ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στον καλοσυνάτο και ευσυνείδητο «Νιόνιο», όπως τον αποκαλούσαν οι συνάδελφοί του είναι αφιερωμένος ο τρίτος τόμος της σπουδαίας σειράς «Μεγάλοι Ελληνες Ηθοποιοί» που κυκλοφορεί σήμερα με την «Καθημερινή της Κυριακής». 

Λάτρης του ωραίου φύλου, απόμακρος αλλά και ανοιχτόκαρδος ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος ερμήνευσε χαρισματικά όλους τους ήρωες των έργων που συμμετείχε, ανήκει πλέον στο «Πάνθεον» των μεγάλων της υποκριτικής τέχνης. Με αφορμή τη βιογραφία που υπογράφει ο Μάκης Δελαπόρτας, η «Κ» παρουσιάζει μερικές από τις άγνωτες πτυχές της πολυτάραχης και θορυβώδης αλλά ταυτόχρονα ήσυχης και γαλήνιας ζωής του μεγάλου ηθοποιού. 


Το «κοροϊδάκι της δεσποινίδος» είχε ανέβει στο Κοτοπούλη - Rex από το θεατρικό σχήμα Ηλιόπουλος - Καρέζη - Παπαγιαννόπουλος. 

Γεννήθηκε στις 12 Ιουλίου του 1912. Εκείνα τα χρόνια στο Διακοφτό δεν υπήρχε σχολείο. Ο πατέρας του όμως ήθελε το παιδί του να μάθει γράμματα και έτσι έγραψε τον μικρό Νιόνιο στο δημοτικό του διπλανού χωριού, στην Τράπεζα. «Ημουν πολύ σκληρό παιδί. Τους βασάνιζα όλους, τη μάνα, τα αδέλφια μου, του γείτονες», έχει πει ο ίδιος. 

Το 1930 ο «σκανδαλιάρης» αλλά άριστος μαθητής Διονύσης αποφοίτησε από το γυμνάσιο του Αιγίου και επέστρεψε μόνιμα στο Διακοφτό. Ως αριστούχος όλοι τον παρέπεμπαν να συνεχίσει τις σπουδές του στην Αθήνα. Ωστόσο, έξι χρόνια πέρασαν, μακριά από το όνειρό του να γίνει ηθοποιός, έξι χρόνια χαμένα με συνεχείς καβγάδες με τους γονείς του που τον προόριζαν για τα χωράφια. Ενα μικρό ψέμα έμελλε να τον οδηγήσει στο μεγάλο του όνειρο. Ο μικρός «Νιόνιος» είπε στους γονείς του ότι θα γίνει ιερέας για να μπορέσει να σπουδάσει στην Αθήνα υποκριτική. 


Στη «Λόλα» (1964) του Ντ. Δημόπουλου ήρθε στα χέρια με τον Παντελή Ζερβό. 

«Ολοι ήξεραν ότι σπούδαζε ιεροδιδάσκαλος και ήταν πολύ χαρούμενοι για αυτό», γράφει ο κ. Δελαπόρτας. Στο δεύτερο έτος των σπουδών του στο Εθνικό Θέατρο, είχε βγάλει μια φωτογραφία ντυμένος δεσπότης και την έστειλε στην μητέρα του, η οποία περίφανη κορνίζαρε το γιό της πάνω στο σερβάν. 

Το 1940 τα πολεμικά εμβατήρια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου τον βρίσκουν στην Αθήνα. Επιστρατεύεται, ντύνεται στα χακί, παρουσιάζεται στο 6ο Σύνταγμα στην Κόρινθο και ακολουθεί τους συμπολεμιστές του που ξεκινούν για τα ελληνοαλαβνικά σύνορα. «Γεύτηκα τη γλύκα της πρώτης γραμμής. Πολεμώντας έφτασα στο Αργυρόκαστρο και κατηφόρισα για τη Χείμαρρα(..)Ανεβήκαμε με χέρια και με πόδια, πολεμήσαμε ακόμη και με πέτρες». Λίγο πριν τελειώσει ο Ελληνοϊταλικός πόλεμος έγινε έφεδρος ανθυπολοχαγός, ενώ στις αρχές του 1941 προήχθη στο βαθμό του εφέδρου υπολοχαγού. 


Καπετάν Φουρτουνάκης με τα όλα του στη «Νεράιδα και το παλληκάρι» (1969). 

Μετά το Μέτωπιο η ζωή ήταν βασανιστική. Στο θέατρο της Μαρίκας Κοτοπούλη έμεινε δύο χρόνια, τα πιο δύσκολα του πολέμου (1941-1943). Κατοζή, πείνα, δυστυχία και αγώνας για επιβίωση.

Το 1945 αποφασίζει να φύγει για μια μεγάλη τουρνέ. Την επόμενη διετία τον περιμένουν ένα υπέροχος θίασος, επιτυχίες και πρωτόγνωρα μέρη. Η Απελευθέωση είναι γεγονός και ο Διονύσης απολαμβάνει να περπατά ελεύθερος στους δρόμους. Οι υποκριτικές του ικανότητες έχουν αρχίσει να επαινούνται όχι μόνο από σπουδαίους ηθοποιούς αλλά και από το κοινό. Εχτιζε αργά, αλλά σταθερά το μέλλον του. 


Ευκλόπιστος μπαμπάς ενός κακομαθημένου πλουσιοκόριτσου (Αλίκη Βουγιουκλάκη) στην Ψεύτρα (1963) του Γιάννη Δαλιανίδη

Το καλοκαίρι του 1947 επιστρέφει με το θίασο του στην Ελλάδα μετά τον τελευταίο σταθμό της περιοδείας του στο Χαρτούμ. Στον Εμφύλιο ο Διονύσης ντύθηκε και πάλι στο χακί, αυτή τη φορά με τον βαθμό του λοχαγού, έως το τέλος του 1949. Οι στρατιώτες του τον αποκαλούσαν «αγελαδάρη λοχαγό» εξαιτίας ενός κόλπου που επινόησε και τους προστάτευσε από νάρκες. 


Με τον Λάμπρο Κωνσταντάρα και την αδελφή του, Μήτση, στο «Κάτι κουρασμένα παλληκάρια» (1967) του Ντ. Δημόπουλου. 

Πολλά χρόνια μετά τον θάνατό του, έγινε γνωστό πως η γυναίκα που είχε ερωτευτεί τότε ήταν η Αννα Καλουτά, η οποία δεν είχε μάτια για άλλον εκτός από τον Λάμπρο Κωνσταντάρα. Εναν ηθοποιό που ο Διονύσης αγάπησε πολύ και έκανε έναν από τους καλύτερους φίλους του, αν και τις φιλίες του τις διατηρούσε μόνο μέσα στα θεατρικά καμαρίναι ή κινηματογραφικά πλατό. Ερωτεύτηκε πολλές φορές αλλά ποτέ δεν εξέθεσε καμία από τις συντρόφους του. 

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ