ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Τριγμοί και πάλι στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων. Μπορεί η πρόεδρος του ΤΑΠ Αθηνά Χατζηπέτρου να συνέδεσε το όνομά της με το ηλεκτρονικό εισιτήριο, όμως η σχέση του υφυπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Κώστα Στρατή μαζί της παρέμεινε προβληματική. Γεγονός που προκάλεσε χθες την ευθεία σύγκρουση μεταξύ τους.

Η κρίση σοβούσε μήνες. Η υλοποίηση του e-ticketing τον περασμένο Ιούλιο σε 11 χώρους, αντί να λειτουργήσει κατευναστικά, πυροδότησε μεγαλύτερη ένταση. Αφορμή η πρόταση του υφυπουργού ένα μήνα αργότερα, τον Αύγουστο, για «τον διαχωρισμό της εκτελεστικής λειτουργίας του ρόλου της προέδρου και “παράδοση του μισού ρόλου”’ σε μέλος του Δ.Σ., χωρίς όμως ταυτόχρονα και τον διαχωρισμό της ευθύνης». Το γεγονός αυτό καθώς και η έλλειψη απευθείας επικοινωνίας με τον υφυπουργό την ώθησαν στην πόρτα εξόδου. Η χθεσινή κατάθεση του ετήσιου απολογισμού του έργου της στον Κώστα Στρατή, με κοινοποίηση στην υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνη Ζορμπά, τον υπουργό Επικρατείας Χριστόφορο Βερναρδάκη, το Γραφείο Πρωθυπουργού, τα Μέλη Δ.Σ. του ΤΑΠ και το Σωματείο Εργαζομένων, δείχνει ότι η ρήξη είναι τελική.

Η κ. Χατζηπέτρου, οικονομολόγος με εξειδικευμένες σπουδές, ανέλαβε στις 8 Νοεμβρίου του 2017 με τριετή θητεία. Ομως φαίνεται ότι οι πολιτικές ηγεσίες δεν θέλουν να εκσυγχρονίσουν επί της ουσίας την εισπρακτική μηχανή του υπουργείου Πολιτισμού. Από το 2004, σχεδόν κάθε χρόνο γίνονται αλλαγές στο ΤΑΠ. Εξαίρεση αποτελούν οι Κ. Ρερρές (2006) και Ασπασία Λούβη (2015), που έμειναν στη θέση του προέδρου δύο χρόνια και τρεις μήνες. Στο ΤΑΠ δεν ριζώνει κανείς.

Στην επιστολή της, η Αθηνά Χατζηπέτρου σημειώνει πως ήρθε αντιμέτωπη με πλήθος δυσλειτουργιών και σοβαρών διαχειριστικών παραλείψεων, λαθών και εκκρεμοτήτων που εντόπισε και αποτύπωσε συνοπτικά το Ελεγκτικό Συνέδριο στο από 3/8/2018 εμπιστευτικό πόρισμα δεκαεπτά σελίδων, μετά τη διενέργεια κατασταλτικού ελέγχου επί του πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης με σύνολο 44 ευρημάτων για τα έτη 2014-16. Ενα απ’ αυτά είναι και το σκάνδαλο της Μεταφορικής. «Αντιλήφθηκα», γράφει, «και ανέδειξα απάτη κατά την εκτέλεση της σύμβασης με μεταφορική εταιρεία». Απάτη που «επέφερε ζημία σχεδόν μισού εκατομμυρίου ευρώ», καθώς οι εμπλεκόμενοι δρούσαν τα τελευταία πέντε χρόνια.

Εχοντας τεχνοκρατική αντίληψη, παρουσιάζει έναν οδικό χάρτη με δράσεις και ορόσημα ο οποίος ανακοινώθηκε τον περασμένο Ιανουάριο με στόχο την εξυγίανση και αναβάθμιση του Ταμείου με προτεραιότητα τη διαφάνεια των εσόδων. Βασικοί άξονες: Εισιτήρια, πωλητήρια, αναψυκτήρια και ακίνητα, υποστήριξη αρχαιολογικού έργου.

Το e-ticketing υλοποιήθηκε σε έξι μήνες «με “χειρουργική ακρίβεια”’ χρονοδιαγράμματος», αναφέρει, σε 11 αρχαιολογικούς χώρους με πολύ σημαντικά έσοδα για το ΤΑΠ και το δημόσιο ταμείο. Από τον Ιούλιο μέχρι τον Οκτώβριο εκδόθηκαν 1.836.000 εισιτήρια και τα έσοδα έφθασαν στα 33.700.000. Ωστόσο, μόλις το 3% προέρχεται από το Ιντερνετ. Τα στοιχεία δείχνουν ότι το ηλεκτρονικό εισιτήριο δεν διαφημίστηκε ποτέ από το ΥΠΠΟΑ.

Mε προσωπική της προσπάθεια υποστηρίζει πως κινήθηκαν οι διαδικασίες για την υπογραφή της σύμβασης την 1/2/2018 «με την ευθύνη υλοποίησης του έργου χωρίς το προαπαιτούμενο του νέου οργανισμού, που αποτελούσε το βασικό επιχείρημα της μέχρι τότε καθυστέρησης». Και τι ειρωνεία: οι ολοκληρωμένες μελέτες εφαρμογής για το επιχειρησιακό σύστημα (ERP) και το σύστημα των πωλητηρίων (POS retail) είχαν ημερομηνία προς έγκριση τη χθεσινή, 5 Νοεμβρίου.

Tα καθηκοντολόγια

Η κ. Χατζηπέτρου αναφέρεται, επίσης, στα νέα καθηκοντολόγια που εφαρμόστηκαν τον Ιούνιο, θυμίζοντας ότι το Ταμείο διέπεται ακόμα από την οργανωτική δομή του 1977, ότι δεν προχωρούσε ο νέος οργανισμός και ότι «η παρατεινόμενη καθυστέρηση αποτελεί τροχοπέδη για την υλοποίηση των στόχων». Στέκεται στην αλλαγή των όρων προκηρύξεων «ώστε να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο των “μονοπωλιακών” και επαναλαμβανόμενων συμβάσεων με τους ίδιους προμηθευτές επί σειρά πολλών ετών» και στο νέο νομοθετικό πλαίσιο των αναψυκτηρίων. Η νέα πρόταση (συνεργασία με εξειδικευμένο νομικό) στάλθηκε στην πολιτική ηγεσία τον Μάρτιο 2018, αλλά «κατατέθηκε προς ψήφιση τον Ιούλιο 2018». Τώρα, η διαδικασία που προβλέπεται για την πλήρωση 10 μεγάλων αναψυκτηρίων βάσει του νέου πλαισίου είναι σε εξέλιξη, όμως η καλοκαιρινή σεζόν χάθηκε.

Σαφείς είναι οι αιχμές για έλλειψη θεσμικής συνεργασίας με τον υφυπουργό, παρά μόνο με τους συμβούλους του, μολονότι ζητούσε ραντεβού μαζί του από τον Σεπτέμβριο. Η πρότασή του για εκχώρηση αρμοδιοτήτων σε μέλος του Δ.Σ., χωρίς και τον διαχωρισμό της ευθύνης, σημειώνει πως «θα υπονόμευε την επιτυχία του εκσυγχρονισμού».

Ως «επισφράγισμα της αναγνώρισης» του έργου της επικαλείται την επιστολή του Συλλόγου Υπαλλήλων των Εργαζομένων στο ΤΑΠ τον περασμένο Σεπτέμβριο: «Πρώτη φορά μετά πολλά χρόνια το τιμόνι του ΤΑΠ φαίνεται να βρίσκεται σε χέρια ικανά». Αναφέρει όμως και τη στήριξη των αναδόχων και συμβούλων των δωρητών.

Δυσλειτουργίες που εμποδίζουν τον εκσυγχρονισμό του Ταμείου παραμένουν η υποστελέχωση, η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού σε θέματα πληροφορικής, παρά τις νέες ανάγκες για το e-ticketing, το e-shop, το γεγονός ότι η Διεύθυνση Διοικητικού με περισσότερους από 40 υπαλλήλους διαθέτει μόλις 3 ΠΕ Οικονομικού. Καταλήγοντας, τονίζει την ανάγκη να αξιοποιηθεί το ΤΑΠ «με τον καλύτερο δυνατό τρόπο μακριά από προσωπικές πολιτικές».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ