ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Τζ. Μπαλότι στην «Κ»: Επείγει η αναβάθμιση των τουριστικών υποδομών

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Η ραγδαία αύξηση του αριθμού των επισκεπτών απαιτεί τη βελτίωση πάσης φύσης υποδομών για τη βελτίωση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και ο περιορισμός της εποχικότητας είναι οι δύο μεγάλες προκλήσεις, τονίζει ο κ. Μπαλότι.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Τουρισμός

Σημαντικά περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης για τον ελληνικό τουρισμό, παρά τα υπαρκτά προβλήματα που διαπιστώνει στις δημόσιες υποδομές, στην εποχικότητα, στην κατάσταση των ξενοδοχειακών ακινήτων και στον ανταγωνισμό από την Τουρκία, βλέπει ο Τζεόφ Μπαλότι, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Wyndham Hotels & Resorts. O αμερικανικός όμιλος, ο μεγαλύτερος στο franchising ξενοδοχείων παγκοσμίως (9.000 ξενοδοχεία με 792.000 δωμάτια σε 80 χώρες), δηλώνει επίσης ανοικτός σε νέες συνεργασίες με ξενοδόχους, πέραν αυτής που έχει με τη Zeus International, διά της οποίας έχει αποκτήσει παρουσία με έξι μονάδες στην Αττική και μία στην Κρήτη. Μιλάει ακόμα για την ανάγκη κατάργησης της βίζας για επισκέπτες από κάποιες χώρες, αλλά και επενδύσεων για την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς.

– Διαπιστώνετε εμπόδια ή ζητήματα που ανακόπτουν την ανάπτυξή σας εδώ;
– Ενώ οι ευκαιρίες ανάπτυξης είναι τεράστιες, η ελληνική τουριστική αγορά αντιμετωπίζει κάποιες προκλήσεις, όπως η υψηλή εποχικότητα, η σχετικά περιορισμένης εμβέλειας υποδομές σε σύγκριση με τη ραγδαία αύξηση του αριθμού των επισκεπτών, καθώς και η συνολική κατάσταση των ξενοδοχειακών ακινήτων της χώρας, που συχνά απαιτεί εκτεταμένη ανακαίνιση ούτως ώστε να είναι ανταγωνιστική απέναντι σε αυτή άλλων προορισμών.

– Πόσο σημαντική είναι η ελληνική αγορά για τον όμιλό σας;
– Από τη στιγμή που η Ελλάδα απέχει ακόμη πολύ από το να εξαντλήσει τα περιθώρια ανάπτυξης του τουρισμού της, εμείς βλέπουμε μια πολύ σημαντική αγορά για τη δική μας ανάπτυξη. Σε μόλις δύο χρόνια το χαρτοφυλάκιό μας έχει επεκταθεί σημαντικά. Εχουμε σήμερα επτά ξενοδοχεία (σ.σ. τα έξι με τη Zeus International και το Ramada Plaza Thraki με τον όμιλο Παλακίδη), που σημαίνει περισσότερα από 1.300 δωμάτια. Οπως ίσως γνωρίζετε, προ ολίγων ημερών ανακοινώσαμε τη συμφωνία για το πρώτο μας ξενοδοχείο στη νησιωτική Ελλάδα, το πολυτελές Wyndham Grand Mirabello, στην Ελούντα της Κρήτης, που θα ανοίξει μέσα στο 2019. Και θα συνεχίσουμε να αναπτυσσόμαστε.

– Υπάρχει αύξηση στη ζήτηση των ελληνικών προορισμών από Αμερικανούς επισκέπτες;
– Καθώς η Ελλάδα προσελκύει όλο και περισσότερους επισκέπτες, συναντάμε, όπως είναι αναμενόμενο, ένα πραγματικά ποικίλο μείγμα εθνικοτήτων στα ξενοδοχεία μας. Για την πλειονότητα των ξενοδοχείων της Wyndham στην Ελλάδα όμως, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2017, η Ευρώπη ήταν η αγορά με τη μεγαλύτερη δυναμική. Φιλοξενήσαμε επισκέπτες από πολλές και διαφορετικές χώρες, με τις Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο στην κορυφή της λίστας. Αισθητή όμως ήταν και η παρουσία του εσωτερικού τουρισμού στα δικά μας ξενοδοχεία. Οσο για τις ΗΠΑ, όπως και για την Κίνα, καταγράψαμε θετική τάση, αλλά οι παράμετροι που επηρεάζουν αυτή την αγορά είναι τόσες, που είναι δύσκολο να κάνει κανείς εκτίμηση.

– Πώς διαμορφώνονται οι πληρότητες στα υπάρχοντα ξενοδοχεία σας;
– To 2018 έχει υπάρξει μέχρι στιγμής συναρπαστικό, καθώς η παρουσία μας στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας ενισχύθηκε με τρία επιπλέον ξενοδοχεία και τρία διαφορετικά brands: το Wyndham Athens Residence στο κέντρο, το Ramada Attica Riviera και το Dolce Attica Riviera. Παρότι και τα τρία αυτά ξενοδοχεία άνοιξαν πρόσφατα, η πληρότητά μας αγγίζει με συνέπεια το 63% από την αρχή του χρόνου μέχρι σήμερα και αναμένουμε αυξητική τάση για το 2019, οπότε θα λειτουργήσει και το ξενοδοχείο στην Κρήτη.

– Εχετε σχέδια για περαιτέρω ανάπτυξη πέραν του στόχου των 20 ξενοδοχείων έως το 2027;
– Η Ελλάδα είναι σίγουρα μία από τις βασικές αγορές για την ανάπτυξη της Wyndham Hotels & Resorts και είμαστε αισιόδοξοι για τον αριθμό των brands του χαρτοφυλακίου μας που μπορούμε, εν δυνάμει, να αναπτύξουμε εδώ. Βρισκόμαστε διαρκώς σε συζητήσεις με διαφορετικούς συνεργάτες για να επεκτείνουμε την παρουσία μας εδώ, πέραν του αρχικού σχεδιασμού μας. Η αρχική –μη αποκλειστική– συμφωνία μας με τη Zeus International, που είναι ο μεγαλύτερος συνεργάτης μας στην Ελλάδα, ήταν για 20 ξενοδοχεία σε 10 χρόνια και, ήδη, μέσα σε 18 μήνες λειτουργούν από αυτά τα έξι, ενώ άλλα δύο βρίσκονται στα σκαριά (σ.σ. το ένα στην Κύπρο) και θα ανοίξουν εντός του 2019. Αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχει συγκεκριμένο ανακοινώσιμο σχέδιο εκτός από το νέο ξενοδοχείο στην Κρήτη.

– Είστε ικανοποιημένος από τους ρυθμούς ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού;
– Η άφιξη 27,2 εκατομμυρίων ξένων τουριστών στην Ελλάδα μόνο το 2017 (βάσει των στοιχείων της Τραπέζης της Ελλάδος) αποδεικνύει πως σημειώνεται μεγάλη ανάκαμψη των διεθνών αφίξεων και αυτό οδηγεί αυτόματα σε αισιοδοξία σχετικά με τις προοπτικές του τουρισμού. Η Αθήνα ειδικότερα εξελίσσεται σε έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς στην Ευρώπη, αλλά και διεθνώς. Οι επενδύσεις σε έργα υποδομών προφανώς διαδραματίζουν ρόλο: η επέκταση του αεροδρομίου, οι επενδύσεις που θα γίνουν στον Πειραιά, το βελτιωμένο δίκτυο εθνικών οδών. Ολα αυτά είναι θετικές πρωτοβουλίες που μπορούν να φέρουν περισσότερους επισκέπτες στην Αττική και σε όλη τη χώρα.

– Πόσο ευάλωτος είναι ο ελληνικός τουρισμός απέναντι στην τουρκική αγορά;
– Αναμφισβήτητα, η υποτίμηση της τουρκικής λίρας επηρεάζει βραχυπρόθεσμα αφίξεις και αναχωρήσεις από την Τουρκία, καθιστώντας την πιο δελεαστική από την Ελλάδα για τους διεθνείς ταξιδιώτες, ενώ, ταυτόχρονα, βάζει φρένο στα ταξίδια των Τούρκων. Μακροπρόθεσμα πιστεύουμε πως ο τουριστικός τομέας και των δύο χωρών θα συνεχίσει να αναπτύσσεται δυναμικά. Διακυμάνσεις έχουμε δει πολλές φορές στο παρελθόν και πάντα θα υπάρχουν. Μιας, όμως, και μιλάμε για την Ελλάδα και την Τουρκία, η κάθε μία έχει κάτι μοναδικό να προσφέρει, σε κάθε τύπο ταξιδιώτη. Το δικό μας μέλημα και η δική μας ικανοποίηση είναι τα δικά μας brands να είναι καλά τοποθετημένα και στις δύο αγορές και να μπορούμε να καλύψουμε κάθε επισκέπτη, όπου κι αν πάει.

– Ποια κίνηση του ελληνικού κράτους θα σας έκανε να επεκτείνετε την παρουσία σας στην Ελλάδα;
– Επιπλέον επενδύσεις σε υποδομές και μεταφορές που θα βοηθούσαν την κάλυψη της ταχύτατα αυξανόμενης ζήτησης, ειδικά κατά της περιόδους αιχμής. Αλλες πρωτοβουλίες, όπως, για παράδειγμα, η κατάργηση της βίζας για επισκέπτες από κάποιες χώρες ή η επένδυση στην ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, θα προσείλκυαν ακόμη περισσότερους επισκέπτες.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ