ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Alpha **½
ΔΡΑΜΑ (2018)
Σκηνοθεσία: Αλμπερτ Χιουζ
Ερμηνείες: Κόντι Σμιτ-Μακφί, Λεονόρ Βαρέλα, Μαρσίν Κόβαλτσικ

Η προϊστορική εποχή ξημερώνει στην οθόνη, μέσα από τα εντυπωσιακά ειδικά εφέ, τα οποία μας μεταφέρουν 20.000 χρόνια πριν, στην Ευρώπη που έχει μόλις βγει από την εποχή των παγετώνων. Εκεί οι άνδρες μιας ανθρώπινης φυλής ξεκινούν για το μεγάλο κυνήγι της χρονιάς, έχοντας μαζί και τον πρωτάρη γιο του αρχηγού.

Τα πράγματα, ωστόσο, δεν θα εξελιχθούν και τόσο καλά για τον Κέντα, ο οποίος θα βρεθεί τραυματισμένος και αποκομμένος από τους υπόλοιπους. Ο δρόμος της επιστροφής είναι δύσκολος, όμως ο νεαρός βρίσκει έναν απρόσμενο σύντροφο και σύμμαχο, όταν θα συναντηθεί με έναν μοναχικό λύκο. Οι δυο τους θα αναπτύξουν σχεδόν αμέσως στενή σχέση και θα γίνουν ο προάγγελος του αχώριστου διδύμου ανθρώπου-σκύλου που υπάρχει μέχρι και σήμερα.

Το φιλμ του Αλμπερτ Χιουζ («Ο Εκλεκτός») είναι οπτικά συναρπαστικό, σε βαθμό που κανείς δυσκολεύεται να ξεχωρίσει πού τελειώνουν τα φυσικά στοιχεία και ξεκινούν τα ειδικά εφέ. Γυρισμένη στα απέραντα τοπία του Καναδά, η ταινία μεταφέρει όντως την κατάλληλη ατμόσφαιρα, αν και κάποιες φορές υπάρχει η αίσθηση πως παρακολουθούμε απόσπασμα από κάποιο σχετικό βίντεο γκέιμ.

Ο ρεαλισμός, ωστόσο, εδώ δεν είναι ακριβώς το ζητούμενο. Περισσότερο ενδιαφέρουν η απεικόνιση του άγριου φυσικού τοπίου –γι’ αυτό παρεμβάλλονται και πλάνα που θυμίζουν National Geographic– και η οικοδόμηση του δεσμού μεταξύ ζώου και ανθρώπου.

Η εξημέρωση, βέβαια, διαδικασία η οποία μάλλον διήρκεσε αρκετά περισσότερο, επιταχύνεται εδώ για χάρη του μύθου, ο οποίος ούτως ή άλλως μπαίνει σε περισσότερο... οικογενειακές διαστάσεις.

Αξίζει να σημειωθεί πως για τον (κομβικό) ρόλο του λύκου οι ιθύνοντες της ταινίας επέλεξαν ένα τσεχοσλοβακικό λυκόσκυλο, που μπορεί να εκπαιδευθεί και ταυτόχρονα μοιάζει πολύ στον άγριο πρόγονό του.

Το σπίτι που έχτισεο Τζακ **½
ΘΡΙΛΕΡ (2018)
Σκηνοθεσία: Λαρς φον Τρίερ
Ερμηνείες: Ματ Ντίλον, Ούμα Θέρμαν, Μπρούνο Γκανζ

Ο Λαρς φον Τρίερ επιστρέφει για να πολλαπλασιάσει τη συνηθισμένη του προκλητικότητα, χρησιμοποιώντας για ήρωα έναν κατά συρροή δολοφόνο και απαντώντας με τον δικό του μοναδικό τρόπο στους επικριτές του. Η σχεδόν τρίωρη διάρκεια του φιλμ είναι χωρισμένη σε κεφάλαια, τα οποία εξιστορούν τα 12 τελευταία χρόνια της ζωής του Τζακ, στις δεκαετίες του 1970 και του 1980, οπότε και διαπράττει μια σειρά από απεχθείς φόνους. Ο ίδιος εξιστορεί με ηρεμία τα πάντα σε κάποιον τρίτο που αποκαλύπτεται προς το τέλος και ολοκληρώνει το φιλοσοφικό υπόβαθρο της ταινίας.

Στο ενδιάμεσο παρακολουθούμε έναν κινηματογραφικό κυκεώνα γεμάτο από σαδισμό, μισογυνισμό (και μπόλικους άλλους «-ισμούς»), σχεδιασμένο ακριβώς για να καλύψει τα γούστα όλων εκείνων που τον κατηγορούν ότι το έχει παρακάνει. Κάπως έτσι αναλώνει μια ιδέα η οποία θα μπορούσε να σκάψει πολύ βαθύτερα στην άβυσσο των ανθρώπινων ενστίκτων, αν ήταν λίγο πιο επικεντρωμένη στον στόχο. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως δεν συμπεριλαμβάνει και μπόλικες στιγμές ιδιοφυΐας. Ο Ματ Ντίλον δίνει ό,τι μπορεί, ερμηνεύοντας έναν ξεκάθαρα διαταραγμένο χαρακτήρα, έναν «διαβολικό άνδρα», όπως τον έχει χαρακτηρίσει ο ίδιος ο Τρίερ. Ο τελευταίος επιστρατεύει ως συνήθως περίπου τα πάντα: από την ποίηση και τη ζωγραφική του Ουίλιαμ Μπλέικ μέχρι ασπρόμαυρα αποσπάσματα από την εποχή των ναζί. Επενδύει δε τις περισσότερες σεκάνς με ένα κατασκότεινο χιούμορ, το οποίο επίσης βρίσκεται εκεί για να τεστάρει την αντοχή –και την ανοχή– του θεατή. Ο νέος Τρίερ είναι ακατάλληλος, όχι μόνο διά ανηλίκους, αλλά και για όσους δεν έχουν τη διάθεση να φέρουν τον εαυτό τους μέχρι τα (κινηματογραφικά) όριά του.

Με διαβατήριο τη γοητεία ***
Σκηνοθεσία:  Μιλάντ Αλαμί
Ερμηνείες: Αρνταλάν Εσμαϊλί, Σόχο Ρεζανεζάντ, Λαρς Μπρίγκμαν
Ολα για τα μάτια του

Ο πρωτοεμφανιζόμενος στις μεγάλου μήκους σκηνοθέτης Μιλάντ Αλαμί φτιάχνει τον δικό του μετανάστη, χρησιμοποιώντας το φόντο όπου πολλοί άνθρωποι, προερχόμενοι από άλλες κουλτούρες και συνήθειες, αναγκάζονται σήμερα να ζήσουν. Ο Ιρανός Ισμαήλ βρίσκεται στη Δανία με άδεια παραμονής, η οποία λήγει οσονούπω. Χρησιμοποιώντας τη γοητεία του, ο νέος άνδρας προσπαθεί να προσελκύσει ντόπιες γυναίκες με στόχο να τις παντρευτεί και να λύσει έτσι το πρόβλημά του. Ο Αλαμί κατασκευάζει έναν πολυεπίπεδο χαρακτήρα (εξαιρετικός και ο πρωταγωνιστής Αρνταλάν Εσμαϊλί) δίνοντάς του παράλληλα να σηκώσει βαρύ ηθικό και ψυχολογικό φορτίο. Η σύγχρονη πραγματικότητα μέσα από ένα σφιχτοδεμένο δράμα με συγκινητικό φινάλε.

Οι άνδρες δεν κλαίνε ***
Σκηνοθεσία: Αλεν Ντρίλεβιτς
Ερμηνείες: Μπόρις Ισακόβιτς, Λέον Λούτσεφ, Ερμιν Μπράβο
Η σφραγίδα του αίματος

Η επίσημη υποψηφιότητα της Βοσνίας για τα Οσκαρ του 2018 είναι ένα καλογραμμένο δράμα, πάνω στα τραγικά απόνερα του γιουγκοσλαβικού εμφυλίου. Δεκαπέντε χρόνια μετά τη λήξη του πολέμου, μια ετερόκλητη ομάδα βετεράνων συγκεντρώνεται σε ένα ειδυλλιακό ορεινό θέρετρο από κάποια ειρηνευτική οργάνωση, προκειμένου να μοιραστούν τις εμπειρίες τους. Οπως είναι φυσικό, τα έντονα συναισθήματα και τα μίση του παρελθόντος δεν θα αργήσουν να έρθουν στην επιφάνεια και να προκαλέσουν συγκρούσεις. Αυτές, ωστόσο, έχοντας πια την απόσταση του χρόνου, έχουν περισσότερο λυτρωτικό και εξαγνιστικό παρά πολεμικό χαρακτήρα. Από την άλλη, η σφραγίδα της αιματοχυσίας είναι δύσκολο να απαλειφθεί.

Η μεγάλη νύχτα του Φρανσίσκο Σάνκτις **½
Σκηνοθεσία: Φρανσίσκο Μάρκες, Αντρέα Τέστα
Ερμηνείες: Ντιέγκο Βελάσκες, Λάουρα Παρέδες, Βαλέρια Λόις
Κίνδυνος για το καλό του κόσμου

Στο Μπουένος Αϊρες του 1977, ένας φιλήσυχος οικογενειάρχης που περιμένει (μάταια) την προαγωγή του μαθαίνει για την επικείμενη σύλληψη κάποιων ατόμων από πράκτορες του δικτατορικού καθεστώτος. Κατά τη διάρκεια της νύχτας που ακολουθεί, ο Φρανσίσκο καλείται να πάρει τη δύσκολη απόφαση να βοηθήσει ή όχι τους ανθρώπους, θέτοντας σε κίνδυνο και τη δική του ζωή. Οι δημιουργοί του φιλμ ποντάρουν στην ατμόσφαιρα, κάνοντας μόνο υπαινικτικές αναφορές στη συλλογική καταπίεση και αφήνοντας την ένταση να αναδυθεί. Απλώς, στην προσπάθεια αυτή, αφήνουν κάπως γυμνή την ιστορία τους, με αποτέλεσμα αυτή να προλάβει να κάνει μια σχετική «κοιλιά» παρά τη μικρή διάρκειά της.

Εμείς...
Το 41ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας φέρνει τις καλύτερες συμμετοχές του και στην Αθήνα. Συγκεκριμένα στον κινηματογράφο Τριανόν, όπου από αύριο και μέχρι 17/10 οι φίλοι του σινεμά μπορούν να παρακολουθήσουν τον βραβευμένο με τον Χρυσό Διόνυσο «Αβανο», αλλά και όλες τις υπόλοιπες ταινίες του ελληνικού προγράμματος συν κάποιες επιλογές από το διεθνές και το βαλκανικό πανόραμα. Προβολές στις 6, στις 8 και στις 10 μ.μ.

...και οι άλλοι
Την απόφαση να αποχωρήσει από την παραγωγή μιας από τις πιο πολυαναμενόμενες ταινίες σχετικά με τα πρόσφατα σεξουαλικά σκάνδαλα της αμερικανικής βιομηχανίας του θεάματος πήρε η Annapurna Pictures. Με επίσημη αιτία την αδυναμία εξυπηρέτησης του διαρκώς αυξανόμενου μπάτζετ, η εταιρεία άφησε στην άκρη το πρότζεκτ που εστιάζει στις παρενοχλήσεις που αφορούν τα στελέχη του Fox News. Αξίζει να σημειωθεί πως η ταινία έχει ήδη στο δυναμικό της ονόματα όπως Σαρλίζ Θέρον, Νικόλ Κίντμαν και Μάργκο Ρόμπι, ενώ πια είναι πολύ πιθανό να αναληφθεί από άλλον παραγωγό.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ