ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φορολογικός παραλογισμός στα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής

Η προϋπόθεση εκτέλεσης συγκεκριμένου αριθμού δρομολογίων σε διεθνή ύδατα, για να απαλλαγούν από τον ΦΠΑ, είναι αδύνατη στην Ελλάδα λόγω του πλήθους των νησιών...

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Με τεράστια και αιφνιδιαστική φορολογική επιβάρυνση, που υπονομεύει καίρια την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επαγγελματικών σκαφών αναψυχής και απειλεί να διώξει από την ελληνική σημαία χιλιάδες σκάφη, ισοδυναμούν οι πρόσφατες αποφάσεις της κυβέρνησης.

Ειδικότερα, με την κοινή απόφαση των υπουργείων Οικονομικών και Ναυτιλίας (ΚΥΑ - ΦΕΚ 442004/10/2018) καθίσταται ανεφάρμοστη στην πράξη η απαλλαγή τους από τον ΦΠΑ όπως ίσχυε και όπως ισχύει στο σύνολο σχεδόν των ανταγωνιστικών χωρών.

Συγκεκριμένα, μέχρι τώρα όλα τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής απαλλάσσονταν από τον ΦΠΑ εφόσον πραγματοποιούσαν συγκεκριμένο αριθμό ημερήσιων ναύλων κάθε έτος ανάλογα με το μέγεθός τους. Τώρα όμως προστίθεται ως προϋπόθεση η εκτέλεση των μισών σε χρόνο εξ αυτών των ναύλων σε διεθνή ύδατα.

Κάτι που στην Ελλάδα λόγω του πλήθους των νησιών είναι πρακτικά αδύνατο, αφού διεθνή ύδατα σημαίνει θαλάσσιες περιοχές που απέχουν περισσότερο από 6 μίλια από την ακτή και υπάρχουν λίγες, αν καθόλου, ρότες που να ακολουθούν τα επαγγελματικά σκάφη. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως τα περισσότερα εξ αυτών θα βρεθούν ξαφνικά να χρωστούν αναδρομικά κιόλας ΦΠΑ για την επένδυση, αλλά και τα λειτουργικά τους έξοδα που τύχαιναν απαλλαγής.

Ανεφάρμοστο το μέτρο

Επιπλέον, το μέτρο είναι και πρακτικά ανεφάρμοστο, αφού προϋποθέτει την πιστοποίηση με δορυφορικά συστήματα εντοπισμού θέσης και καταγραφής πορείας, που θα πρέπει να εγκατασταθούν στα σκάφη για να στέλνουν πληροφορίες σε ένα κέντρο δεδομένων που ακόμη δεν υπάρχει. Το δε κόστος όλων αυτών συν τον ΦΠΑ θα επιβαρύνει και τους ναύλους, βγάζοντας έτσι εκτός αγοράς τις ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου και πριμοδοτώντας επιχειρήσεις γειτονικών χωρών, όπως τουρκικές, ιταλικές ή μαλτέζικες.

Ο κλάδος εκτιμάται πως περιλαμβάνει περίπου 5.300 σκάφη με ελληνική επαγγελματική άδεια και ότι απασχολεί περισσότερους από 4.500 Ελληνες ναυτικούς. Μετά από συνάντηση, χθες Πέμπτη, όλων των εμπλεκόμενων επαγγελματικών (Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελμάτων Σκαφών άνευ πληρώματος, Ενωση Πλοιοκτητών Επαγγελματικών Σκαφών Τουρισμού, Ελληνικός Σύνδεσμος Θαλάσσιου Τουρισμού) και υπό την αιγίδα του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος - ΝΕΕ, ανακοινώθηκαν τα εξής:

• Θα μειωθεί δραματικά η δραστηριότητα ναυπηγήσεων, αγορών και αντικαταστάσεων σκαφών.

• Θα αυξηθεί σημαντικά το κόστος της τιμολογούμενης ναύλωσης.

• Θα επιβαρυνθεί το κόστος της ολοκλήρωσης των ήδη προγραμματισμένων αγορών σκαφών.

• Θα χαθούν πάρα πολλές θέσεις εργασίας λόγω αλλαγής σημαίας.

• Θα μειωθούν δραματικά οι ασφαλιστικές εισφορές.

• Θα απολεσθούν οι δραστηριότητες ναυπηγοεπισκευής.

• Θα επηρεαστούν αρνητικά περίπου 120 παραπλήσια και υποστηρικτικά επαγγέλματα.

• Θα υπάρξει μεγάλη μείωση στον ΦΠΑ των ναύλων που σήμερα εισπράττεται, διότι τα σκάφη θα είναι μόνο διερχόμενα.

• Θα απολεσθεί η εισαγωγή «συναλλάγματος» που εισπράττεται από τις ναυλώσεις.

• Θα μειωθούν τα έσοδα από τις δαπάνες που κάνουν οι ναυλωτές.

• Θα χαθεί η παρουσία της ελληνικής σημαίας στα ακριτικά νησιά.

• Θα μειωθεί δραματικά η οικονομική συνεισφορά των σκαφών σε συγκεκριμένες περιφέρειες.

Οι φορείς καλούν τον πρωθυπουργό, τα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου και τους αρμόδιους υπουργούς να αντιληφθούν τις αναμενόμενες δραματικές εξελίξεις στις δραστηριότητες του κλάδου και ζητούν να ανακληθεί η ΚΥΑ άμεσα, και να κληθούν για σχετικές διαβουλεύσεις, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση των φορέων.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ