Μικρή και μεγάλη οθόνη είναι μπίζνες

Μικρή και μεγάλη οθόνη είναι μπίζνες

3' 11" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Υψηλές φιλοδοξίες που δεν εξαντλούνται σε επίπεδο οράματος, σε ό,τι αφορά τη συνεργασία με τη Μέκκα του κινηματογράφου, το Χόλιγουντ, έρχεται να υλοποιήσει το νεοσύστατο Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ), το οποίο εποπτεύεται από το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής. Πρόκειται για μία «startup» του Δημοσίου, η οποία μπαίνει δυναμικά στον χώρο σημαντικών διεθνών παραγωγών, διεκδικώντας «ένα μεγάλο κομμάτι της “πίτας” αντί να περιοριστεί στα μικρά ποσά, που θα αντιστοιχούσαν σε γυρίσματα μερικών πλάνων μόνο. Εξυπακούεται πως για να επενδύσουν οι ξένοι σε παραγωγές εκατομμυρίων στην Ελλάδα, αλλάζει πλέον και η δική μας προσέγγιση», αρχίζει να λέει ο κ. Πάνος Κουάνης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ. Εξηγώντας τη φιλοσοφία του Κέντρου, ο κ. Κουάνης αναφέρει: «Η ανάγκη να δούμε τον πολιτισμό σαν αναπτυξιακό εργαλείο οδήγησε στη δημιουργία του συγκεκριμένου φορέα. Να πάψουμε, δηλαδή, να αντιμετωπίζουμε τον κλάδο αποκλειστικά και μόνο μέσα από την τέχνη – γι’ αυτό υπάρχει το υπουργείο Πολιτισμού, από το οποίο διαφοροποιούμαστε. Για εμάς, ο κινηματογράφος και η τηλεόραση είναι “μπίζνες”. Μέσα από αυτή την οπτική μιλάμε πλέον για δημιουργία θέσεων εργασίας αλλά και για κερδοφορία». Δεν «συγκρούεται» η ποιότητα της τέχνης με την αναζήτηση «τζίρου»; «Καθόλου», η αποστομωτική απάντηση του κ. Κουάνη. «Αλλωστε, σε μία αγορά που δουλεύει σωστά, υπάρχει χώρος για όλους – το σινεμά του Σπίλμπεργκ δεν απαγορεύει το σινεμά του Γούντι Αλεν. Και το πρώτο οργανωμένο “κάλεσμα” της Ελλάδας προς το εξωτερικό για να προσελκύσει παραγωγές ξεκινάει τώρα».

Σε τι συνίσταται η νέα στρατηγική που υιοθετεί το ΕΚΟΜΕ; Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο, «από τον Απρίλιο που ενεργοποιήθηκε ο νόμος 4487/17, έχουν έρθει περίπου 30 projects απ’ όλο τον κόσμο – ταινίες ή τηλεοπτικές σειρές. Κάποιες έχουν ολοκληρώσει τα γυρίσματα, άλλες συνεχίζουν, κάποιες άλλες ξεκινούν τους επόμενους μήνες. Βασικό πόλο έλξης αποτελεί το “cash rebate”, ένα χρηματοδοτικό εργαλείο. Αν, για παράδειγμα, μία παραγωγή ανέρχεται στο 1 εκατομμύριο ευρώ, τους επιστρέφουμε το 35%. Οταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 25%, εμείς αποκτούμε ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ως τώρα, στην Ελλάδα η πιο ακριβή ταινία κοστίζει 1,5 εκατ. ευρώ, σκεφτείτε ότι ένα μόνο επεισόδιο του Game of Thrones φτάνει τα 10 εκατ. δολάρια. Προσβλέπουμε σε παραγωγές τέτοιου βεληνεκούς», καταλήγει. Με ποιους άλλους τρόπους το ΕΚΟΜΕ επιχειρεί να κάνει πραγματικότητα το έως τώρα «άπιαστο όνειρο»; «Εκτός από το δέλεαρ του υψηλού ποσοστού cash rebate, προσπαθούμε να παρουσιάσουμε στους ξένους μία άλλη Ελλάδα. Καταρρίπτοντας τον μύθο ότι είμαστε μόνο νησιά, ήλιος, θάλασσα, θέλουμε να αναδείξουμε την πολυμορφικότητα της χώρας μας. Τρίτο σημαντικό στοιχείο, η κάλυψη του κενού των υποδομών. Σε συνεργασία με τις Περιφέρειες, δρομολογούμε τη λειτουργία film offices ανά την Ελλάδα. Πρόκειται για τοπικά γραφεία διευκόλυνσης ξένων παραγωγών, τα οποία θα διευκολύνουν την “πλοήγηση” των ξένων στο Δημόσιο, θα συνεννοούνται με τοπικούς φορείς, θα προσφέρουν εναλλακτικές λύσεις και ιδέες – οτιδήποτε απαραίτητο για την υλοποίηση των γυρισμάτων στην περιοχή».

Εταιρεία του Χόλιγουντ

Πώς χαρτογραφεί την κατάσταση αυτή τη στιγμή ο πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ; «Σύντομα ανοίγει στη Θεσσαλονίκη γραφεία μία εταιρεία του Χόλιγουντ. Πρόκειται για τα “Nu Boyana Film Studios”, μέλος του ομίλου “Nu Image”, στον οποίο ανήκει και η αμερικανική “Millennium Pictures” με τεράστιες παραγωγές στο ενεργητικό της. Η έδρα των Nu Boyana Studios είναι στη Βουλγαρία, έξω από τη Σόφια. Υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις. Το γραφείο της Θεσσαλονίκης απέχει μόνο 3,5 ώρες, η Ελλάδα είναι κυριολεκτικά δίπλα». Εκτός από τις εκατοντάδες δυνητικές θέσεις εργασίας για τις ανάγκες παραγωγών του Χόλιγουντ, ετοιμάζεται ένα συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα εκπαίδευσης. «Θα απευθύνεται σε Ελληνες απόφοιτους λυκείου, οι οποίοι θα εκπαιδεύονται στα στούντιο της Βουλγαρίας, ώστε να επιστρέφουν και να εργάζονται στα ελληνικά συνεργεία, στο πλαίσιο μεγάλων παραγωγών του Χόλιγουντ. Αφορά καθαρά τεχνικά επαγγέλματα. Ετσι ακουμπάμε και το κομμάτι της ανεργίας και της επαγγελματικής εκπαίδευσης», συνοψίζει ο κ. Κουάνης. Σύμφωνα, δε, με τον ίδιο, «εκτός της επιχειρηματικότητας, το πλαίσιο δράσης του ΕΚΟΜΕ επεκτείνεται και στην ψηφιοποίηση αρχείων για τη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και την οπτικοακουστική εκπαίδευση (media literacy)».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή