ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κρήτη: Ενδιαφέρον από πέντε επιχειρηματικά σχήματα για ΒΟΑΚ

ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ

H χθεσινή εκδήλωση ενδιαφέροντος είναι μόλις το πρώτο στάδιο σε μια πολυετή σειρά ενεργειών που μόλις ξεκινά, καθώς το συγκεκριμένο έργο θα εκτελεστεί με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, στο πλαίσιο της οποίας θα οριστικοποιηθούν ζητήματα όπως η χάραξη του άξονα, το χρηματοοικονομικό μοντέλο που θα ακολουθηθεί, ακόμη και η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Αυτόνομη πορεία επέλεξαν οι τρεις «μεγάλοι» του κατασκευαστικού κλάδου αναφορικά με τον διαγωνισμό για τα δύο πρώτα τμήματα του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού της τάξεως του 1,35 δισ. ευρώ. Συγκεκριμένα, έπειτα από διαδοχικές παρατάσεις, αρχής γενομένης από τις αρχές Αυγούστου, εν τέλει χθες, πέντε διαφορετικά σχήματα εκδήλωσαν ενδιαφέρον για το έργο, το οποίο μαζί με τη νέα γραμμή 4 του μετρό είναι το μεγαλύτερο που αναμένεται να υλοποιηθεί στη χώρα τα επόμενα χρόνια.

Για το πρώτο τμήμα Χανιά - Χερσόνησος, αξίας 1,1 δισ. ευρώ, που θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης εκμετάλλευσης, ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι Ακτωρ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P Αβαξ, η κοινοπραξία της «Μυτιληναίος» με την ισπανική Acciona (συμμετέχει ως εταίρος και ο νοτιοαφρικανικός όμιλος Intertoll) και η γαλλική Vinci. Αντίστοιχα, για το δεύτερο τμήμα, που θα συνδέσει τη Χερσόνησο με τη Νεάπολη και θα κατασκευαστεί με τη μορφή ΣΔΙΤ, η αξία της οποίας προσδιορίζεται σε περίπου 250 εκατ. ευρώ, ενδιαφέρον εκδήλωσαν πέντε σχήματα, αποτελούμενα από την Ακτωρ Παραχωρήσεις, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την κοινοπραξία «Μυτιληναίου»-Acciona, τον ισραηλινό όμιλο Shikun Binui, ενώ η J&P Αβαξ έχει συμμαχήσει με το επενδυτικό fund ευρωπαϊκών συμφερόντων Margeurite, το οποίο έχει επενδύσει και σε άλλα έργα υποδομής στην Ελλάδα, με κυριότερο παράδειγμα την εταιρεία διαχείρισης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Εντύπωση προκαλεί, πάντως, η απουσία του γερμανικού ομίλου Hochtief από τον διαγωνισμό, καθώς υπήρχε η αίσθηση πως θα εκδήλωνε ενδιαφέρον, παρά την προ ημερών διάψευση της Ακτωρ για σύναψη συμμαχίας μαζί της.

Το συγκεκριμένο τμήμα, μάλιστα, που θα κατασκευαστεί με ΣΔΙΤ, παρουσιάζει πρόσθετο ενδιαφέρον, καθώς θα εφαρμοστούν οι λεγόμενες πληρωμές διαθεσιμότητας βάσει των οποίων το Δημόσιο θα αποδίδει, σε μηνιαία βάση, ένα προκαθορισμένο ποσόν στον εργολάβο, βάσει συγκεκριμένων όρων που θα τεθούν στο πλαίσιο του διαγωνισμού. Το ποσό αυτό θα χορηγείται κατά τη διάρκεια της περιόδου εκμετάλλευσης του έργου από τον ιδιώτη, δηλαδή αφότου κατασκευαστεί ο δρόμος και τεθεί σε λειτουργία.

Οσον αφορά, τέλος, το τρίτο τμήμα του οδικού άξονα, τη σύνδεση δηλαδή από τη Νεάπολη μέχρι τον Αγιο Νικόλαο, αυτό αναμένεται να γίνει ως ένα τυπικό δημόσιο έργο, χωρίς επί του παρόντος να έχει προκηρυχθεί κάποιος διαγωνισμός.

Σε κάθε περίπτωση, η χθεσινή εκδήλωση ενδιαφέροντος είναι μόλις το πρώτο στάδιο σε μια πολυετή σειρά ενεργειών που μόλις ξεκινά, καθώς το συγκεκριμένο έργο θα εκτελεστεί με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, στο πλαίσιο της οποίας θα οριστικοποιηθούν ζητήματα όπως η χάραξη του άξονα, το χρηματοοικονομικό μοντέλο που θα ακολουθηθεί, ακόμη και η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης, τη στιγμή που έχει γίνει μόνο μια προμελέτη του έργου. Με βάση την πρότερη εμπειρία με αντίστοιχους διαγωνισμούς (π.χ. με τους μεγάλους οδικούς άξονες που ολοκληρώθηκαν πρόσφατα), το χρονικό διάστημα που απαιτείται από την έναρξη της διαδικασίας μέχρι την υπογραφή των σχετικών συμβάσεων είναι τουλάχιστον πέντε χρόνια κι ακόμα περισσότερα έως την ολοκλήρωση του έργου. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι οι εργασίες δύσκολα θα ξεκινήσουν πριν από το 2022-2023, εφόσον, βεβαίως, η επόμενη κυβέρνηση διατηρήσει τον υφιστάμενο σχεδιασμό για τον τρόπο υλοποίησης του έργου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ