ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΦΡΑΝΚΦΟΥΡΤΗ - ΑΠΟΣΤΟΛΗ. Με την προσοχή στραμμένη στη γειτονική Βαυαρία ολοκληρώνεται αύριο η Διεθνής Εκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης, η οποία φέτος χαμήλωσε τους τόνους και έστρεψε την προσοχή της από τους περυσινούς διάσημους σταρ του βιβλίου στη συζήτηση για τα ανθρώπινα δικαιώματα, τις διακρίσεις, την ελευθερία του λόγου. Και πώς να κάνει διαφορετικά, όταν όλοι ανησυχούν για τις αυριανές βαυαρικές εκλογές και την άνοδο της άκρας δεξιάς. Πέρυσι ήταν οι συγκρούσεις έξω από το σταντ του ακροδεξιού εκδοτικού οίκου «Ανταίος» που σημάδεψαν το κλείσιμο της έκθεσης. Φέτος, οι εκδοτικοί οίκοι της άκρας δεξιάς «απομονώθηκαν» στο ένα άκρο της αίθουσας με τους Γερμανούς εκδότες και τους επισκέφθηκε ο βουλευτής της AfD Μπιορν Χέκε. Τις προηγούμενες ημέρες όλοι συζητούσαν για την απουσία του «Ανταίου», ωστόσο, όπως αποκαλύφθηκε από γερμανικά μέσα ενημέρωσης, ο «Ανταίος» αγοράστηκε από ένα νέο ακροδεξιό εκδοτικό οίκο, τον «Λόκι» (Loci), ο οποίος «ξεγέλασε» την έκθεση και απέκτησε σταντ μόνο με προσχέδια βιβλίων.

Τίποτα, όμως, δεν φαίνεται να ταράζει τα πράγματα σε εμπορικό επίπεδο, που είναι και το ζητούμενο της έκθεσης. Εκδότες είπαν στην «Κ» ότι φέτος μονοπώλησε τις συζητήσεις στα πηγαδάκια η μεγάλη εξαψήφια συμφωνία για την έκδοση του βιβλίου «Djinn patrol οn the purple line» της Ντίπα Αναπάρα στην Αμερική, το οποίο είναι και το πρώτο μυθιστόρημα της Ινδής συγγραφέως. «Η ηρεμία δεν είναι κάτι κακό», μας λέει η Αννα Πατάκη, «δεν υπήρξε κάτι που να κυνηγούν όλοι οι εκδότες, αλλά αυτό είναι καλό για τη δουλειά μας, για να δούμε τους συνεργάτες μας πιο ήρεμα».


«Η ηρεμία δεν είναι κάτι κακό. Είναι καλό για τη δουλειά μας, για να δούμε τους συνεργάτες μας πιο ήρεμα», λέει η Αννα Πατάκη, επικεφαλής των ομώνυμων εκδόσεων.

Φέτος, το ελληνικό περίπτερο, το οποίο χωροταξικά βρίσκεται ανάμεσα στα περίπτερα των αραβικών χωρών και των Γάλλων εκδοτών, στο μεταίχμιο της Ανατολής και της Δύσης όπως λέει το κλισέ, παρουσιάστηκε ανανεωμένο. Διατηρώντας τις αποχρώσεις του μαύρου και του φυσικού ξύλου, αλλά με διαφορετική διαρρύθμιση, έγινε πιο «ευδιάκριτο» στους επισκέπτες της έκθεσης. Στο σύνολο των βιβλίων από τους 18 ελληνικούς οίκους που συμμετείχαν στην αποστολή ήταν φανερή η επικράτηση του παιδικού βιβλίου, όχι τυχαία, όπως επισημαίνει ο Περικλής Δουβίτσας των εκδόσεων Νεφέλη. «Με το παιδικό βιβλίο το θέμα είναι οπτικό. Χώρες της Ασίας ενδιαφέρονται πιο εύκολα για το παιδικό βιβλίο, διότι ψάχνουν καλές εικονογραφήσεις που έχουμε στην Ελλάδα. Προσέχουν την εικόνα και έρχονται και μας ρωτάνε. Γι’ αυτό και εμείς φέρνουμε μόνο τα παιδικά μας βιβλία στην έκθεση. Και πάλι, όμως, είναι κάτι που χρειάζεται ενίσχυση. Αλλες χώρες, όπως η Γαλλία, έχουν προγράμματα επιδότησης της έκδοσης και παραγωγής του παιδικού βιβλίου».

Το ενδιαφέρον, ωστόσο, για τη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία παραμένει «παραδοσιακά» χαμηλό, ειδικά στις αγγλόφωνες αγορές. Εκεί, όπως μας λέει η κ. Πατάκη, υπάρχει ένα «δειλό ενδιαφέρον» από ανεξάρτητους εκδότες στις ΗΠΑ, ενώ άλλοι επισημαίνουν μια μικρή κινητικότητα και στη Γαλλία, χωρίς όμως να υπάρχει κάποια κεντρική στρατηγική ή σχεδιασμός από την πλευρά της ελληνικής πολιτείας. Στη Γερμανία μόνο περιφερειακοί εκδοτικοί οίκοι δείχνουν ενδιαφέρον για το ελληνικό βιβλίο, ενώ οι Γερμανοί εκδότες ετοιμάζουν ένα νέο πρόγραμμα που θα επιδοτεί τη μετάφραση συγκεκριμένων Γερμανών συγγραφέων, τους οποίους θα επιλέγει ειδική επιτροπή.

Πολύ θα ήθελε, όπως μάθαμε, το Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού να έρθει στη Φρανκφούρτη με ένα νέο ελληνικό μεταφραστικό πρόγραμμα αλλά αυτό δεν κατέστη δυνατό. Από την Αθήνα έφερε την έκθεση φωτογραφίας «Δρόμοι Επιβίωσης», την οποία παρουσιάζει σε χώρο που παραχωρήθηκε δωρεάν στην ελληνική αποστολή, όπως και βιβλία ειδικά για το μεταναστευτικό ζήτημα. «Το προσφυγικό είναι ένα θέμα που απασχολεί τους πάντες. Το αναδείξαμε στις εκθέσεις της Θεσσαλονίκης και κινείται στην ίδια κατεύθυνση με το φετινό αφιέρωμα της Φρανκφούρτης στα ανθρώπινα δικαιώματα», μας λέει ο υπεύθυνος εκθέσεων εξωτερικού του ΕΙΠ Μανώλης Πιμπλής. Για το ίδιο θέμα θα μιλήσει σήμερα το απόγευμα η τιμώμενη συγγραφέας του ΕΙΠ Μάρω Δούκα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ