Δυσκολίες στην εφαρμογή του σχεδίου για διχοτόμηση ΔΕΠΑ σε Εμπορίας, Υποδομών

Δυσκολίες στην εφαρμογή του σχεδίου για διχοτόμηση ΔΕΠΑ σε Εμπορίας, Υποδομών

2' 13" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η διχοτόμηση της ΔΕΠΑ σε Εμπορία και Υποδομές ήταν το σενάριο που εισηγήθηκε ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης στους θεσμούς για την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας, προκειμένου να διασφαλίσει τον έλεγχο του Δημοσίου στον τομέα των υποδομών που θεωρείται στρατηγικής φύσης.

Αν και το σχέδιο διχοτόμηση-ιδιωτικοποίηση έγινε αποδεκτό από τους θεσμούς από τον Μάιο, πέντε μήνες μετά διαπιστώνεται ότι δεν μπορεί να «περπατήσει» και αναζητούνται ήδη εναλλακτικές λύσεις που να μην ανατρέπουν τη βασική φιλοσοφία του, δηλαδή τον έλεγχο των υποδομών από το Δημόσιο. Το πρόβλημα που ανακύπτει και δημιουργεί μεγάλη αβεβαιότητα σε σχέση με τον στόχο της ιδιωτικοποίησης, που αποτελεί και τη βασική δέσμευση έναντι των θεσμών, συνδέεται με τις πιθανές ενστάσεις των δύο βασικών διεθνών προμηθευτών της ΔΕΠΑ, δηλαδή της Gazprom και της Sonatrach αλλά και της τουρκικής Botas. Βάσει της νομοθεσίας, ο μετασχηματισμός της εταιρικής μορφής μιας εταιρείας υπόκειται στην έγκριση των πιστωτών, οι οποίοι καλούνται να εκφράσουν πιθανές αντιρρήσεις σε διάστημα 60 ημερών μετά την έγκριση του νέου εταιρικού σχήματος και στην περίπτωση της ΔΕΠΑ βαρύτητα έχει ο λόγος των διεθνών προμηθευτών της, στους οποίους παρείχε εγγυήσεις στις μεταξύ τους συμβάσεις προμήθειας ως ενιαία εταιρεία. Η διάσπασή της σε Εμπορία και Υποδομές δημιουργεί αβεβαιότητες στους διεθνείς προμηθευτές, οι οποίες έχουν σύμφωνα με πληροφορίες μεταφερθεί από πλευράς τους τόσο στη διοίκηση της ΔΕΠΑ όσο και στο υπουργείο Ενέργειας. Gazprom και Sonatrach φέρονται να έχουν κάνει σαφές στις αρμόδιες ελληνικές αρχές ότι η νέα εταιρική μορφή της ΔΕΠΑ δεν μπορεί να μην έχει κάποια συνέχεια με την τωρινή.

Δυσκολίες προκύπτουν επιπροσθέτως και από το γεγονός ότι σε κάποιες περιπτώσεις οι δραστηριότητες Εμπορίας και Υποδομών δεν είναι εντελώς ξεκάθαρες. Για παράδειγμα, η συμμετοχή της ΔΕΠΑ στον αγωγό ΙGB που αποτελεί υποδομή και η παράλληλη δέσμευσή της για χωρητικότητα που εμπίπτει στο κομμάτι της εμπορίας. Μια άλλη περίπτωση είναι αυτή της συμμετοχής της ΔΕΠΑ στον τερματικό σταθμό Αλεξανδρούπολης που συνδυάζεται επίσης με δέσμευση χωρητικότητας.

Υπουργείο Ενέργειας και ΤΑΙΠΕΔ αναζητούν διέξοδο από τη νέα αυτή εμπλοκή, με τον χρόνο να πιέζει ασφυκτικά, καθώς το συμφωνηθέν με τους θεσμούς χρονοδιάγραμμα προβλέπει νομοθετική ρύθμιση για το νέο εταιρικό σχήμα τον Οκτώβριο και εκκίνηση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης για το 50,1% της δραστηριότητας της εμπορίας μέσα στον Νοέμβριο. Τα σενάρια που εξετάζονται είναι μερική απόσχιση των δραστηριοτήτων είτε της Εμπορίας είτε των Υποδομών από τη ΔΕΠΑ έναντι της 100% απόσχισης, έτσι ώστε να διασφαλιστεί κατά ένα βαθμό η συνέχεια της σημερινής εταιρικής μορφής και να καθησυχαστούν οι ανησυχίες των διεθνών προμηθευτών.

Βασική τέλος εκκρεμότητα του όλου σχεδιασμού είναι η έγκριση της συμφωνίας ΔΕΠΑ – Shell για την ΕΠΑ Αττικής από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία στις 17 Σεπτεμβρίου προχώρησε σε εις βάθος διερεύνηση της συγκέντρωσης, παρατείνοντας έτσι την απόφαση για 45 ημέρες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή