ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τρεις μνηστήρες για το 40% της Alitalia, που πωλεί η Ρώμη

REUTERS, BLOOMBERG

Αρχικά οι ιταλικοί σιδηρόδρομοι θα αναλάβουν την Alitalia και κατόπιν θα τους συνδράμουν πιθανοί εταίροι από την Ιταλία και εκτός συνόρων, προερχόμενοι, πάντως, από τον κλάδο των αερομεταφορών.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

H ιταλική κυβέρνηση τρίτη φορά μέσα στα τελευταία 10 χρόνια αποπειράται να διασώσει τον προβληματικό αερομεταφορέα Alitalia, προσκαλώντας ενδιαφερόμενους ομίλους για να τον εξαγοράσουν μερικώς. Μέχρι στιγμής, οι επίσημες αρχές έχουν γνωστοποιήσει ότι υπεβλήθησαν δύο δεσμευτικές προσφορές για την αεροπορική εταιρεία, καθώς και μία εκδήλωση ενδιαφέροντος, αλλά δεν έδωσαν στοιχεία για τους αντίστοιχους φορείς. Η βρετανική EasyJet ανακοίνωσε χθες ότι υπέβαλε εκδήλωση ενδιαφέροντος για την Alitalia, ενώ, σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Ansa, η αμερικανική Delta Air Lines κατέθεσε προσφορά. Επίσης, οι κρατικοί σιδηρόδρομοι Ferrovie dello Stato (F.S) ανέφεραν ότι υπέβαλαν προσφορά. Η ιταλική κυβέρνηση προβλέπει ότι ξένος αγοραστής δεν μπορεί να ελέγχει άνω του 40% της Alitalia. Η EasyJet έχει ήδη συνομιλήσει με την ιταλική κυβέρνηση, η οποία στοχεύει να εθνικοποιήσει εκ νέου τον αερομεταφορέα, εντάσσοντας στη διαδικασία αυτή τους ιταλικούς σιδηροδρόμους Ferrovie dello Stato πρωτίστως και άλλους ιδιώτες εταίρους δευτερευόντως. Υπενθυμίζεται πως οι τελευταίοι έχουν πλέον και την πλήρη κυριότητα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Στρατηγικός επενδυτής

O όμιλος Ferrovie dello Stato εκτιμάται πως θα λειτουργήσει ως στρατηγικός επενδυτής με σταθεροποιητικό ρόλο, ενώ πέραν των Delta και EasyJet πιθανώς να εμφανιστούν και άλλοι εταίροι εντός και εκτός Ιταλίας. Ειδικά η Delta με έδρα την Ατλάντα στις ΗΠΑ αναμένεται να προσφέρει στον ιταλικό αερομεταφορέα την εμπειρία της στις κερδοφόρες μακράς διαρκείας πτήσεις, ενώ η EasyJet θα συμβάλει με την τεχνογνωσία της σε εκείνες της βραχείας διαρκείας. Κατά τον Ιταλό υπουργό Οικονομικής Ανάπτυξης και έναν εκ των αντιπροέδρων της κυβέρνησης, Λουίτζι ντι Μάιο, «έχει ζωτική σημασία να βρεθεί συνεταίρος της Alitalia από τον κλάδο των αερομεταφορών». Επιπροσθέτως, όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Ρόιτερς, το σχέδιο προβλέπει πως η διαδικασία για την Alitalia θα εξελιχθεί σε δύο φάσεις.

Αρχικά οι σιδηρόδρομοι θα αναλάβουν την Alitalia και κατόπιν θα τους συνδράμει εταίρος από την Ιταλία και εταίρος εκτός συνόρων, προερχόμενος, πάντως, από τον κλάδο των αερομεταφορών. Οπως επισήμαναν οι πηγές, αυτή τη στιγμή λίγα πράγματα είναι σαφή για τα επόμενα βήματα. Μάλιστα, μίλησαν για μία κατάσταση που προκαλεί σύγχυση. Πριν από λίγο καιρό ο Λουίτζι ντι Μάιο είχε αναφέρει ότι ιταλικοί κρατικοί όμιλοι όπως ο πετρελαϊκός της Eni, η εταιρεία ιταλικών ταχυδρομείων Poste και ο όμιλος αμυντικού εξοπλισμού Leonardo θα μπορούσαν να συνδράμουν στο σχέδιο της Alitalia. Ωστόσο, εκπρόσωποι των ανωτέρω επιχειρήσεων έχουν διαμηνύσει πως δεν θέλουν να συμμετάσχουν στη διάσωση του αερομεταφορέα, ενώ και η γερμανική Lufthansa είχε αποκλείσει το ενδεχόμενο αυτό.

Η Alitalia το 2017 τέθηκε υπό ρευστοποίηση, όταν η μεγαλομέτοχός της Etihad Airways με ποσοστό 49% αποχώρησε. Τότε τα συνδικάτα της Alitalia είχαν απορρίψει σχέδιο ανακεφαλαιοποίησής της ύψους 2 δισ. ευρώ, το οποίο περιελάμβανε μεταξύ άλλων περικοπές 1.200 θέσεων εργασίας επί συνόλου 12.500 εργαζομένων. Η Αlitalia δέχθηκε σοβαρό πλήγμα από τις ανταγωνίστριες χαμηλών ναύλων, EasyJet και Ryanair, εμφανίζοντας συνεχώς ζημίες. Εν κατακλείδι, αναφέρεται πως μέχρι στιγμής ο ιταλικός αερομεταφορέας επιβιώνει χάρις σε δάνειο, το οποίο έλαβε από την κυβέρνηση. Ανέρχεται σε 900 εκατ. ευρώ, λήγει τον Δεκέμβριο, αλλά μπορεί και να παραταθεί, σύμφωνα με δημοσιεύματα στον ιταλικό Τύπο.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ