ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Εξηγήσεις ΤΑΙΠΕΔ για το τίμημα της σύμβασης του ΔΑΑ

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

Το τίμημα του 1,115 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, ήταν αποτέλεσμα της δικής του διαπραγμάτευσης, δηλαδή του Ταμείου με τους μετόχους του ΔΑΑ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Kάλυψη παρείχε η σημερινή διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ στις αποφάσεις προηγούμενων διοικήσεων του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, σχετικά με την αναθεώρηση του τιμήματος για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του ΔΑΑ κατά 20 χρόνια. Παράλληλα, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς το θέμα απασχολεί πολιτικά, επιχείρησε να δώσει εξηγήσεις για το πώς υπήρξε η μεταβολή του τιμήματος κατά περίπου 137% μέσα σε δύο χρόνια. Συγκεκριμένα, από 483 εκατ. ευρώ (600 εκατ. με ΦΠΑ) τελικά αναθεωρήθηκε σε 1,115 δισ. ευρώ (1,383 δισ. ευρώ με ΦΠΑ).

Μιλώντας χθες προς δημοσιογράφους, στελέχη της διοίκησης του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων ανέφεραν ότι η μεταβολή του τιμήματος για την παράταση του δικαιώματος παραχώρησης του ΔΑΑ, ήταν αποτέλεσμα δύο παραγόντων: πρώτον, των καθυστερήσεων που σημειώθηκαν στην έγκριση της αρχικής σύμβασης και δεύτερον, στη δραματική αλλαγή των δεδομένων, που συνόδευσαν την αποτίμηση του σχετικού δικαιώματος. Σε ό,τι αφορά το πρώτο, τα στελέχη του Ταμείου έκαναν λόγο για τριετή καθυστέρηση, με δεδομένο ότι τα στοιχεία που συνόδευσαν την συναλλαγή είχαν ως έτος βάσης το 2015, ενώ το κλείσιμό της έφτασε το 2018. Παράλληλα, την ίδια περίοδο, σημειώθηκε ραγδαία μεταβολή των δεδομένων που συνοδεύουν τη σχετική συμφωνία.

Συγκεκριμένα, το 2015 χαρακτηρίστηκε μια ιδιαίτερα αρνητική χρονιά για το κλείσιμο τέτοιου είδους συμφωνιών (capital controls, απόδοση 10ετούς ομολόγου 8,4%). Αντίθετα, μέχρι το 2018, οι μακροοικονομικές συνθήκες βελτιώθηκαν ουσιαστικά, με την απόδοση του 10ετούς ομολόγου να φτάνει το 4,3%. Το πιο σημαντικό ότι επήλθε σημαντική βελτίωση των επιχειρησιακών δεδομένων στον ΔΑΑ. Η αρχική σύμβαση, για παράδειγμα, προέβλεπε μονοψήφιo ποσοστό ανάπτυξης της επιβατικής κίνησης κατά τη διετία 2017-2018. Αυτή η παραδοχή, δύο χρόνια μετά διαψεύστηκε, αφού η ανάπτυξη τελικά ήταν διψήφια.

Πάντως στις επίμονες ερωτήσεις των δημοσιογράφων σχετικά με το αν αναγνωρίζεται κάποιο λάθος από την πλευρά του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων στη διαδικασία της αποτίμησης της αξίας του εκχωρούμενου δικαιώματος, τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ απάντησαν αρνητικά. Σημείωσαν μόνο ότι το μοντέλο που αξιοποιήθηκε αλλά και οι παραδοχές των δεδομένων που το τροφοδότησαν, ελέγχθηκαν πολλαπλώς από αναγνωρισμένους οίκους όπως οι PwC, KPMG, Steer Group και ICF.

«Η αγορά έχει δυναμική», ανέφερε στέλεχος του ΤΑΙΠΕΔ, σημειώνοντας ότι η δυναμική αυτή είχε θετική κατάληξη για το ελληνικό Δημόσιο. Αυτό απεικονίστηκε και σε άλλες συμβάσεις που αναθεωρήθηκαν, όπως για παράδειγμα εκείνες των ΔΕΣΦΑ και ΕΕΣΣΤΥ. Στην πρώτη περίπτωση το τίμημα αναθεωρήθηκε από τα 400 εκατ. ευρώ στα 535 εκατ. ευρώ, στη δεύτερη, από τα 9 εκατ. ευρώ στα 22 εκατ. ευρώ. Ο ίδιος, ωστόσο, σημείωσε ότι η δυναμική της αγοράς θα μπορούσε να ήταν αρνητική.

Το τίμημα του 1,115 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, ήταν αποτέλεσμα της δικής του διαπραγμάτευσης, δηλαδή του ΤΑΙΠΕΔ με τους μετόχους του ΔΑΑ. Σημείωναν μάλιστα με έμφαση ότι το τίμημα δεν επιβλήθηκε από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp). Eπίσης, με τη νέα συμφωνία, το τίμημα αναπροσαρμόζεται (αναλογικά) για κάθε ημέρα που περνά μετά την 1/1/2019, κατά 10,5% σε ετήσια βάση. Πάντως, τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ εκτίμησαν ότι μέχρι τέλος του έτους η σύμβαση θα κυρωθεί από την ελληνική Βουλή και θα ολοκληρωθεί η συναλλαγή.

Σημειώνεται ότι η σύμβαση επέκτασης της παραχώρησης του ΔΑΑ κατά 20 έτη, ξεκίνησε να συζητείται τον Μάρτιο του 2016 μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και ΔΑΑ και η αρχική συμφωνία ολοκληρώθηκε έναν χρόνο αργότερα. Τέλος Ιουνίου 2017 έγινε η πρώτη κοινοποίηση της (pre-notification) στην DG Comp και η τελική κοινοποίησή της τον Οκτώβριο του 2017, αφού υπογράφηκε από τους αρμόδιους υπουργούς Οικονομικών Ευκλ. Τσακαλώτο και Μεταφορών Χρ. Σπίρτζη.

Η DG Comp μέχρι και τον Απρίλιο του 2018 δεν είχε δώσει το πράσινο φως, όταν οι δύο πλευρές, ΤΑΙΠΕΔ και ΔΑΑ, αντιλαμβανόμενες τις αρνητικές διαθέσεις της ευρωπαϊκής αρχής να την εγκρίνει, της κοινοποίησαν ένα νέο σχέδιο συμφωνίας με το αναθεωρημένο τίμημα. Η συμφωνία αυτή τώρα αναμένει την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ενώ εντός των επόμενων ημερών θα υποβληθεί εκ νέου στην DG Comp για έγκριση.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ