ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο εμπορικός πόλεμος πλήττει ήδη την κινεζική οικονομία

Ο αντίκτυπος του εμπορικού πολέμου δεν έχει ακόμη επηρεάσει τις εξαγωγές της Κίνας, που στη διάρκεια των πρώτων τριών τριμήνων του έτους έχουν αυξηθεί κατά 12,2%. Ωστόσο, αναλυτές που μίλησαν στο αμερικανικό δίκτυο CNBC επισημαίνουν ότι πολλές κινεζικές επιχειρήσεις επέσπευσαν τις φορτώσεις για να προλάβουν να εξαγάγουν τα προϊόντα τους προτού τους επιβληθούν υψηλοί δασμοί.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Οι πρώτες επιπτώσεις του εμπορικού πολέμου αρχίζουν να γίνονται αισθητές τόσο στην Κίνα, κατ’ εξοχήν στόχο της Ουάσιγκτον, όσο και στην Ευρώπη. Μία ημέρα μετά την είδηση ότι η ανάπτυξη της Ευρωζώνης επιβραδύνεται αισθητά το τρίτο τρίμηνο του έτους, δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα τα τελευταία στοιχεία που φέρουν τη βιομηχανική παραγωγή στην Κίνα να σημειώνει τη χαμηλότερη ανάπτυξη των τελευταίων δύο και πλέον ετών. Ο δείκτης υπευθύνων προμηθειών (ΡΜΙ) υποχώρησε στις 50,2 μονάδες από τις 50,8 του Σεπτεμβρίου και καταγράφει το χαμηλότερο επίπεδό του από τον Ιούλιο του 2016.

Οπως επισημαίνουν αναλυτές του Bloomberg, ο Οκτώβριος είναι ο πρώτος πλήρης μήνας στη διάρκεια του οποίου έχουν τεθεί σε εφαρμογή όσοι δασμοί έχει έως τώρα επιβάλει στα κινεζικά προϊόντα η Ουάσιγκτον. Η εξέλιξη συμπίπτει με την επιβράδυνση της Ευρωζώνης με ρυθμό ανάπτυξης 0,2% το τρίτο τρίμηνο, που είναι και ο χαμηλότερος ρυθμός των τελευταίων τεσσάρων ετών. Ανάμεσα στους παράγοντες στους οποίους την απέδωσε μερίδα των οικονομολόγων ήταν το πλήγμα που δέχθηκαν οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξαιτίας της μείωσης των πωλήσεων αυτοκινήτων στην αγορά της Κίνας. Ορισμένοι αναλυτές απέδωσαν την επιβράδυνση της Ευρωζώνης σε παροδικούς παράγοντες. Η εικόνα είναι, όμως, δυσοίωνη, καθώς το οικονομικό κλίμα επιδεινώθηκε στις τρεις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές οικονομίες, Γερμανία, Γαλλία και Ιταλία.

Από κινεζικής πλευράς ο επικεφαλής της κινεζικής στατιστικής υπηρεσίας Τζάο Κίνγκε επιχείρησε να αποδώσει την επιβράδυνση σε έκτακτες συνθήκες. Υποστήριξε πως η οικονομική δραστηριότητα επλήγη τον Οκτώβριο εξαιτίας του μεγάλου αριθμού αργιών και του «περίπλοκου και ευμετάβλητου εξωτερικού περιβάλλοντος που προκάλεσε μεγάλες διακυμάνσεις στη ζήτηση και στην προσφορά». Οπως επισημαίνουν στο σχετικό δημοσίευμά τους οι Financial Times, ο αντίκτυπος του εμπορικού πολέμου δεν έχει ακόμη επηρεάσει τις εξαγωγές της Κίνας, που στη διάρκεια των πρώτων τριών τριμήνων του έτους έχουν αυξηθεί κατά 12,2%. Ωστόσο, αναλυτές που μίλησαν στο αμερικανικό δίκτυο CNBC επισημαίνουν ότι πολλές κινεζικές επιχειρήσεις επέσπευσαν τις φορτώσεις για να προλάβουν να εξαγάγουν τα προϊόντα τους προτού τους επιβληθούν υψηλοί δασμοί. Σύμφωνα μάλιστα με τον Χάο Χονγκ, επικεφαλής της μονάδας ερευνών στην Bank of Communications, η οικονομική δραστηριότητα στην Κίνα θα επιβραδυνθεί περαιτέρω τους επόμενους μήνες. Ανεξάρτητα, πάντως, από τον εμπορικό πόλεμο, η οικονομία της Κίνας έχει προ πολλού εγκαταλείψει τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Το τρίτο τρίμηνο του έτους επιβραδύνθηκε στο 6,5% καταγράφοντας τον χαμηλότερο ρυθμό από το πρώτο τρίμηνο του 2009.

Το Πεκίνο αναμένεται, έτσι, να προχωρήσει στη λήψη νέων μέτρων για να τονώσει την οικονομία. Το Bloomberg επικαλείται ανακοίνωση που εξέδωσε χθες η πολιτική ηγεσία της χώρας, ύστερα από συμβούλιο του οποίου προήδρευσε ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ. Σε αυτήν τονίζεται η ανάγκη έγκαιρης λήψης μέτρων με σκοπό την τόνωση της οικονομίας.

Προς μείωση της εξάρτησης

Οι γερμανικές επιχειρήσεις πρέπει να μειώσουν την εξάρτησή τους από την κινεζική αγορά χωρίς, ωστόσο, να αποχωρήσουν από την Κίνα.

Στη σύσταση αυτή προβαίνει η ομοσπονδία γερμανικών βιομηχανιών (ΒDI) σε έγγραφο εργασίας που διέρρευσε στο Reuters, αλλά πρόκειται να δοθεί στη δημοσιότητα τον Ιανουάριο.

Οπως επισημαίνει η ΒDI, η κινεζική αγορά δεν αναμένεται να ανοίξει πραγματικά στον ανταγωνισμό, καθώς η πολιτική της ηγεσία ασκεί ασφυκτικό έλεγχο στην οικονομία και στην κοινωνία.

Συνιστά ειδικότερα στις γερμανικές επιχειρήσεις «να εξετάζουν προσεκτικά τους κινδύνους που ενέχει η έκθεσή τους στην Κίνα και να ελαχιστοποιήσουν την εξάρτησή τους από τις κινεζικές βιομηχανίες, επιλέγοντας εναλλακτικούς προμηθευτές, να μεταφέρουν αλλού μονάδες παραγωγής και να στραφούν σε άλλες αγορές για την προώθηση των προϊόντων τους».

Σημειωτέον ότι πολλοί γερμανικοί κολοσσοί, συμπεριλαμβανομένων αυτοκινητοβιομηχανιών όπως οι Volkswagen, Daimler και BMW, έχουν μεγάλη εξάρτηση από την κινεζική αγορά, καθώς η Κίνα αντιπροσωπεύει σημαντική μερίδα των πωλήσεων τους.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ