ΕΛΛΑΔΑ

Στην τελική ευθεία τα νέα προγράμματα σπουδών της Ιστορίας

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Τη δραστική αλλαγή στο μάθημα της Ιστορίας από το δημοτικό έως και την Α΄ Λυκείου προωθεί ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου. Χθες, ο υπουργός παρέλαβε επισήμως την πρόταση για τα νέα προγράμματα σπουδών στο μάθημα –τον βασικό κορμό της οποίας παρουσίασε η «Κ» στις 27/9– από τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Γεράσιμο Κουζέλη και τα μέλη της επιτροπής που είχε συσταθεί για τον λόγο αυτό επί υπουργίας Νίκου Φίλη. Οπως δήλωσε, χθες, στην «Κ» ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου και μέλος της επιτροπής Γεώργιος Κόκκινος, «τα κεντρικά στοιχήματα είναι να ενταχθεί η εθνική ιστορία σε μικρότερους (τοπική ιστορία) και ευρύτερους (βαλκανική, μεσογειακή, ευρωπαϊκή, παγκόσμια) ιστορικούς κύκλους· να ξεφύγουμε από την παρουσίαση μόνο πολιτικών και στρατιωτικών γεγονότων και να δούμε την Ιστορία ως σύνολο διεργασιών· να δοθεί η πρωτοβουλία στους εκπαιδευτικούς ώστε οι ίδιοι να επιλέγουν τι θα διδάξουν».

Πρόθεση του υπουργού είναι τα νέα προγράμματα να ξεκινήσουν να εφαρμόζονται από τις τρεις τάξεις του Δημοτικού το επόμενο σχολικό έτος 2019-2020. Για τον λόγο αυτό θα συγγραφούν νέα βιβλία, εγχείρημα ιδιαίτερα χρονοβόρο για να υλοποιηθεί μέσα σε έντεκα μήνες. Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι το έργο της συγγραφής των βιβλίων θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ, ενώ οι συγγραφείς θα επιλεγούν από τα μητρώα του ΙΕΠ. Ωστόσο, οι μαθητές θα πάρουν και φακέλους μαθητή, κατ’ αναλογία με ό,τι συμβαίνει στη διδασκαλία των Θρησκευτικών. Οι αλλαγές στη φιλοσοφία και στη μεθοδολογία του μαθήματος επικεντρώνονται στα εξής:

• Παραμένει η χρονολογική κατανομή στο δημοτικό και στο γυμνάσιο, η οποία ακολουθεί το σχήμα (ανά τάξη): Αρχαιότητα - Μεσαίωνας - Νεότερη Εποχή -Σύγχρονη Εποχή.

• Συνδυάζεται η χρονολογική με τη θεματική προσέγγιση.

• Με τους θεματικούς φακέλους επιτυγχάνονται η εμβάθυνση σε ιστορικά ζητήματα, η εξοικείωση με την ιστορική μέθοδο και η αποδέσμευση από το σχολικό εγχειρίδιο.

• Δίνεται έμφαση στην κοινωνική, οικονομική και πολιτισμική Ιστορία και ενθαρρύνεται η βιωματική κατανόηση και έρευνα του παρελθόντος. Π.χ. στη Δ΄ Δημοτικού προτείνεται η διδασκαλία της οικογενειακής, της προφορικής και της τοπικής ιστορίας. Τέλος, κενό υπάρχει ως προς το πρόγραμμα σπουδών της Ιστορίας στη Β΄ Λυκείου, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», το ΙΕΠ μελετά την ύλη την οποία θα προσθέσει στο πρόγραμμα σπουδών του μαθήματος στη Γ΄ Λυκείου, καθώς η διδασκαλία του θα αυξηθεί κατά ένα δίωρο, με βάση την πρόταση Γαβρόγλου για τη νέα δομή του λυκείου και το νέο εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ