ΘΕΑΤΡΟ

«Ξύπνα Βασίλη», μια παράσταση που φλερτάρει με τον κινηματογράφο

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

Το διαχρονικό ζήτημα της δύσκολης ανθρώπινης συνύπαρξης, των εύθραυστων σχέσεων, της μοναξιάς και το «ξύπνημα» από τη συνειδητοποίηση της ωμής πραγματικότητας αναδεικνύονται στην παράσταση του Εθνικού.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ακόμα και χωρίς «κόκορα» στη σκηνή, το «Ξύπνα Βασίλη» από τον Αρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο περνάει το ηχηρό μήνυμά του. Το εύρημα του ταλαντούχου σκηνοθέτη, να προβάλει τη θεατρική δράση μέσα από τον φακό μιας κάμερας την οποία ελέγχει ο ίδιος σε μια σκηνοθετική χορογραφία, όχι μόνο φέρνει τις δύο τέχνες πιο κοντά, αλλά εξελίσσει και την ίδια την πρακτική του κ. Μπινιάρη περισσότερο. Η δυναμική μουσική (σύνθεση: Φώτης Σιώτας), που ήταν και παραμένει στοιχείο των παραστάσεών του, συνομιλεί με την κινηματογραφική εικόνα και το σύνολο εξυπηρετεί να αναδειχθεί ο αρχικός σκοπός της σκηνοθεσίας όπως περιγράφεται στο σημείωμα της παράστασης: τη δυσκολία των προσώπων να συνδεθούν, τη μοναξιά που καλύπτουν ο ιδεολογικός παροξυσμός, η επιθυμία για κοινωνική εξέλιξη κ.λπ. Πράγματι, οι θέσεις των προσώπων οξύνονται και όταν το χρήμα, ο γρήγορος πλουτισμός, έρχεται στο προσκήνιο, είναι ξεκάθαρο το πώς ανατρέπονται όλα τα δεδομένα. Από την άλλη πλευρά, το ευφυές εύρημα του σκηνοθέτη είναι ταυτόχρονα και η αδυναμία της παράστασης. Η ασπρόμαυρη προβολή καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος του έργου με αποτέλεσμα η παράσταση να φλερτάρει αρκετά με τον κινηματογράφο και τις ευκολίες του (βοηθούν σε αυτή την αίσθηση τα κοντινά πλάνα). Οταν το σκηνικό πέφτει και μαζί του «πέφτουν» και οι μάσκες των προσώπων και βλέπουμε τους ηθοποιούς, η παράσταση είναι κοντά στο τέλος της. Υπάρχει όμως μεγάλο περιθώριο για τον σκηνοθέτη να επεξεργαστεί αυτή τη σχέση, προβολής-θεατρικής πράξης, και αυτό είναι ευχάριστο. Απολαυστικός στον ρόλο του ο Γιώργος Γάλλος ως Βασίλης Βασιλάκης, πολύ καλή η ερμηνεία της Ηρώς Μπέζου στον ρόλο της Ντίνας και εξαιρετική στον ρόλο της η Λυδία Τζανουδάκη ως το φτωχό πλην τίμιο λαϊκό κορίτσι και υποψήφια νύφη. Η Ελισάβετ Κωνσταντινίδου στον ρόλο της μάνας Αντιγόνης περιορίζεται στη γνωστή πρακτική της, ενώ ο Αινείας Τσαμάτης ως Μάνος Χατζηστραπάτσος οδηγεί πολύ ωραία τον ρόλο στη μεταμόρφωση από τον αριστερό ιδεολόγο στον καπιταλιστή νεόπλουτο.

​​«Ξύπνα Βασίλη», Εθνικό Θέατρο, Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» Αγ. Κωνσταντίνου 22-24.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ