Τελεσίγραφο Κομισιόν στην Ελλάδα για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης

Τελεσίγραφο Κομισιόν στην Ελλάδα για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης

3' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πρόταση-τελεσίγραφο μέχρι και την ερχόμενη Παρασκευή απέστειλε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις αρμόδιες ελληνικές αρχές (υπουργείο Ενέργειας και ΡΑΕ) και στον ΑΔΜΗΕ, από την αποδοχή της οποίας θα κριθεί εάν η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης θα προχωρήσει ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI) ή εθνικό έργο. Η πρόταση «αδειάζει» πλήρως τους μέχρι τώρα χειρισμούς στο θέμα της ελληνικής πλευράς και αφήνει έκθετη τη ΡΑΕ ως αρμόδια Αρχή για την εφαρμογή του ευρωπαϊκού πλαισίου στην εγχώρια ενεργειακή αγορά και δεν συνάδει σε καμία περίπτωση με το κλίμα αισιοδοξίας που μεταφέρθηκε χθες από το υπουργείο Ενέργειας και πολύ περισσότερο με τα όσα ανεπίσημα διέρρευσαν κύκλοι του ΑΔΜΗΕ για την από εδώ και στο εξής πορεία του έργου.

Η Επιτροπή με τη χθεσινή επιστολή-πρόταση ξεκαθαρίζει στην ελληνική πλευρά ότι το έργο για να προχωρήσει ως PCI θα πρέπει η ΡΑΕ να τροποποιήσει τις αποφάσεις απευθείας ανάθεσης του έργου στον ΑΔΜΗΕ και στο SPV «Αριάδνη Interconnection» ως επίσημο φορέα υλοποίησης του έργου. Η Επιτροπή αναφέρει ρητά ότι το SPV «Αριάδνη Interconnection» μπορεί να διατηρηθεί μόνο ως προς το όνομά του, αλλά η μετοχική του σύνθεση θα πρέπει να αλλάξει και να προσαρμοστεί εξαρχής στη βάσει του μνημονίου που υπέγραψαν ΑΔΜΗΕ και Euroasia πέρυσι τον Οκτώβριο. Θα πρέπει δηλαδή η ΡΑΕ στην τροποποιημένη απόφασή της να αναφέρει ρητά ότι στο SPV «Αριάδνη Interconnection» θα συμμετέχουν σε ποσοστό 51% ο ΑΔΜΗΕ, 39% ο Euroasia και ποσοστό 10% θα διατεθεί με τον τρόπο που θα συμφωνήσουν οι δύο εταιρείες.

Η Επιτροπή αναφέρει επίσης ρητά ότι η δομή του SPV «Αριάδνη Interconnection» δεν συνάδει με το μνημόνιο ΑΔΜΗΕ – Εuroasia, ενώ ως προς τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου θέτει, σύμφωνα με πληροφορίες, όρους για επιλογές που θα λαμβάνουν υπόψη τους τη διασφάλιση του χαμηλότερου κόστους. Η παρέμβαση αυτή, κατά τις ίδιες πληροφορίες, συνδέεται με ανάλυση των τεχνικών προδιαγραφών που εισηγείται ο ΑΔΜΗΕ, από την Επιτροπή, που δείχνουν ότι το κόστος του συνολικού έργου Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ καταλήγει να είναι κατά μισό δισ. ακριβότερο από τον αρχικό προϋπολογισμό. Ως προς τη σύνθεση της τεχνικής επιτροπής, η Κομισιόν προτείνει να απαρτίζεται από έναν εκπρόσωπο του SPV «Aριάδνη» για το κομμάτι της διασύνδεσης Κρήτη – Αττική, έναν του SPV που θα συστήσει ο Euroasia για το κομμάτι Κρήτη – Κύπρου – Ισραήλ, από έναν εκπρόσωπο των διαχειριστών Ελλάδας και Κύπρου (ΑΔΜΗΕ και ΔΣΜΚ) και ένα πέμπτο μέλος που θα προέρχεται από τον ΕΝΤSO-Ε (Πανευρωπαϊκός Οργανισμός Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς). Η συμμετοχή εκπροσώπου του ΕΝΤSO-Ε αποτελεί υποχώρηση της Επιτροπής σε σχετικό αίτημα του ΑΔΜΗΕ έναντι της αρχικής της πρότασης για μέλος που θα επιλεγεί από τις Ρυθμιστικές Αρχές Ελλάδας και Κύπρου μεταξύ τριών εκπροσώπων που θα προτείνει η ίδια.

Η Επιτροπή, μέσω της επιστολής που έφτασε χθες στο υπουργείο Ενέργειας, στη ΡΑΕ, στο υπουργείο Ενέργειας της Κύπρου και στη Ρυθμιστική Αρχή Κύπρου, καθώς και στον ΑΔΜΗΕ και στο Euroasia, καθιστά σαφές ότι αυτή είναι η μόνη πρόταση που μπορεί να κρατήσει ζωντανό το έργο ως PCI και ότι οποιαδήποτε παρέκκλιση από αυτήν οδηγεί στη λύση της κατασκευής του ως εθνικού έργου.

Η πρόταση έχει χαρακτήρα τελεσιγράφου, αφού η υπομονή της Επιτροπής φαίνεται να έχει εξαντληθεί, και φέρνει σε ιδιαιτέρως δύσκολη θέση την ελληνική πλευρά και προσωπικά τον υπουργό Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη, ο οποίος εμφανώς θορυβημένος από την εξέλιξη της προχθεσινής σύσκεψης στις Βρυξέλλες, όπου η Επιτροπή έκανε σαφείς τις προθέσεις της, ζήτησε τηλεφωνική επικοινωνία με τον επίτροπο Ενέργειας Αρίας Κανιέντε.

Η ελληνική πλευρά θα πρέπει μέχρι την Παρασκευή να απαντήσει στην Επιτροπή εάν αποδέχεται την πρόταση ή όχι. Στην πρώτη περίπτωση θα χρειαστεί να αυτοαναιρέσει τους μέχρι τώρα χειρισμούς της και να κατεβάσει σημαντικά τον πήχυ σε σχέση με τις αξιώσεις του ΑΔΜΗΕ, που πολλές φορές εκφράστηκαν με ακραίο τρόπο, και στη δεύτερη θα πρέπει να αναλάβει την πολιτική ευθύνη πιθανής διπλωματικής διένεξης τόσο με την ίδια την Επιτροπή όσο και με την Κύπρο και το Ισραήλ, αφού η διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ συγκαταλέγεται μεταξύ των έργων που στηρίζουν τη συμμαχία των τριών χωρών στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, όπως έχει εκφραστεί με τις κατά καιρούς τριμερείς συναντήσεις κορυφής.  Ο κίνδυνος να κατηγορηθεί η Ελλάδα για την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου από την Ευρώπη είναι μεγάλος, πολύ δε περισσότερο που η Τουρκία προωθεί υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση με το κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή