ΚΟΣΜΟΣ

Αναβιώνοντας την απόλαυση του διαβάσματος

ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

Το κομψό καφέ του «Monocle» λειτουργεί στο Λονδίνο από το 2013 και είναι γεμάτο με δεκάδες μαύρους τόμους του περιοδικού. Λίγα μέτρα παραπέρα βρίσκεται ένα μικρό μαγαζί όπου μπορεί κανείς να τους αγοράσει.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στην πολύχρωμη και πολυσύχναστη γειτονιά του Μέριλμπον στην καρδιά του Λονδίνου, κρυμμένο αποκλειστικά για τα βλέμματα του επίμονου γνώστη ή του τυχερού ανυποψίαστου ταξιδιώτη, βρίσκεται ένα μικρό καφέ βαμμένο στα μαύρα. Με το που περάσει κανείς τη χαμηλή πόρτα του, αφήνει ασυναίσθητα πίσω του τον ασταμάτητο παλμό της πόλης, καθώς γαλήνιοι ήχοι και ρυθμοί από όλη την υφήλιο αντηχούν. Το φως ταξιδεύει ελεύθερα στον χώρο, δημιουργώντας ιδανικές συνθήκες για διάβασμα στις γωνιές, ενώ οι κατάλευκοι τοίχοι είναι στολισμένοι με δεκάδες μικρούς μαύρους τόμους κομψών περιοδικών, που μαγνητίζουν ενστικτωδώς το βλέμμα του επισκέπτη. Το όνομα αυτού: «Monocle Cafe».

To «Monocle» ιδρύθηκε το 2007 ως ένα σύγχρονο και ανανεωτικό περιοδικό που επικεντρώνεται σε διεθνείς ειδήσεις, ιστορίες επιχειρηματικότητας και καλλιτεχνικό περιεχόμενο – έκτοτε έχει δημοσιεύσει 118 τεύχη υψηλής αισθητικής, ανατρέποντας τα δεδομένα στον χώρο των μοντέρνων διεθνών περιοδικών. Το όνομά του είναι η καταλληλότερη αφετηρία για να αντιληφθεί κανείς το όραμα του εντύπου: το «Monocle» εστιάζει στο γραπτό του περιεχόμενο με λεπτομέρεια σπάνια για την ψηφιακή εποχή, στοχεύει να χτίσει ένα παγκόσμιο αναγνωστικό κοινό που ενδιαφέρεται για ιστορίες πέρα από τα όρια των συνόρων του, και –όπως ακριβώς ένα μονόκλ– προσπαθεί να εξετάζει συνεχώς τον κόσμο με στυλ. Πάνω από 30 συνεργάτες και ανταποκριτές συμβάλλουν στο πλούσιο δημοσιογραφικό του μωσαϊκό, καλύπτοντας ιστορίες από το Μιλάνο μέχρι την Μπογκοτά και από το Παρίσι μέχρι την Μπανγκόκ.

Η εξέλιξη του στυλάτου μαύρου περιοδικού είναι αδιαμφισβήτητα ένα παράδοξο για τη σύγχρονη βιομηχανία του Τύπου. Στα πέντε χρόνια έπειτα από την ίδρυση του «Monocle», λόγω της αναστάτωσης που έφερε η ψηφιακή επανάσταση στην πληροφόρηση, ο αριθμός τον ομίλων εφημερίδων στις ΗΠΑ μειώθηκε κατά 1.000, ενώ τα έσοδα από τις πωλήσεις του γραπτού Τύπου έκαναν μια κατακόρυφη βουτιά αξίας 40 δισ. δολ. Ωστόσο, παρότι η εποχή κρύβει αμέτρητες προκλήσεις για τον γραπτό Τύπο, το περιοδικό έχει δει τις πωλήσεις του να αυξάνονται εκθετικά κάθε χρόνο, πουλώντας πλέον πάνω από 84.000 αντίτυπα ανά τεύχος, και απολαμβάνοντας 19.500 πιστούς συνδρομητές.

Εν μέρει η επιτυχία του οφείλεται στην εξαιρετική του διάταξη και στον μοντέρνο σχεδιασμό –το «Monocle» είναι ένα έντυπο φτιαγμένο για να κοσμεί τραπέζια σαλονιού και βιβλιοθήκες και δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από την αισθητική των κορυφαίων περιοδικών μόδας. Ωστόσο, ένα μεγάλο κομμάτι της βιωσιμότητας του περιοδικού οφείλεται στη δημιουργία συνθηκών που εμπνέουν το διάβασμα και την αλληλεπίδραση με το φύλλο. Το «Monocle Cafe» του Λονδίνου είναι το πιο λαμπρό παράδειγμα αυτής της προσέγγισης. Εμπνευσμένο από το πρώτο καφέ του περιοδικού στο Τόκιο, το μικρό αλλά κομψό μαγαζί προσφέρει τσάι και ιαπωνικά εδέσματα, ένα λεπτομερές αρχείο των τευχών του περιοδικού, αλλά και αμέτρητες γωνίες με άνετες πολυθρόνες και φυσικό φωτισμό. Το Σάββατο το απόγευμα που βρέθηκα στον χώρο, κάθε γωνιά ήταν κατειλημμένη από αφοσιωμένους αναγνώστες, ο καθένας με ένα περιοδικό στα γόνατά του. Ο ρυθμός της μεγαλούπολης βρισκόταν σε πλήρη αναστολή.

Υπάρχει χώρος

Το «Monocle» συνεχίζει να ευδοκιμεί, με την ακλόνητη πεποίθηση πως παρά την οποιαδήποτε αλλαγή στις τάσεις της πληροφόρησης, θα υπάρχει πάντα χώρος για ένα έντυπο προϊόν με φρέσκες λεπτομερείς ιστορίες, με πρωτότυπες φωτογραφίες από αποστολές σε κάθε γωνιά του κόσμου, και με μια μοναδική ισορροπία περιεχομένου και αισθητικής. Κυρίως, όμως, πυξίδα του περιοδικού είναι το προσωπικό ρητό του διευθυντή σύνταξης του περιοδικού, Τάιλερ Μπρουλέ: «Θέλουμε να στιγματίσουμε μια εποχή που αλλάζει συνεχώς, δίνοντας έμφαση σε κάτι που δεν θα αλλάξει ποτέ – την αίσθηση του να ενημερώνεται κανείς από ένα όμορφο γραπτό έντυπο, την υπέροχη μυρωδιά της σελίδας, την πραγματικά βαθιά απόλαυση του διαβάσματος».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ