ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ναυσικά Πάστρα – μια σημαντική Ελληνίδα γλύπτρια στη φουάρ Frieze του Λονδίνου

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ

Από αριστερά, Ρουπέν Καλφαγιάν, Γιούλη Καρατσίκη, Τόμπι Καμπς και Αρσέν Καλφαγιάν.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Ο Αμερικανός καλλιτέχνης Τζος Κλάιν έχει κάνει ένα από τα πιο δυνατά έργα στη φουάρ Frieze του Λονδίνου που διεξάγεται αυτές τις ημέρες στο Ρίτζεντς Παρκ. Μια ανθρώπινη φιγούρα από γύψο που έχει κατασκευαστεί με την τεχνολογία του τρισδιάστατου εκτυπωτή είναι μέσα σε μια διάφανη σακούλα, έτοιμη να καταλήξει στην ανακύκλωση. Τίτλος του έργου είναι «Ανεργος Δημοσιογράφος». Πρόκειται για ένα πικρό σχόλιο του εικαστικού, ο οποίος φαντάζεται πως το 2031 οι μηχανές θα έχουν πάρει τις θέσεις εργασίας και πολλοί άνθρωποι θα έχουν κυριολεκτικά πεταχθεί στον δρόμο.

Το Frieze που εγκαινιάστηκε την Πέμπτη και ολοκληρώνεται αύριο Κυριακή είναι από τις πιο επιδραστικές art fairs διεθνώς με χιλιάδες επισκέπτες και δεκάδες κριτικές στα μεγαλύτερα έντυπα της υφηλίου. Συμμετέχουν 160 γκαλερί από όλες τις ηπείρους. Μία από τις φετινές τάσεις είναι ότι πολλές αίθουσες τέχνης αποφάσισαν να δείξουν έναν μόνο καλλιτέχνη στο περίπτερό τους και όχι να κάνουν μια αντιπροσωπευτική μείξη από πολλούς εικαστικούς. «Το καλό με αυτού του τύπου τις διοργανώσεις είναι ότι μπορεί κανείς να έρθει σε επαφή με το εικαστικό γίγνεσθαι σε μέρη της Ασίας, της Αφρικής, της Λατινικής Αμερικής, της Ευρώπης και των ΗΠΑ χωρίς να χρειαστεί να ταξιδέψει», λέει στην «Κ» ο Τόμπι Καμπς, επιμελητής του τμήματος του Frieze, που ονομάζεται Spotlight. «Σε αυτό συμπεριλαμβάνονται καλλιτέχνες που άφησαν το χνάρι τους στην τέχνη του 20ού αιώνα και αξίζει να τους γνωρίσουμε καλύτερα».


Εργα της Ναυσικάς Πάστρα, που έφυγε από τη ζωή το 2011. Η συμμετοχή των γκαλερί Kalfayan στη Frieze.

Στο Spotlight/Frieze masters, συμμετέχουν οι γκαλερί Kalfayan, με τα έργα της Ναυσικάς Πάστρα. Ηταν μια σπουδαία γλύπτρια που έφυγε από τη ζωή το 2011, αφήνοντας πίσω της πλούσιο έργο. Η εκπροσώπηση σε μεγάλες εκθέσεις του εξωτερικού έχει τεράστια σημασία για τους Ελληνες καλλιτέχνες αλλά και την καλλιτεχνική σκηνή εν γένει. Ο λόγος είναι ότι η χώρα μας δεν διαθέτει το υποστηρικτικό σύστημα που μπορεί να προωθήσει τη δουλειά τους στο εξωτερικό μέσα από ένα πλέγμα συλλεκτικής δραστηριότητας ή ένα ισχυρό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Πέφτει, λοιπόν, συχνά στους ώμους των γκαλεριστών η ευθύνη να παρουσιάσουν μερικά από τα πιο δυνατά ονόματα. Αυτό δεν αφορά μόνο τους εν ζωή δημιουργούς αλλά και εκείνους που γνώρισαν την καταξίωση στην πατρίδα μας, αλλά θα άξιζε να φτάσει η ακτινοβολία τους στο εξωτερικό.

Ο Αρσέν και ο Ρουπέν Καλφαγιάν έχουν υιοθετήσει εδώ και χρόνια την πολιτική να προβάλουν μέσα από τις συμμετοχές σε διεθνείς φουάρ Ελληνες εικαστικούς. Στη Βασιλεία πήγαν φέτος έργα του Κωστή Βελώνη και του Γιάννη Τσαρούχη, ενώ πέρυσι είχαν παρουσιάσει τον Βλάση Κανιάρη τόσο στην Ελβετία όσο και στο Μαϊάμι. Εκτός από την γκαλερί αυτή, στο Frieze περίπτερο επίσης είχαν οι Rodeo και Βreeder.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ