ΚΟΣΜΟΣ

Σε κοινή θέα θα γίνει η συντήρηση της «Περιπόλου» του Ρέμπραντ

A.P.

Συνέντευξη Τύπου παραχώρησε χθες ο διευθυντής του εθνικού μουσείου στο Αμστερνταμ, για να περιγράψει τα σχέδια συντήρησης της «Νυχτερινής περιπόλου».

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΑΜΣΤΕΡΝΤΑΜ. Από την αίθουσα του Εθνικού Κρατικού Μουσείου του Αμστερνταμ θα αποσυρθεί το διάσημο έργο του Ρέμπραντ «Νυχτερινή περίπολος» για εργασίες συντήρησης, που θα ξεκινήσουν στις αρχές του 2019.

Παρότι το έργο δεν θα κρέμεται πια στον τοίχο του μουσείου, οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να το βλέπουν, καθώς το Ρέικσμουζεουμ θα κατασκευάσει ειδικό γυάλινο θάλαμο για την πραγματοποίηση ενδελεχών τεστ και τη συντήρησή του. Η λεπτομερής ηλεκτρονική έρευνα του έργου «από την κορνίζα μέχρι και τον καμβά», όπως λέει το μουσείο, θα γίνει χάρη σε ηλεκτρονικό μικροσκόπιο και άλλες τεχνολογικές καινοτομίες απεικόνισης. Τα ευρήματα της έρευνας θα καθορίσουν στη συνέχεια την ακριβή μορφή της συντήρησης.

Ο γενικός διευθυντής του μουσείου, Τέικο Ντίμπιτς, εξηγεί: «Οι τεχνικές συντήρησης που έχουμε σήμερα στη διάθεσή μας, είναι ιδιαίτερα προηγμένες και θα μας επιτρέψουν να διαφυλάξουμε το έργο για τις επόμενες γενιές».

Η γιγάντια ελαιογραφία, που ολοκληρώθηκε το 1642, έχει υποφέρει στο παρελθόν. Κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής, οι ολλανδικές αρχές έκρυψαν το έργο σε υπόγεια σήραγγα στην πόλη του Μάαστριχτ. Το 1975, ψυχοπαθής επιτέθηκε με μαχαίρι στο έργο σκίζοντας τον καμβά σε δώδεκα σημεία, ενώ το 1990 επισκέπτης του μουσείου πέταξε οξύ στην «Περίπολο», με το έργο να αποσύρεται για δύο εβδομάδες προκειμένου να συντηρηθεί.

Το έργο του Ρέμπραντ φαν Ράιν απεικονίζει ένοπλη πολιτοφυλακή του Αμστερνταμ να πραγματοποιεί νυχτερινή περιπολία, υπό το φως πυρσών. Η ελαιογραφία και το σκοτεινό της θέμα προσφέρουν ιδανική ευκαιρία στον Ρέμπραντ να επιδείξει την αυθεντία του, φωτίζοντας συγκεκριμένα σημεία του έργου και υπογραμμίζοντας τον δραματικό χαρακτήρα της σκηνής.

Την ίδια στιγμή, το έργο αποτελεί ιστορικό ντοκουμέντο της ανόδου του Αμστερνταμ ως επίκεντρο εμπορίου, πλούτου και ενίσχυσης των πολιτικών δικαιωμάτων της νέας αστικής τάξης. Ο Ρέμπραντ, με το έργο αυτό, γιορτάζει τον θρίαμβο των νέων «εμπορικών δημοκρατιών», όπως ήταν η Αμβέρσα και το Αμστερνταμ, απέναντι στη δύσκαμπτη απολυταρχία του Παλαιού Καθεστώτος.

Στο παρελθόν, η συντήρηση έργων τέχνης γινόταν στα υπόγεια των μουσείων, μακριά από τα βλέμματα των επισκεπτών. Η νέα μουσειακή φιλοσοφία, όμως, θέλει τους επισκέπτες να μπορούν να παρακολουθήσουν από κοντά αυτές τις μέχρι πρότινος «απόκρυφες» πτυχές της έκθεσης διάσημων έργων.

«Ολοι θα μπορούν να παρακολουθήσουν την πορεία του έργου συντήρησης, καθώς η δουλειά των συντηρητών θα “δημοσιοποιείται” στη σελίδα μας στο Ιντερνετ», λέει ο Ντίμπιτς.

Περισσότεροι από 2 εκατομμύρια άνθρωποι επισκέπτονται κάθε χρόνο το Ρέικσμουζεουμ, που φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του Ρέμπραντ στον κόσμο. Ο ζωγράφος είναι διάσημος για τις εναλλαγές φωτός και σκότους στα έργα του αλλά και για τις πρωτότυπες και αντισυμβατικές συνθέσεις του.

Η συντήρηση της «Νυχτερινής περιπόλου» συμπίπτει με το «Ετος Ρέμπραντ», τον εορτασμό των 350 ετών από τον θάνατό του, το 1669.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ