πανίσχυρο όπλο, το οποίο όμως αναζητούν δύο στρατιώτες από άλλον πλανήτη. Η δράση έρχεται στις σωστές δόσεις και με τρόπο, κατά κανόνα, εντυπωσιακό από τους πρωτοεμφανιζόμενους αδελφούς Μπέικερ. Το μείγμα μαφιόζικου και φιλμ φαντασίας είναι, βέβαια, κάπως ετερόκλητο, ωστόσο εξισορροπείται από την καλή ατμόσφαιρα που θυμίζει «Εξολοθρευτή», «Predator» κ.ο.κ. Στα θετικά και ο (πολύ) «κακός» του Τζέιμς Φράνκο. Απλώς όλα αυτά τα έχουμε ξαναδεί.

Η συνάντηση ***
Σκηνοθεσία: Πάολο Τζενοβέζε
Ερμηνείες: Βαλέριο Μαστραντρέα, Μάρκο Τζιαλίνι, Αλμπα Ρορβάσερ
Σε ένα συνοικιακό καφέ της Ρώμης

Ο Πάολο Τζενοβέζε των «Τέλειων ξένων» στήνει άλλο ένα πολύ ιδιαίτερο φιλμ, που εξελίσσεται αποκλειστικά μέσα σε ένα συνοικιακό καφέ της Ρώμης. Εκεί ένας άνδρας δέχεται από το πρωί μέχρι το βράδυ άγνωστους επισκέπτες, οι οποίοι τού εκφράζουν διάφορες... επιθυμίες: από το να αποκατασταθεί η υγεία του ετοιμοθάνατου παιδιού τους μέχρι το να γίνουν όμορφοι ή να κάνουν σεξ με τη γυναίκα των ονείρων τους. Εκείνος τους προσφέρει μια συμφωνία· θα πραγματοποιήσει όσα θέλουν, αρκεί να κάνουν κάτι για εκείνον σε αντάλλαγμα. Ο Τζενοβέζε εξερευνά με παιγνιώδη διάθεση την περιπλοκότητα των ανθρώπινων επιθυμιών, βάζοντας στο παιχνίδι τόσο τα ένστικτα όσο και την ηθική. Τολμάει δε να περιπλέξει ακόμη περισσότερο τα πράγματα, βάζοντας τις διαφορετικές ιστορίες των ανθρώπων να συγκρούονται και να επικαλύπτονται, δημιουργώντας έναν απολαυστικό καμβά.

Η παρείσφρηση ***
Σκηνοθεσία: Σπάικ Λι
Ερμηνείες:  Τζον Ντέιβιντ Ουάσιγκτον, Ανταμ Ντράιβερ, Τόφερ Γκρέις
Στα άδυτα της Κου Κλουξ Κλαν

Επιστροφή αυτή την εβδομάδα και για τον Σπάικ Λι, του οποίου η καινούργια πολιτική κωμωδία βραβεύθηκε στο περασμένο Φεστιβάλ Καννών και βαδίζει ολοταχώς για τα Οσκαρ. Ο Αμερικανός σκηνοθέτης γυρίζει στη δεκαετία του 1970 για να αφηγηθεί την (εξωφρενική) πραγματική ιστορία του Ρον Στάλγουορθ, ενός Αφροαμερικανού, ο οποίος κατάφερε να εισχωρήσει στα άδυτα της ρατσιστικής οργάνωσης Κου Κλουξ Κλαν. Κρατώντας πάντα τον πήχυ της διασκέδασης και του γέλιου σε υψηλά επίπεδα, ο Λι κατασκευάζει ένα πολύ σύγχρονο μανιφέστο για την Αμερική του Ντόναλντ Τραμπ, της Σάρλοτσβιλ και των ανισοτήτων που ακόμα συντηρούνται. Οι υπερβολές του είναι αμέτρητες, όμως ο πυρήνας παραμένει αληθινός· καμιά φορά πρέπει να γελάσεις κατάμουτρα στο τέρας για να το ξορκίσεις, μοιάζει να λέει κλείνοντας το μάτι ο Σπάικ Λι.

Εμείς...
Τα ειδικά του αφιερώματα-έκπληξη παρουσίασε αυτή την εβδομάδα το επερχόμενο 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Σε αυτά συστήνονται δημιουργοί οι οποίοι βρίσκονται στην αιχμή της πρωτοπορίας του διεθνούς σινεμά, αν και παραμένουν σχετικά άγνωστοι στη χώρα μας. Τέτοιοι είναι ο Ισπανός Χάιμε Ροσάλες, αγαπημένος του Φεστιβάλ Καννών, του οποίου θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε και τις 6 μεγάλου μήκους ταινίες. Αφιέρωμα θα υπάρχει ακόμα στη Νάνουκ Λέοπολντ από την Ολλανδία, η οποία είναι γνωστή για τα επίμονα ερωτήματα που θέτει στους θεατές μέσω των φιλμ της. Τέλος, το φεστιβάλ θα κάνει ζουμ και στο δίδυμο των εικαστικών-σκηνοθετών Κριστομπάλ Λεόν και Χοακίν Κοσίνια, ανήσυχων δημιουργών με χαρακτηριστικές σκοτεινές stop motion ταινίες animation στο ενεργητικό τους.

...και οι άλλοι
Προς ολοκληρωτικό πόλεμο βαδίζουν οι κολοσσοί της σύγχρονης τεχνολογίας και διασκέδασης με φόντο το πολυπόθητο πεδίο της οικιακής διασκέδασης. Με το Netflix να απολαμβάνει προς το παρόν τα πρωτεία της διαδικτυακής τηλεόρασης και το Amazon με το Hulu να ακολουθούν από απόσταση, φαίνεται πως έχει φτάσει και η ώρα των μεγάλων «παικτών». Apple, Ντίσνεϊ και Google (μέσω YouTube) βρίσκονται σε διάφορα στάδια ανάπτυξης ανάλογων πλατφορμών, οι οποίες όταν λειτουργήσουν είναι πολύ πιθανό να πυροδοτήσουν ραγδαίες εξελίξεις στην παγκόσμια κινηματογραφική και τηλεοπτική βιομηχανία.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ