ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ενας αιώνας Μπάουχαους στο Ινστιτούτο Γκαίτε

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΝΟΥΔΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Καλλιτεχνικό κίνημα ή φιλοσοφική θεωρία; Ανατρεπτική διάθεση ή έλλειψη φαντασίας; Ζήτημα αισθητικής ή πολιτική δήλωση; Εναν αιώνα μετά την ίδρυση της Σχολής της Βαϊμάρης από τον αρχιτέκτονα Βάλτερ Γκρόπιους, το Μπάουχαους εξακολουθεί να αντιστέκεται στην κατηγοριοποίηση, κάτι που άλλωστε είχε προβλέψει ο ιδρυτής του όταν δήλωνε πως «στόχος του Μπάουχαους είναι να μην υπάρξουν ένα ύφος, ένα σύστημα, ένα δόγμα ή ένας κανόνας, μία συνταγή ή μία μόδα! Θα παραμείνει ζωντανό, όσο δεν εξαρτάται από τη μορφή, αλλά αναζητάει πίσω από μια διαρκώς εναλλασσόμενη μορφή τη ρευστότητα της ίδιας της ζωής!».

Και πράγματι, το Μπάουχαους παραμένει απρόσμενα «ζωντανό» στις μέρες μας, είτε ως πηγή έμπνευσης για αρχιτέκτονες, σχεδιαστές και καλλιτέχνες είτε ως πεδίο έρευνας για μελετητές και πανεπιστημιακούς. Συμμετέχοντας στον εορτασμό για τα 100 χρόνια του κινήματος, το Ινστιτούτο Γκαίτε διοργανώνει μία σειρά εκδηλώσεων, που θα φιλοξενηθούν στους χώρους του από τις 25 Οκτωβρίου έως τον Ιούνιο του 2019 με συντελεστές από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Τη θεματική διαμόρφωση του Ινστιτούτου για όλο αυτό το διάστημα έχουν αναλάβει το ντουέτο Barking Dogs United του Νίκου Αρβανίτη και της Naomi Tereza Salmon, η υπεύθυνη φωτισμού Στέλλα Κάλτσου και ο Γερμανός φωτογράφος Χανς Ενγκελς, ο οποίος μεταξύ άλλων έχει εκδώσει το λεύκωμα «Bauhaus-Architektur 1919-1933»

«To Mπάουχαους δεν ήταν μία επανάσταση μόνο στον χώρο της τέχνης και του ντιζάιν, αλλά και στην προοδευτική σκέψη. Αυτός, κατά τη γνώμη μου, είναι ο πιο σημαντικός λόγος για να γιορτάσουμε τα 100 χρόνια Μπάουχαους», είπε στην «K» ο Xανς Ενγκελς, ο οποίος ειδικεύεται στην αρχιτεκτονική φωτογραφία. Για τις ανάγκες του πρότζεκτ «Bauhaus», ταξίδεψε σε έξι ευρωπαϊκές χώρες και αποτύπωσε με τον φακό του τα εναπομείναντα κτίρια, που σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν από τους δασκάλους και τους φοιτητές της Σχολής πριν από το κλείσιμό της από τους ναζί, το 1933. Εντούτοις, το «λουκέτο» της Σχολής δεν σηματοδότησε το τέλος του κινήματος, αλλά αντίθετα την αρχή μιας παγκόσμιας διαδρομής. «Οι αρχιτέκτονες και οι καλλιτέχνες του Μπάουχαους κατέφυγαν σε διάφορες περιοχές του κόσμου, όπως στο Σικάγο, στη Μόσχα και στο Τελ Αβίβ, και συνέχισαν τις καριέρες τους εκεί διατηρώντας στη ζωή τις ιδέες του Μπάουχαους», υπογραμμίζει ο φωτογράφος. Υπήρχαν, βέβαια, και οι αρχιτέκτονες «που παρέμειναν στη Γερμανία και συνέχισαν να σχεδιάζουν προοδευτικά κτίρια για τις ανάγκες του καθεστώτος του Γ΄ Ράιχ».

Οι φωτογραφίες του Χανς Ενγκελς θα προβάλλονται στο Κάτω Φουαγιέ του Ινστιτούτου από αύριο το απόγευμα, όταν η γιορτή θα ξεκινήσει επίσημα με την προβολή του ντοκιμαντέρ «Bauhaus – Μοντέλο και Μύθος» των Niels Bolbrinker και Kerstin Sutterheim (7 μ.μ.), το ρεσιτάλ πιάνου της Λενιώς Λιάτσου (9 μ.μ.) και ένα διαφορετικό dj set από τον Γιώργο Μωραΐτη, που δραστηριοποιείται στον χώρο των ηχητικών εγκαταστάσεων και της γλυπτικής (10 μ.μ.). Ακολουθούν, στις 3 Νοεμβρίου, ένα εργαστήριο για εφήβους από 12 έως 14 χρόνων με αφετηρία το αβάν-γκαρντ «Τριαδικό Μπαλέτο» του Oskar Schlemmer και, στις 19 Νοεμβρίου, προβολή της ταινίας «Το τριαδικό μπαλέτο»» και διάλεξη της ιστορικού και κριτικού χορού Νατάσας Χασιώτη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ