ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Με το πενάκι της Ελλης, στο πατάρι της Σκουφά

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

Η Κυβέλη, σε σκίτσο της Ελλης Σολομωνίδου-Μπαλάνου. Από την έκθεση στην γκαλερί Σκουφά.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΠΡΟ-ΒΟΛΕΣ

Ενας κόσμος ολόκληρος, πυκνός στη σήμανσή του και ανάλαφρος στην αποτύπωσή του, σαν μία διαδρομή της μεταπολεμικής Ελλάδας από το 1961 ώς σήμερα... Ο μαυρόασπρος κόσμος της Ελλης Σολομωνίδου-Μπαλάνου είναι η μεγάλη πινακοθήκη της καλλιτεχνικής ζωής της Αθήνας και της Επιδαύρου για παραπάνω από 50 χρόνια, η αχανής τοιχογραφία με πλήθος προσώπων που έδωσαν το πολιτιστικό ίχνος αυτού του τόπου. Με συγκίνηση βλέπει κανείς αυτήν την καλλιτεχνική χειρωναξία στον πρώτο όροφο της γκαλερί Σκουφά, εκεί όπου ώς τις 20 Νοεμβρίου παρουσιάζεται μια μεγάλη ενότητα των σκίτσων της Ελλης Σολομωνίδου- Μπαλάνου.

Τα περισσότερα είχαν δημοσιευθεί στην «Καθημερινή» συνεχίζοντας μια θαυμαστή παράδοση, αγγλοσαξονικής, ίσως, καταβολής, που θέσπισε η Ελένη Βλάχου τόσο στην «Καθημερινή» όσο και στην παλιά «Μεσημβρινή» αλλά και στις «Εικόνες». Τα σκίτσα της Ελλης Σολομωνίδου-Μπαλάνου ήταν δημιουργίες εν θερμώ. Συχνά στο ημίφως θεατρικών αιθουσών ή στην άβολη θέση αρχαίων αμφιθεάτρων, σε αίθουσες συναυλιών και χορού, το μυθικό μπλοκάκι της Ελλης γέμιζε τις λευκές του σελίδες. Αυτό που θα έβλεπαν αργότερα οι αναγνώστες, στις κριτικές με τις μεγάλες υπογραφές του Στάθη Δρομάζου ή του Τάσου Λιγνάδη, του Μίνω Δούνια, του Γιάννη Βαρβέρη, του Ανδρέα Ρικάκη, της Ελένης Μπίστικα στο «Σημειωματάριο», και πολλών ακόμη, ήταν το αποτέλεσμα ενός κοπιώδους κολάζ ώστε κομμάτια από πολλά σκίτσα στη διάρκεια μιας παράστασης ή συναυλίας να γίνουν «ένα», να γίνουν το προς δημοσίευση σκίτσο.

Στην έκθεση της γκαλερί Σκουφά βλέπουμε πολλά από τα πρωτότυπα, με όλη την αίσθηση του πρωτογενούς, με εκείνη την ανεκτίμητη πατίνα. Ενα ταξίδι στην ιστορία του θεάματος στην Αθήνα, μια πολύτιμη προσφορά.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ