ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Με ολοένα και ασθενέστερο ρυθμό αυξάνονται οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ, τάση που ξεκίνησε από τον Ιούνιο και έπειτα, επιβεβαιώνοντας την άποψη ότι η ολοκλήρωση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής δεν σημαίνει αυτομάτως ενίσχυση της ζήτησης, ειδικά μάλιστα καθώς δεν έχει αυξηθεί το διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα. Το εννεάμηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2018 πάντως έκλεισε με θετικό πρόσημο και εκτός απροόπτου το 2018 θα καταγραφεί για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά αύξηση στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, η αξία πωλήσεων των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 1,7% τον Σεπτέμβριο του 2018 σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2017. Το ότι καταγράφεται αύξηση σχετίζεται με το γεγονός ότι η σύγκριση γίνεται με την περυσινή χρονιά, όταν ακόμη δεν είχε επαναλειτουργήσει πλήρως το δίκτυο της πρώην «Μαρινόπουλος» από την εταιρεία «Σκλαβενίτης». Το ανησυχητικό στοιχείο για τον κλάδο είναι ότι αυτή η αύξηση φθίνει μήνα με τον μήνα.

Ετσι, μετά την αύξηση κατά 6,1% που σημείωσαν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ τον Μάιο του 2018 σε σύγκριση με τον Μάιο του 2017, τον Ιούνιο η αύξηση σε ετήσια βάση ήταν 2,8%, τον Ιούλιο 2,3%, τον Αύγουστο 2,1% και τον Σεπτέμβριο η ανάκαμψη υποχώρησε κάτω από το 2%, στο 1,7%.

Το εννεάμηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2018 ο τζίρος των πωλήσεων εμφανίζεται να καταγράφει αύξηση 3,2% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017. Η αύξηση αυτή είναι για την ώρα εντός των προβλέψεων στις οποίες είχε προβεί η IRI την άνοιξη, όταν έκανε λόγο για ενίσχυση των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ το 2018 η οποία θα κυμαίνεται από 3,1% έως 4,8%.

Ο όγκος πωλήσεων καταγράφει ελαφρώς μεγαλύτερη αύξηση, 3,4% το εννεάμηνο, με την απόκλιση αυτή να οφείλεται κατά κύριο λόγο στις εκτεταμένες προσφορές που πραγματοποιούν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε συνεργασία με τους προμηθευτές και οδηγούν σε μείωση της τιμής μονάδας. Οι εκτεταμένες προσφορές με τη σειρά τους αποτελούν «παράπλευρη απώλεια» του ολοένα και εντεινόμενου ανταγωνισμού στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, που οδηγεί διαρκώς σε πτώση των περιθωρίων κέρδους των αλυσίδων.

Από τις 11 βασικές κατηγορίες ειδών σούπερ μάρκετ, αύξηση των πωλήσεων, ως προς την αξία και τον όγκο, παρουσιάζουν οι 10. Η μεγαλύτερη αύξηση εξακολουθεί να παρατηρείται στα κατεψυγμένα τρόφιμα (8% σε αξία και 10,2% σε όγκο), ακολουθούν τα σνακ (6,5% σε αξία και 6,7% σε όγκο) και τα είδη νοικοκυριού (πλην καθαριστικών και απορρυπαντικών) τα οποία στο εννεάμηνο κατέγραψαν αύξηση της αξίας πωλήσεων κατά 6,5% και του όγκου πωλήσεων κατά 5,8%.

Αρκετά μεγαλύτερη είναι η αύξηση της αξίας πωλήσεων σε σύγκριση με την αύξηση του όγκου πωλήσεων στην κατηγορία των μη αλκοολούχων ποτών: η αξία πωλήσεων αυξήθηκε κατά 5,1% ενώ ο όγκος πωλήσεων κατά 2,5%. Τούτο οφείλεται στο γεγονός ότι στα μη αλκοολούχα ποτά συμπεριλαμβάνεται και ο καφές, η τιμή του οποίου από την 1η Ιανουαρίου 2017 έχει αυξηθεί σημαντικά (από 10% έως 25%) λόγω της επιβάρυνσης του προϊόντος με ειδικό φόρο κατανάλωσης.

Η μοναδική κατηγορία στην οποία καταγράφεται μείωση των πωλήσεων σε αξία και όγκο είναι αυτή των υλικών μαγειρικής, κατά 4,1% και 3,8% αντιστοίχως.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ