ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ
Oταν η «Λαίδη Τσάτερλι» δικαζόταν, πριν από 58 χρόνια...

Από τις 20 Οκτωβρίου ώς τις 2 Νοεμβρίου 1960, πριν από ακριβώς 58 χρόνια, μία σημαντική δίκη άλλαξε τα εκδοτικά ήθη στη Μεγάλη Βρετανία και κατ’ επέκταση έγινε σύμβολο μιας νέας εποχής. Στη δίκη, από όπου και η φωτογραφία έξω από το Old Bailey, τα κεντρικά δικαστήρια του Λονδίνου, κρίθηκε αν θα επιτραπεί η χωρίς λογοκρισία έκδοση του τολμηρού μυθιστορήματος του Ντ. Χ. Λόρενς «Ο εραστής της Λαίδης Τσάτερλι». Το δικαστήριο αποφάνθηκε πως ο κατηγορούμενος, ο εκδοτικός κολοσσός Penguin, ήταν αθώος και πως μπορούσε να προβεί στην έκδοση της πλήρους εκδοχής του πολύκροτου μυθιστορήματος. Ηταν το πέρασμα σε μια άλλη εποχή. «Ο εραστής της Λαίδης Τσάτερλι», που αφηγείται την ερωτική ιστορία ανάμεσα σε μία παντρεμένη γυναίκα ανώτερης κοινωνικής τάξης με τον νεαρό επιστάτη της, είχε πρωτοεκδοθεί ιδιωτικά στην Ιταλία το 1928 αλλά στην Αγγλία και άλλες αγγλοσαξονικές χώρες (όπως και στην Ιαπωνία) είχε επιτραπεί μόνο η λογοκριμένη έκδοση. Στις 30 Οκτωβρίου 2018, ο οίκος Sotheby’s θα δημοπρατήσει ένα αντίτυπο της πλήρους έκδοσης που είχε στα χέρια του το δικαστήριο το 1960 για να αποφασίσει αν θα επιτρέψει την κυκλοφορία του. Αυτό το αντίτυπο, που είναι σε μορφή βιβλίου τσέπης, αναμένεται να ξεπεράσει τις 15.000 στερλίνες στη διάρκεια της δημοπρασίας. H απελευθέρωση της «Λαίδης Τσάτερλι» ήταν μία συμβολική είσοδος στην πιο ανοιχτόμυαλη δεκαετία του ’60. Η πλήρης έκδοση έγινε ανάρπαστη και απέφερε πολλά κέρδη. Στη δεύτερη έκδοση του 1961, υπήρχε η ακόλουθη ανακοίνωση: «Για την έκδοση αυτού του βιβλίου, ο οίκος Penguin Books κατηγορήθηκε βάσει του νόμου για άσεμνες εκδόσεις του 1959, στο δικαστήριο Old Bailey του Λονδίνου από τις 20 Οκτωβρίου ώς τις 2 Νοεμβρίου 1960. Αυτή η έκδοση είναι συνεπώς αφιερωμένη στους δώδεκα ενόρκους, τρεις γυναίκες και εννέα άνδρες, οι οποίοι ανακοίνωσαν “Οχι ένοχος” και έτσι επέτρεψαν στο τελευταίο μυθιστόρημα του Ντ. Χ. Λόρενς να κυκλοφορήσει για πρώτη φορά για το κοινό στο Ηνωμένο Βασίλειο». Η αθώωση του βιβλίου βασίστηκε σε ένα παραθυράκι του νόμου περί ασέμνων εκδόσεων του 1959 (που είχε εισαγάγει ο Ρόι Τζένκινς). Εδινε τη δυνατότητα να ξεπεραστεί ο νόμος αν μπορούσε να αποδειχθεί ότι το επίμαχο βιβλίο είχε «λογοτεχνική αξία».

ΛΟΝΔΙΝΟ
Ριμπέρα, η βία στην τέχνη

Σε ένα από τα ατμοσφαιρικά μουσεία του ευρύτερου Λονδίνου, στην Dul-wich Picture Gallery, εγκαινιάστηκε η έκθεση με έργα του Χουσέπε ντε Ριμπέρα (1591-1652), του μεγάλου μπαρόκ ζωγράφου από την Ισπανία. Το ενδιαφέρον της έκθεσης, πέραν του ότι συγκεντρώνει έργα του Ριμπέρα από κορυφαία μουσεία και συλλογές, είναι ότι εξετάζει τα στοιχεία βίας και σαδισμού που υπάρχουν στα περισσότερα έργα τού ζωγράφου. Ο Ριμπέρα, επίγονος του Καραβάτζο, υπήρξε ένας δραματικός ζωγράφος.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Η κληρονομιά του Τσιπεντέιλ

Σε όσους αρέσουν τα παλιά, καλά, στέρεα έπιπλα μιας γνήσιας σχολής σχεδιασμού, η σειρά επίπλων που έφερε στον κόσμο ο Τόμας Τσιπεντέιλ τον 18ο αιώνα απηχεί ένα μέτρο φινέτσας και αρμονίας που παραμένει αξεπέραστο. Ως τα τέλη Ιανουαρίου θα παραμείνει ανοικτή η έκθεση για την κληρονομιά του Τόμας Τσιπεντέιλ στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης και εκεί οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν από κοντά αυθεντικά έπιπλα Τσιπεντέιλ και την αξεπέραστη μαστοριά τους.

ΠΑΡΙΣΙ
Το μοντέλο του Κουρμπέ

Αυτή η φωτογραφία του 19ου αιώνα δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα από την Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας. Απεικονίζει την Κονστάνς Κενιό (Queniaux) σε ένα πορτρέτο που έβγαλε ο διάσημος Γάλλος φωτογράφος Disderi (1819-1889). Σύμφωνα με τους μελετητές και ένα νέο βιβλίο του 75χρονου ερευνητή Κλοντ Σοπ (Schopp), η Κονστάνς Κενιό ήταν το μοντέλο που πόζαρε για τον Γουσταύο Κουρμπέ για το έργο του «Η καταγωγή του κόσμου». H Κονστάνς ήταν χορεύτρια μπαλέτου.

ΛΟΝΔΙΝΟ
Η τέχνη της Ωκεανίας

Τα εκθέματα από την Ωκεανία στην καρδιά του Λονδίνου, αυτήν την περίοδο, μας υπενθυμίζουν ότι είναι η πρώτη μεγάλου βεληνεκούς έκθεση που έχει ποτέ διοργανωθεί στη Βρετανία με αυτό το θέμα. Το συγκεκριμένο έκθεμα της φωτογραφίας είναι δάνειο από το Βρετανικό Μουσείο και αποτελεί μέρος της μεγάλης έκθεσης (με τίτλο «Ωκεανία»), η οποία παρουσιάζεται στη Βασιλική Ακαδημία των Τεχνών. Με αφετηρία την εποχή πριν από την έλευση των Βρετανών, η έκθεση φθάνει ώς τη σύγχρονη εποχή.

ΠΑΡΙΣΙ
Το «αντίο» στον Σαρλ Αζναβούρ

Ο θάνατος του Σαρλ Αζναβούρ, σε ηλικία 94 ετών, επισφράγισε μια εποχή. Πολλοί θαυμαστές του μοιράστηκαν την αίσθηση ενός κοινού πένθους, την εντύπωση ότι ένα ακόμη κομμάτι της παλιάς Ευρώπης, όπως μοναδικά την εκπροσωπούσε στις μεταπολεμικές δεκαετίες, το γαλλικό και ιταλικό τραγούδι, κύλησε στο παρελθόν. Η δημοτικότητα του Σαρλ Αζναβούρ οφειλόταν και στην προσωπικότητά του. Ηταν ένας άνθρωπος με πολλά ενδιαφέροντα, ανοικτός και με δίψα για ζωή.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ