Αποψη: Γενικόλογη δήλωση που δεν φανερώνει το πλήρες σχέδιο

Αποψη: Γενικόλογη δήλωση που δεν φανερώνει το πλήρες σχέδιο

1' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο πρωθυπουργός μιλώντας στην Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ για τη συνταγματική αναθεώρηση αφιέρωσε τριακόσιες λέξεις στο θέμα των σχέσεων Εκκλησίας και Κράτους. Και τόνισε ότι «έχει έρθει ο καιρός ώστε να κατοχυρωθεί ρητά στο Σύνταγμα η θρησκευτική ουδετερότητα του ελληνικού κράτους με ό,τι αυτό συνεπάγεται κανονιστικά και πρακτικά». Είναι προφανές, κατά τη γνώμη μου, ότι ο πρωθυπουργός, με τη γενικόλογη αυτή δήλωση, αλλά και όσα άλλα στη συνέχεια ανέφερε, δεν θέλησε να εκδιπλώσει, τουλάχιστον προς το παρόν, το πλήρες σχέδιό του εν προκειμένω. Διότι η «θρησκευτική ουδετερότητα» μπορεί να σημαίνει μια ερμηνευτική δήλωση υπό το άρθρο 3 του Συντάγματος, μπορεί όμως να σημαίνει και πλήρη κατάργησή του, πράγμα που με βρίσκει αντίθετο. Τι εκ των δύο προτείνει; Δεν είναι σαφές!

Εξ ετέρου, οι διακριτοί ρόλοι Κράτους και Εκκλησίας, που επικαλούνται τόσο η Εκκλησία όσο και η Πολιτεία, δεν χρήζουν συνταγματικής αναθεωρήσεως, αλλά πολιτικής βουλήσεως και απόκεινται στην ευχέρεια του νομοθέτη, ο οποίος άλλωστε ψηφίζει τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος. Οι επανειλημμένες, τέλος, αναφορές του στον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο και στη σχέση εμπιστοσύνης που έχει δημιουργηθεί μεταξύ τους αφήνουν την αίσθηση ότι ίσως έχει επέλθει κάποιου είδους συμφωνία μεταξύ των δύο ανδρών.

Θέλω να ελπίζω ότι ο πρωθυπουργός και υπουργός Εξωτερικών, το γε νυν έχον, έχει σαφή γνώση του γεγονότος ότι ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών είναι απλώς πρόεδρος των κεντρικών οργάνων της Εκκλησίας, δηλ. της Ιεραρχίας και της Διαρκούς Ι. Συνόδου, καθώς, επίσης, ότι η Εκκλησία της Ελλάδος, που αναφέρει το Σύνταγμα ως «επικρατούσα», αποτελείται από την «Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ελλάδος», που την ανακήρυξε Αυτοκέφαλη το Οικουμενικό Πατριαρχείο το 1850, και τις «Μητροπόλεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου», που το τελευταίο εξεχώρησε «επιτροπικώς» και «εν τοις επί μέρους» προς διοίκηση στην Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ελλάδος το 1928. Και ότι δεν λησμονεί πως περιοχές όπως η Κρήτη, τα Δωδεκάνησα, αλλά και το Αγιον Ορος, προστατευόμενο μάλιστα με ρητή διάταξη του Συντάγματος, ανήκουν στη δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου της Κωνσταντινουπόλεως. Συνεπώς, πριν οριστικοποιήσει τις αποφάσεις του, καλό θα ήταν για τον πρόεδρο της κυβέρνησης να επανεξετάσει τη νομιμοποίηση των συνομιλητών του!

* Ο κ. Ιωάννης Μ. Κονιδάρης είναι ομότιμος καθηγητής Εκκλησιαστικού Δικαίου της Νομικής Σχολής Αθηνών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή