ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Αλησμόνητες παραμένουν οι κινηματογραφικές σκηνές που σφράγισε με την ερμηνεία του ο Νιόνιος του χρυσού σινεμά, ο χαμηλών τόνων, μοναχικός αλλά και ανοιχτόκαρδος, Διονύσης Παπαγιαννόπουλος. Στον ταπεινό ηθοποιό που μεταμορφωνόταν σε «γίγαντα» πάνω στο θεατρικό σανίδι είναι αφιερωμένος ο τρίτος τόμος της σειράς «Μεγάλοι Ελληνες Ηθοποιοί» που κυκλοφορεί την Κυριακή (21/10). 

Ερμήνευσε χαρισματικά όλους τους ήρωες των έργων στα οποία συμμετείχε, ενώ θεωρήθηκε ένας από τους πιο παραγωγικούς ηθοποιούς, παίζοντας σε δεκάδες θεατρικά έργα και 132 ταινίες. «Τι κύριος! Τι καλλιτέχνης! Τι ηθοποιός! Είναι απόκτημα για κάθε έργο που γύρισα. Μοναδικός τυπίστας που δεν τυποποιήθηκε ποτέ. Και αυτό γιατί είχε ικανότητα να πλάθει διαφορετικούς τύπους κάθε φορά», είχε πει ο Γιάννης Δαλιανίδης. 


Στον Ηλία του 16ου (1959) του Αλέκου Σακελλάριου υποδύθηκε τον τοκογλύφο κυρ Λάμπρο. 

Οι 75 τανίες που γύρισε τη δεκαετία του '60 αποτελούν παγκόσμιο ρεκόρ για ηθοποιό της κλάσης του. Πρόκειται για ταινίες που σφράγιστηκαν από τη δική ττου ιδιότυπη παρουσία. 

Με κλεισμένα 20 χρόνια στο θέατρο και έχοντας εισπράξει ατελείωτο χειροκρότημα, είχε έρθει η στιγμή για να φιγουράρει το όνομά του ισάξια με εκείνα των μεγάλων πρωταγωνιστών της εποχής. Ηλιόπουλος, Καρέζη και Παπαγιαννόπουλος συνέθεσαν το επιτυχημένο θεατρικό σχήμα για το «Κοροιδάκι της δεσποινίδος» που ανέβηκε στο θέατροΚοτοπούλη - Rex. Η μεταφορά του στον κινηματογράφο το 1960 σε σκηνοθεσία Γ. Δαλιανίδη έκανε γνωστό το έργο σε όλους μας χαρίζοντας αξέχαστες σκηνές στο ελληνικό κοινό. 


Η κωμωδία είχε γραφτεί από τους Τσιφόρο-Βασιλειάδη στα μέτρα των ηθοποιών που θα έπαιζαν τους τρεις βασικούς ρόλους. 

Ο αυστηρός καθηγητής και γυμνασιάρχης που ενσάρκωσε στα «Χτυποκάρδια στο θρανίο» του 1963 υπήρξε ένας ρόλος κομμένος και ραμμένος στα μέτρα του. Αξέχαστη παραμένει η σκηνή του πολύπαθου φιλολόγου κ. Νικητέα που υπομένει τα σχολικά καμώματα των μαθητριών του και κυρίως της άτακτης Λίζας Πετροβασίλη (Αλίκης Βουγιουκλάκη) στην ταινία του Αλέκου Σακελλάριου. 


«Ησυχία, γαιδάρες!», λέει στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών όταν οι μαθήτριές του κάνουν φασαρία εν ώρα μαθήματος.

Από αυστηρός καθηγήτης μεταμορφώνεται σε υπερπροστατευτικός μπαμπάς για τη «Δεσποινίδα διευθυντή» Τζένη Καρέζη. Αξέχαστη η σκηνή που τραγουδάει τα ξημερώματα με την μεθυσμένη κόρη του στα σκαλιά του σπιτιού τους. 

Αυτός ο φιλήσυχος άνθρωπος με τα τρυφερά αισθήματα, υπήρξε το πιο «γερό χαστούκι» στον κινηματογράφο. Ζήτησε πολλές φορές «συγγνώμη» από μεγάλες πρωταγωνίστριες που υποχρεώθηκε να δείρει για τις ανάγκες κάποιας ταινίας. 

Μια από αυτές φανταζόμαστε πως απευθυνόταν στη ταλαντούχα Μαίρη Αρώνη μετά το χαστούκι που της έδωσε για τις ανάγκες της ταινίας του Ντίνου Δημόπουλου «Μια τρελλή, τρελλή οικογένεια» μετά από τις συμβουλές του «ματσό» γαμπρό του, Αλέκου Αλεξανδράκη.
 
Οι γκάφες του καλόβολου συζύγου και πατέρα (της Τζένης Καρέζη για ακόμη μια φορά) θα μας μένουν αλησμόνητες. 

Στο πλευρό της Πάστα Φλώρα μας, ο αγαπητός Στέλιος προσφέρει απλόχερα το γέλιο με τους μορφασμούς και τον χαρακτηριστικό σχολιασμό του «Τρία πουλιά, τρία πουλάκια..»

Μοναδικό ντουέτο υπήρξε με τη Ρένα Βλαχοπούλου στην κινηματογραφική κωμωδία «Φωνάζει ο κλέφτης» σε σκηνοθεσία του Γιάννη Δαλιανίδη επίσης το 1965. 


Χαρακτηριστικές οι σκηνές με το χασμουρητό του στρατηγού που υποδύεται ο Παπαγιαννόπουλος στο πλευρό της Ρένας Βλαχοπούλου.

Τελευταία του κινηματογραφική εμφάνιση στην ταινία του Θεώδορου Αγγελόπουλου. Στο «Ταξίδι στα Κύθηρα» η συνύπαρξη επί της οθόνης δύο ιερών τεράτων της τέχνης, του Μάνου Κατράκη και του Διονύση Παπαγιαννόπουλου συζητήθηκε ιδιαιτέρως.


Η φωτογραφία «δείχνει» τον Νιόνιο στις «Κυρίες της αυλής» του 1966 του Ντίνου Δημόπουλου. 

Η συμμετοχή του στην ταινία του Αγγελόπουλου του χάρισε έστω και μεταθανάτια, τη φεστιβαλική δόξα των Καννών. 

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ