ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Για πολλά χρόνια έμπαιναν μέσα στη ζωή μας, ξεπηδώντας από τη μεγάλη και τη μικρή οθόνη για να μας χαρίσουν γέλιο, δάκρυ, αποσταγμένη σοφία. Τώρα, ήρθε η ώρα να πούμε ευχαριστώ, να αποδώσουμε τιμές σε όλους αυτούς τους σπουδαίους ηθοποιούς που μας συντρόφευσαν με την παρουσία τους. Η «Κ» παρουσίασε προχθές, σε μια λαμπερή βραδιά στον ιστορικό κινηματογράφο «Δαναό», τη νέα της εκδοτική σειρά, αφιερωμένη στους σπουδαίους Ελληνες ηθοποιούς που μεγάλωσαν ολόκληρες γενιές ανθρώπων. Οπως είπε πολύ σωστά και ο Παύλος Τσίμας, παρουσιαστής της εκδήλωσης, «εξακολουθούμε ακόμα και σήμερα να τρώμε ακόμα από τη χούφτα τους, καθώς είναι ένας πολιτιστικός θησαυρός από τον οποίον δεν σταματήσαμε ποτέ να αντλούμε».


Οι δημοσιογράφοι Παύλος Τσίμας και Μαρία Κατσουνάκη συνομιλούν για τη μαγεία του ελληνικού σινεμά.

Πρόκειται για 14 ιδιαίτερα προσεγμένες βιογραφίες που έχει γράψει και επιμεληθεί ο Μάκης Δελαπόρτας. Είχε άλλωστε το προνόμιο να έχει γνωρίσει από κοντά σχεδόν όλα αυτά τα ιερά τέρατα αλλά και την έγνοια να διασώσει πολλά τεκμήρια, όταν κανένας δεν τους πολυέδινε σημασία. Χάρις στο μεράκι του όλοι οι μεγάλοι σταρ του ελληνικού σινεμά κάνουν ένα comeback, αυτή τη φορά στις σελίδες, όπου περνά σαν ταινία ολόκληρη η πορεία τους: από τον Λάμπρο Κωνσταντάρα –ο σπουδαίος Κωνσταντινουπολίτης κάνει το ποδαρικό αυτή την Κυριακή στην «Κ»– μέχρι την Αλίκη Βουγιουκλάκη και την Τζένη Καρέζη, ώς τον Ντίνο Ηλιόπουλο, τον Αλέκο Αλεξανδράκη, τον Νίκο Κούρκουλο.


Η εκδοτική σειρά της «Κ» με τους μεγάλους Ελληνες ηθοποιούς ξεκινά αυτήν την Κυριακή με τον Λάμπρο Κωνσταντάρα.

Ηταν διάχυτη προχθές η συγκίνηση όταν οι πρωταγωνιστές έκαναν έστω για λίγο την εμφάνισή τους στο «πανί», με τις αγέραστες ατάκες, τις γκριμάτσες τους, τα καλαμπούρια, τα χορευτικά τους αλλά και εκείνη την ερωτική γοητεία αρρενωπής λεβεντιάς ή θηλυκότητας που έχει πλέον εκλείψει. Στα πρώτα καθίσματα ήταν η Αννα Φόνσου, ο Δημήτρης Κωνσταντάρας, η Εβίτα και η Χίλντα Ηλιοπούλου, ο Γιάννης Παπαμιχαήλ, ο ανιψιός του Παπαγιαννόπουλου, Τάκης Βλαστός. Υπήρχαν στιγμές που ολόκληρη η αίθουσα του κινηματογράφου τραντάχτηκε ξανά από τα γέλια, όταν η Φόνσου θυμήθηκε κάποια περιστατικά με τον Θανάση Βέγγο και τον Βασίλη Αυλωνίτη στα γυρίσματα, ή όταν ο χαρισματικός Δελαπόρτας που έχει υπάρξει και ηθοποιός ανακάλεσε μια ξεκαρδιστική βραδιά με τη Ρένα Βλαχοπούλου. Ξεκινώντας την εκδήλωση, ο Παύλος Τσίμας ανέσυρε από τη μνήμη του πως ήταν «λαθροθεατής» ενός –γειτονικού με το πατρικό του– κινηματογράφου στην Κυψέλη των παιδικών του χρόνων. Ανέβαινε στην ταράτσα της πολυκατοικίας και έβλεπε όλες τις ταινίες του «Ριάλτο»: «Τις είδα δεκάδες φορές, τις αγάπησα, είναι σαν να τις κουβαλάω μαζί μου. Είναι ακόμα ένας τρόπος να επικοινωνώ με τα παιδιά μου. Είδα την κόρη μου να γελάει μια ημέρα με μια ελληνική σειρά στην τηλεόραση. Τη ρώτησα αν είχε ποτέ δει τα “Κίτρινα γάντια”. Πήρα το dvd και παρακολουθήσαμε παρέα την ταινία», είπε ο δημοσιογράφος γι’ αυτό το αθάνατο χιούμορ που δρα ως συγκολλητική ουσία ανάμεσα στις διαφορετικές ηλικίες των ανθρώπων που βλέπουν ελληνικές ταινίες στην τηλεόραση.


O σπουδαίος Σταύρος Ξαρχάκος ανακαλεί πώς... έμπλεξε με το σινεμά.

«Το ουσιαστικό όραμα»

«Λαθροθεατής» ήταν και ο Δελαπόρτας, μόνο που εκείνος σκαρφάλωνε καθημερινά σε έναν μαντρότοιχο για ένα «ταξίδι στο όνειρο». Οταν ο ελληνικός κινηματογράφος έχανε τη λάμψη του από την έλευση της τηλεόρασης, εκείνος έκανε ολόκληρα ταξίδια από τη μια άκρη της Ελλάδας στην άλλη για να σώσει λ.χ. μια παιδική φωτογραφία της Βλαχοπούλου από την Κέρκυρα ή κάποια σκηνικά στην Κρήτη. «Ημασταν πολύ τυχεροί που βρήκαμε τον Μάκη Δελαπόρτα που η ζωή του είναι το ελληνικό σινεμά και έχει δώσει την ψυχή του γι’ αυτό», είπε ο Αλέξης Παπαχελάς, διευθυντής της «Κ», που ανέβηκε για λίγο στη σκηνή για να ευχαριστήσει όλους τους συντελεστές του εκδοτικού εγχειρήματος. «Καταλήξαμε σε αυτή τη σειρά για έναν λόγο. Μέσα από τις ταινίες που τόσο αγαπήσαμε προβάλλεται ουσιαστικό το όραμα μιας κοινωνίας που θέλει να πάει μπροστά», υπογράμμισε.


Η Αννα Φόνσου και ο Μάκης Δελαπόρτας στην προχθεσινή βραδιά στον κινηματογράφο «Δαναός».

«Στις ταινίες αυτές βλέπουμε ότι η Ψωροκώσταινα είχε πολιτισμό»

Η πιο ωραία στιγμή της εκδήλωσης ήταν η εμφάνιση του Σταύρου Ξαρχάκου. Ο σπουδαίος συνθέτης που άφησε το χνάρι του στον ελληνικό κινηματογράφο θυμήθηκε πώς πρωτογνώρισε τον Φίνο, όταν νεαρός ων παραθέριζε στη Μύκονο και έλαβε ένα τηλεγράφημα να πάει στο γραφείο τού παραγωγού στην Αθήνα. Ο Ξαρχάκος θεώρησε ότι κάποιος από τη νεανική του παρέα τού έκανε καζούρα και έτσι δεν απάντησε ούτε στο πρώτο αλλά ούτε και στο δεύτερο τηλεγράφημα του Φίνου! Ευτυχώς τηλεφώνησε η μητέρα του από την Αθήνα και τον έπεισε ότι όντως ήταν εκείνος που τον αναζητούσε για να γράψει μουσική για την ταινία «Το ταξίδι», το 1962.


Αριστερά, ο Δημήτρης Κωνσταντάρας. Δίπλα, ο Τάκης Θεοδωρόπουλος.

«Αυτή είναι η ανέκδοτη ιστορία για το πώς πρωτομπλέχτηκα με το σινεμά», είπε επί σκηνής. Η Ηρώ Σαΐα με τη συνοδεία του Νίκου Πλάτανου στο πιάνο ερμήνευσε μία σειρά από τα ωραιότερα τραγούδια των ταινιών αυτών. Η μουσική επένδυσή τους υπήρξε καταλυτικός παράγοντας της δημοφιλίας τους αλλά και κάτι ακόμα: συχνά έβαλε στα χείλη των μεγάλων πρωταγωνιστών τις δημιουργίες εκπληκτικών συνθετών, από τον Θεοδωράκη και τον Χατζηδάκι μέχρι τον Ξαρχάκο.

Η αγαπητή συνάδελφος που για χρόνια κάλυπτε το ρεπορτάζ του ελληνικού κινηματογράφου για την «Κ», η Μαρία Κατσουνάκη, κλήθηκε να απαντήσει στο καίριο ερώτημα του Παύλου Τσίμα γιατί οι ταινίες αυτές έχουν διατηρήσει αλώβητη τη μαγεία τους: «Πολλοί μιλούν για τη νοσταλγία. Εγώ θα είχα μια μικρή ένσταση. Μας αρέσει ο κινηματογράφος αυτός διότι ήταν ουσιαστικά το τελευταίο μεγάλο λαϊκό θέαμα σε αυτή τη χώρα. Μιλάμε για εκατομμύρια εισιτήρια, για ταινίες που ενεγράφησαν στη συλλογική μας μνήμη». Αναφέρθηκε στο τεράστιο ταλέντο των μεγάλων πρωταγωνιστών, στους ώμους των οποίων έπεφτε όλη η ταινία μια και συχνά έπαιζαν τον ίδιο τους τον χαρακτήρα. Αλλωστε –όπως υπογράμμισε η Μαρία Κατσουνάκη– ο ίδιος ο Φίνος είχε πει κάποτε: «Δημιούργησα σταρ λόγω της έλλειψης σεναρίου. Ενα καλό σενάριο δεν χρειάζεται σταρ. Ενα μέτριο σενάριο που υποστηρίζεται από σταρ φέρνει χρήματα». Η δημοσιογράφος είχε την τύχη να κάνει συνέντευξη με τον Βέγγο και τη Λάσκαρη. Ανακάλεσε αυτή την ψυχική λεπτότητα και κυρίως το ήθος μιας άλλης εποχής που έφεραν οι πρωταγωνιστές αυτοί.


Το ιστορικό σινεμά της λεωφόρου Κηφισίας, που γέμισε από λάτρεις των παλαιών ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου.

«Ειλικρινής ματιά»

Ο Τάκης Θεοδωρόπουλος, έτερος αγαπητός συνάδελφος και συγγραφέας, απαντώντας στο ίδιο ερώτημα, διατύπωσε έναν ευφυή συλλογισμό: «Στις ταινίες αυτές βλέπουμε ότι η Ψωροκώσταινα είχε πολιτισμό, που αργότερα τον έχασε. Εννοώ πως είχε μια ειλικρινή ματιά απέναντι στον εαυτό της. Ολοι αυτοί οι χαρακτήρες που φιγουράρουν στις ταινίες, έχουν ένα κοινό στοιχείο: η ειλικρίνεια με την οποία αντιμετωπίζουν την κατάστασή τους, όποια και αν είναι αυτή. Ξέρουν ότι είναι ανθρωπάκια και, παρ’ όλα αυτά, καταφέρνουν αυτή την αδυναμία να την κάνουν τέχνη. Μετά ολόκληρη η κοινωνία άρχισε να παίρνει τον εαυτό της πολύ σοβαρά και απωλέσαμε τη δυνατότητα της ειλικρίνειας και του αυτοσαρκασμού. Πήραμε ακριβά αυτοκίνητα και είπαμε πως δεν μπορούμε πλέον να είμαστε σαν τον Αυλωνίτη». Ο επιφυλλιδογράφος συμφώνησε με τη Μαρία Κατσουνάκη ότι δεν είναι η νοσταλγία που μαγνητίζει: «Αυτό που ζητάμε όταν βλέπουμε τον παλαιό καλό κινηματογράφο είναι να ανακτήσουμε τη χαμένη ειλικρίνεια».

Η Αννα Φόνσου συγκίνησε τους πάντες όταν είπε ότι ακόμα ξυπνά το πρωί και έχει διάθεση να πάρει τηλέφωνο την Αλίκη Βουγιουκλάκη, την Τζένη Καρέζη, τη Ζωή Λάσκαρη και όλους τους παλιούς συναδέλφους και φίλους που δεν είναι πια μαζί μας. Οπως κάνει πάντα σε όλες τις δημόσιες εμφανίσεις της, μίλησε για το «Σπίτι του Ηθοποιού» και μάλιστα ο Δελαπόρτας διαβεβαίωσε πως ένα μέρος των εσόδων της εκδοτικής σειράς θα κατατεθεί υπέρ των σκοπών του. Ο Δημήτρης Κωνσταντάρας μίλησε με τρυφερότητα για τον δικό του πατέρα. Ο Λάμπρος Κωνσταντάρας, προσεχώς, αυτήν την Κυριακή, στην «Κ»...

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ