Γράμματα Αναγνωστών

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Γραμματα Aναγνωστων

Περήφανοι γι’ αυτούς τους νέους

Κύριε διευθυντά
Θα μου επιτρέψετε να διαφωνήσω πλήρως με τον βασικό τίτλο της εφημερίδας τής 30/9/2018 «Το σκάνδαλο της Folli Follie» με τη συνέντευξη Κουτσολιούτσου και τα οικογενειακά του.

Απέσυρα το βλέμμα μου και ασκαρδαμυκτί πήγε στα χαμογελαστά πρόσωπα των νεαρών Ελλήνων επιστημόνων που διαπρέπουν στο εξωτερικό. Καμάρι και υπερηφάνεια μας. Μου έφτιαξε η ημέρα μου.

Συνέχισα στην τέταρτη σελίδα, στο εκτεταμένο και κατατοπιστικό κείμενο του καθηγητή Ιωάννη Π. Α. Ιωαννίδη με τον τίτλο «Ελληνες στην κορυφή της επιστήμης».

Κάπου αναφέρεται ότι τα δύο τρίτα των νέων αυτών επιστημόνων πήραν το πρώτο πτυχίο τους από ελληνικό πανεπιστήμιο. Προφανές. Εδώ άναψε η σπίθα και δυστυχώς αλλού βρήκε το έδαφος και έγινε φλόγα.

Σουζη Φερεντινου-Μπορονκαϋ, Φιλοθέη

Τα κρουαζιερόπλοια, οι ρύποι, οι μετρήσεις

Κύριε διευθυντά
Η Διεθνής Ενωση Κρουαζιέρας (Cruise Lines International Association – CLIA) είναι η ενιαία φωνή και η ηγετική αρχή της παγκόσμιας κοινότητας κρουαζιέρας. Είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο εμπορική ένωση για τον κλάδο της κρουαζιέρας με 15 γραφεία παγκοσμίως και εκπροσώπηση στη Βόρεια και Νότια Αμερική, στην Ευρώπη, στην Ασία και στην Αυστραλία. Η CLIA έχει αποστολή να υποστηρίξει τις πολιτικές και πρακτικές που προωθούν ασφαλές, υγιές και βιώσιμο περιβάλλον κρουαζιέρας, καθώς και να προωθήσει την αξία και την οικονομική προσιτότητα της εμπειρίας διακοπών κρουαζιέρας. Είμαστε η παγκόσμια ένωση που με τις δράσεις της υποστηρίζει και προάγει τα κοινά συμφέροντα της κοινότητας κρουαζιερόπλοιων.

Αναφορικά με άρθρο που δημοσιεύθηκε στην «Καθημερινή» στις 21/9 με τίτλο «Η “κρυφή” ρύπανση της Καλντέρας», θέλουμε να επισημάνουμε μεταξύ άλλων:

Η Ελλάδα είναι ένας πολύτιμος προορισμός για τη διεθνή βιομηχανία της κρουαζιέρας και απολαμβάνει μεγάλο οικονομικό όφελος από τον τουρισμό κρουαζιέρας, όπως κάθε χώρα με τουρισμό κρουαζιέρας.

Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της CLIA που δημοσιεύθηκε το 2018, η Ελλάδα έχει διατηρήσει την κατάταξή της ως τρίτος δημοφιλέστερος προορισμός στην Ευρώπη με 4,09 εκατομμύρια επισκέψεις επιβατών το 2017. Η Σαντορίνη, ο Πειραιάς, η Μύκονος, η Κέρκυρα και το Κατάκολο ήταν οι κύριοι λιμένες προορισμού. Από άποψη οικονομικού οφέλους, οι άμεσες δαπάνες της βιομηχανίας κρουαζιέρας στην Ελλάδα ανήλθαν σε 546 εκατομμύρια ευρώ το 2017.

H Σαντορίνη συγκεκριμένα, όπως προαναφέρθηκε, είναι από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη και υποδέχεται πολλούς τουρίστες από κρουαζιερόπλοια και μη κάθε χρόνο. Η CLIA και τα μέλη της ενδιαφέρονται να διατηρήσουν αλώβητη την ομορφιά της Σαντορίνης, λαμβάνουν λοιπόν όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να προστατέψουν την ακεραιότητά της.

Θεωρούμε αβάσιμη τη στοχοποίηση των κρουαζιερόπλοιων στο προαναφερθέν άρθρο. Ολα τα κρουαζιερόπλοια τηρούν τις απαιτήσεις που έχουν υιοθετηθεί από τον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας (International Maritime Organisation - IMO) για την πρόληψη της ρύπανσης του αέρα, συμπεριλαμβανομένης της υποχρέωσης των πλοίων να χρησιμοποιούν καύσιμο με τη χαμηλότερη περιεκτικότητα θείου (0,1%) στην περιοχή των λιμένων. Δεύτερον, δεν θεωρούμε ότι οι μετρήσεις που έγιναν στη Σαντορίνη είναι αξιόπιστες, λόγω της συσκευής μέτρησης που χρησιμοποιήθηκε και της υπό εξέταση περιόδου.

Πιο αναλυτικά, η CLIA και τα μέλη της υπάγονται σε αυστηρούς διεθνείς, ευρωπαϊκούς και εθνικούς κανονισμούς σε θέματα προστασίας περιβάλλοντος. Οι εταιρείες κρουαζιέρας δεσμεύονται να προστατέψουν το περιβάλλον και αποδεικνύουν αυτή τους τη δέσμευση μέσα από ενεργή συμμετοχή και παροχή τεχνογνωσίας στους σημαντικότερους οργανισμούς του κόσμου, και ειδικά στον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ναυτιλίας αποφάσισε ότι από το 2020, το ανώτατο όριο περιεκτικότητας θείου στα καύσιμα των πλοίων που πλέουν παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων της Μεσογείου, θα μειωθεί στο 0,5%, το οποίο στην πράξη απαιτεί τη χρήση φίλτρων καθαρισμού καυσαερίων ή τη χρήση καύσιμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο ή τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων όπως υγροποιημένο φυσικό αέριο. Ωστόσο, σε όλα τα λιμάνια της Ευρώπης, τα πλοία ήδη οφείλουν να χρησιμοποιούν καύσιμο με τη χαμηλότερη περιεκτικότητα θείου (0,1%).

Στο πλαίσιο του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας διεξάγονται συζητήσεις για την ανάπτυξη Περιοχών Ελέγχου Εκπομπών (Emission Control Areas - ECAs) στη Μεσόγειο όπως εκείνες που υπάρχουν ήδη στην περιοχή της Βαλτικής και της Βόρειας Θάλασσας, όπου υποχρεούνται να πλέουν με καύσιμα ανώτατης περιεκτικότητας σε θείο της τάξης του 0,1%. Αξίζει να σημειωθεί ότι αν και τα κρουαζιερόπλοια είναι λιγότερο από 1% του παγκόσμιου στόλου, οι εταιρείες κρουαζιέρας είναι πρωτοπόρες στη ναυτιλιακή κοινότητα στο να αναπτύσσουν υπεύθυνη περιβαλλοντική πολιτική και καινοτόμες τεχνολογίες φιλικές προς το περιβάλλον και τον καταναλωτή, όπως στη μείωση εκπομπών αερίων και επεξεργασία αποβλήτων. Στην πραγματικότητα λοιπόν, πολλές εταιρείες κρουαζιέρας όχι μόνο τηρούν αλλά υπερβαίνουν τις απαραίτητες νομικές απαιτήσεις.

Συγκεκριμένα, οι εταιρείες κρουαζιέρας είναι πρωτοπόρες στο να αναπτύσσουν τελευταίας τεχνολογίας πρακτικές, επενδύοντας δισεκατομμύρια δολάρια για να μειώσουν τις εκπομπές αερίων. Μία από αυτές τις τεχνολογίες είναι τα φίλτρα καθαρισμού καυσαερίου, τα λεγόμενα scrubbers για την ελάττωση των εκπομπών οξειδίων του θείου έως και 98%. Οι εταιρείες κρουαζιέρας δουλεύουν συνεχώς προκειμένου να βελτιώσουν αυτή την τεχνολογία, καθώς όλο και περισσότερα πλοία την εγκαθιστούν.

Τέλος, η έρευνα του δρος Φρίντριχ/NABU αγνοεί εντελώς τις πρωτοπόρες καινοτομίες των κρουαζιερόπλοιων που μειώνουν την κατανάλωση καυσίμων και τις τεχνολογίες φίλτρων και δεν αξιολογεί σωστά το σύνολο των προσπαθειών περιβαλλοντικής διαχείρισης του κλάδου. Οι μετρήσεις που έγιναν δεν είναι αξιόπιστες, λόγω της συσκευής μέτρησης που χρησιμοποιήθηκε και της υπό εξέταση περιόδου.

Θα εκτιμούσαμε ιδιαίτερα να λάβετε υπόψη σας τα παραπάνω, καθώς και τις απαραίτητες ενέργειες για την αποκατάσταση της αλήθειας.

Μαρια Δεληγιαννη, Εκπρόσωπος Κυβερνητικών και Δημοσίων Υποθέσεων Ανατολικής Μεσογείου CLIA

Ιστορικά «πέναλντι» από έναν προπονητή

Κύριε διευθυντά
Ισως ασκόπως διερωτώμεθα για ποιον λόγο ο Ρουμάνος προπονητής της ποδοσφαιρικής ομάδας του ΠΑΟΚ κ. Ραζβάν Λουτσέσκου για δεύτερη φορά (17.05 και 25.09.2018) σε συνέντευξή του δήλωσε ότι ό,τι συνέβη στο περσινό ελληνικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου είχε συμβεί μόνο στη χιτλερική Γερμανία.

Σε κάθε περίπτωση, χωρίς να θίξει τις υπαρκτές εθνικές ευαισθησίες μας, για να στηρίξει την άποψή του για τα περσινά γεγονότα θα μπορούσε να αναζητήσει ιστορικά προηγούμενα ανατρέχοντας στην εποχή της ποικιλοτρόπως επιτευχθείσης παντοδυναμίας της ομάδας Στεάουα Βουκουρεστίου. Παράλληλα, κάποιος του περιβάλλοντός του, με στοιχειώδη γνώση της ιστορίας της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης, θα μπορούσε να τον συνοδεύσει σε τόπους μαζικών εκτελέσεων επί Κατοχής, όχι στα μακρινά Καλάβρυτα και στο Δίστομο, αλλά στον γειτονικό Χορτιάτη και στα Διαβατά, και να τον πληροφορήσει ότι «χιτλερική Γερμανία» για τη χώρα του μπορεί να σημαίνει σύμμαχος στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, όμως για τη δική μας σημαίνει πείνα, κακουχίες, θάνατος, μαζικές εκτελέσεις, ολοκληρωτική καταστροφή. Για καλύτερη εμπέδωση, χρήσιμο θα ήταν και το ξεφύλλισμα του σημαντικού έργου «Αι θυσίαι της Ελλάδος στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο», διανεμηθέν και από την εφημερίδα σας το 2014.

Δημ. Χατζηδακης, Δρ χημικός μηχανικός

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ