ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Κούρσα» μεταξύ Uber, Lyft με προορισμό το χρηματιστήριο

Η αξία της Uber προσδιορίζεται στα 120 δισ. δολάρια από τη Morgan Stanley και την Goldman Sachs. Η αντίστοιχη της Lyft περιορίζεται στα 15 δισ. δολάρια.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Την εισαγωγή τους στο χρηματιστήριο δρομολογούν οι πλατφόρμες διασύνδεσης οδηγών με επιβάτες Uber και Lyft, ξεκινώντας νέο αγώνα δρόμου για να προσελκύσουν αυτή τη φορά τους περισσότερους επενδυτές και όχι επιβάτες. Αν και οι δύο πλατφόρμες προσφέρουν ίδιες υπηρεσίες, οι αποτιμήσεις για την εισαγωγή τους στο χρηματιστήριο διαφέρουν κατά δεκάδες δισ. δολάρια. Αυτή που θα μπει πρώτη στο χρηματιστήριο θα αντλήσει τα περισσότερα κεφάλαια, υπολογίζουν ειδήμονες της αγοράς. Οπότε η χρονική στιγμή που θα επιλέξουν για τη δημόσια εγγραφή τους είναι κρίσιμη.

Η αξία της Uber προσδιορίζεται στα 120 δισ. δολάρια από τη Morgan Stanley και την Goldman Sachs, σύμφωνα με ανώνυμες πηγές της New York Times. Η Lyft αξιολογείται μόνον στα 15 δισ. δολάρια. «Η πλατφόρμα που θα κάνει πρώτη τη δημόσια εγγραφή της θα προσελκύσει τα περισσότερα κεφάλαια από τους επενδυτές. Οπότε είναι ισχυρά τα κίνητρα για να προπορευτεί κανείς», σχολιάζει η Καθλίν Σμιθ, στέλεχος στην επενδυτική εταιρεία Renaissance Capital.

Οι συνθήκες για τη δημόσια εγγραφή των δύο υπηρεσιών διασύνδεσης οδηγών και επιβατών είναι λίαν θετικές. Σχεδόν 200 εταιρείες έχουν αντλήσει πάνω από 53 δισ. δολάρια από τις αρχές του 2018, ποσό που είναι το υψηλότερο από το 2014, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Dealogic.

Σε κάθε περίπτωση θα είναι αξιοσημείωτο εάν η Uber καταφέρει μια γιγαντιαία άντληση κεφαλαίων. Πρώτον, διότι έχει δαπανήσει δισεκατομμύρια δολάρια από τότε που ιδρύθηκε, το 2009, για να προωθήσει τις υπηρεσίες της και να φθάσει στο σημείο που βρίσκεται σήμερα. Δεύτερον, επειδή δεν έχει αποδείξει πως είναι βιώσιμη η κερδοφορία της.

Η Uber εμφανίζει καθαρές ζημίες από το α΄ τρίμηνο του 2017 μέχρι το β΄ τρίμηνο του 2018. Μοναδική εξαίρεση ήταν το α΄ τρίμηνο του 2018 που παρουσίασε καθαρά κέρδη 2,5 δισ. δολαρίων χάρη στη συγχώνευση των υπηρεσιών της με την Yandex στη Ρωσία και την Grab στη Νοτιοανατολική Ασία. Μη συμπεριλαμβανομένων των συμφωνιών με την Yandex και την Grab, οι ζημίες της Uber περιορίστηκαν στα 480 εκατ. δολάρια το α΄ τρίμηνο του 2018. Γενικά, η Uber έχει συγκρατήσει τις ζημίες της, διότι έχει περιορίσει τις δαπάνες για την επιδότηση των δρομολογίων και τη δημιουργία κινήτρων για τους οδηγούς. Από την άλλη πλευρά, η πλατφόρμα βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης. Οι εισπράξεις των οδηγών αυξήθηκαν κατά 41% το 2018 και τα έσοδα διαμορφώθηκαν στα 2,7 δισ. δολάρια.

Για να κερδίσει, επίσης, η Uber τη μάχη με τον χρόνο, οι Morgan Stanley και Goldman Sachs προτείνουν να προχωρήσει νωρίτερα με την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο από τα τέλη του 2019 που είχε προγραμματιστεί αρχικά.

H αποτίμηση της Uber στα 120 δισ. δολάρια είναι εντυπωσιακά αυξημένη σε σύγκριση με παλαιότερες αποτιμήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Δεκέμβριο ο ιαπωνικός κολοσσός Softbank μαζί με άλλους επενδυτές αγόρασε το 17,5% της Uber, προσφέροντας 33 δολάρια ανά μετοχή. Τότε η αποτίμηση της Uber περιοριζόταν στα 48 δισ. δολάρια.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ