ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ενα καινούργιο, ανθεκτικό δάπεδο για τον Βίνσεντ βαν Γκογκ

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΝΟΥΔΟΥ

Κρατούμενοι στη φυλακή του Newgate (1890). Εργο του Βαν Γκογκ βασισμένο σε λονδρέζικη γκραβούρα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Διαχρονικά σταθερή αξία για μουσεία που επιθυμούν να αυξήσουν εν μια νυκτί την επισκεψιμότητά τους, ο Βίνσεντ βαν Γκογκ, ο οποίος πέρασε το μεγαλύτερο διάστημα της ζωής του άσημος, φτωχός και ανικανοποίητος, εξακολουθεί να συγκινεί το ευρύ κοινό όσο ελάχιστοι καλλιτέχνες, χωρίς αυτό να σημαίνει πως μια έκθεση έργων του δεν εμπεριέχει ρίσκα για τους διοργανωτές: το τελευταίο αφιέρωμα της λονδρέζικης Τέιτ στον μεγάλο Ολλανδό ζωγράφο, το 1949, αποδείχθηκε τόσο δημοφιλές, που η διοίκηση της γκαλερί αναγκάστηκε να ζητήσει αποζημίωση για τα φθαρμένα δάπεδα από το Βρετανικό Συμβούλιο Τεχνών. «Πιστεύω ότι σήμερα έχουμε πιο ανθεκτικά δάπεδα», δήλωσε στον Guardian ο διευθυντής της Tate Britain, Alex Farquharson, με αφορμή την επερχόμενη έκθεση, που θα εγκαινιαστεί την άνοιξη και θα εστιάζει στη σχέση του Βαν Γκογκ με τη Μεγάλη Βρετανία.Οι επιμελητές Carol Jacobi, Chris Stephens και Martin Bailey θα επιχειρήσουν να αναδείξουν τους τρόπους με τους οποίους ο Βαν Γκογκ επηρέασε αλλά και επηρεάστηκε από τη βρετανική τέχνη, χρησιμοποιώντας ως παραδείγματα περισσότερα από 40 έργα προερχόμενα από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές ανά τον κόσμο.

Παράλληλα, θα φωτίσουν τα άγνωστα στο ευρύ κοινό τρία χρόνια που πέρασε ο καλλιτέχνης στο Λονδίνο (1873-76), ως νεαρός εκπαιδευόμενος στην πώληση έργων τέχνης. Με έδρα του το Μπρίξτον, έκανε καθημερινά πολύωρους περιπάτους εξερευνώντας την πόλη, ενώ παράλληλα άρχισε να συλλέγει γκραβούρες από αγγλικά περιοδικά όπως το εικονογραφημένο London News. Τους τελευταίους μήνες της ζωής του, θα ανέτρεχε ξανά σε αυτές τις εικόνες για να ζωγραφίσει, για πρώτη φορά, μια όψη του Λονδίνου: τους κρατουμένους της φυλακής του Newgate, βασίζοντας το έργο του σε μια γκραβούρα του Gustave Doré. Μέχρι την αυτοκτονία του, σε ηλικία μόλις 37 ετών, διατήρησε το πάθος του για τους Αγγλους συγγραφείς, μεταξύ των οποίων ο Σαίξπηρ και ο Ντίκενς (ένα από τα βιβλία του διακρίνεται στο βάθος του πορτρέτου «L’Arlésienne»).

Η απρόσμενη φήμη που κατέκτησε ο Βαν Γκογκ τη δεκαετία του ’50 στη Βρετανία θεωρείται ότι υπήρξε καθοριστική για την πορεία των καλλιτεχνών της εποχής, όπως ο Μάθιου Σμιθ και ο Ντέιβιντ Μπόμπεργκ.

Για το «κλείσιμο» του αφιερώματος, οι επιμελητές έχουν επιλέξει μια σειρά πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον βασισμένα σε μια αυτοπροσωπογραφία του Βαν Γκογκ, που σώζεται μόνο σε φωτογραφίες, καθώς καταστράφηκε στη διάρκεια των βομβαρδισμών του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Για τον Μπέικον, αλλά και για το ευρύ κοινό, που περίμενε επί ώρες μέσα στη βροχή και το κρύο για να εξασφαλίσει την είσοδό του στην έκθεση του ’49, ο Ολλανδός ζωγράφος ήταν το απόλυτο σύμβολο του παραγνωρισμένου καλλιτέχνη, που έζησε απομονωμένος από την κοινωνία.

​​​Η έκθεση «Van Gogh and Britain» θα πραγματοποιηθεί στην Τate Britain από τις 27 Μαρτίου έως τις 11 Aυγούστου 2019.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ