ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Το πολυετές «κυνήγι» του χαμένου Ντεγκά

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΝΟΥΔΟΥ

Λεπτομέρεια από τον πίνακα του Ντεγκά που κατασχέθηκε μαζί με πολλά ακόμη έργα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Φιλοτεχνημένο το 1890, το πορτρέτο της δίδας Γκαμπριέλ Ντιντό κοσμούσε το γραφείο του Εβραίου εμπόρου τέχνης Πολ Ρόζενμπεργκ, στο Παρίσι, μέχρι το 1940, όταν κατασχέθηκε από τους ναζί μαζί με πολλά ακόμα έργα από την εκτενή συλλογή του. Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα Guardian, αρκετά εξ αυτών φορτώθηκαν σε ένα τρένο, την πορεία του οποίου διέκοψαν στρατιώτες των Ελεύθερων Γαλλικών Δυνάμεων με επικεφαλής τον υπολοχαγό Αλεξάντρ Ρόζενμπεργκ, που δεν ήταν άλλος από τον γιο του Πολ.

Tα υπόλοιπα εντοπίστηκαν στο πέρασμα των χρόνων από την οικογένεια του εμπόρου και συλλέκτη, με εξαίρεση 65 «κομμάτια», η τύχη των οποίων εξακολουθεί να αγνοείται. Ανάμεσά τους και το πορτρέτο του Ντεγκά, το οποίο εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1974, όταν ο γκαλερίστας Ματίας Χανς, με έδρα το Αμβούργο, επιχείρησε να το πουλήσει σε έναν Ελβετό αγοραστή. Δεκατρία χρόνια αργότερα, η νύφη του Πολ Ρόζενμπεργκ, Ελέιν, το εντόπισε εκ νέου στις αγγελίες ενός περιοδικού τέχνης, όταν όμως επικοινώνησε με την γκαλερί ο Ματίας Χανς υποστήριξε ότι δεν είχε δικαίωμα να αποκαλύψει το όνομα του ιδιοκτήτη του.

Δεν έγινε έρευνα

Ενώ η οικογένεια κατέβαλλε προσπάθειες για να καταφέρει να ανακτήσει το έργο, το οποίο περιγράφεται ως «εξαιρετικό», ο Γερμανός γκαλερίστας συνέχιζε τις επαφές με συλλέκτες στην Ευρώπη και την Αμερική. Κάποια στιγμή, μάλιστα, έφτασε στο σημείο να ζητήσει αποζημίωση της τάξεως των 3 εκατομμυρίων ευρώ. Η στάση του δεν άλλαξε καθόλου μετά την παρέμβαση του γερμανικού υπουργείου Πολιτισμού, αν και ο νομικός εκπρόσωπος της οικογένειας και ιδρυτής του ιταλικού δικηγορικού γραφείου Art Recovery International, Christopher Marinello, ισχυρίζεται ότι οι γερμανικές αρχές θα μπορούσαν να είχαν πραγματοποιήσει έρευνα για να αποκαλύψουν πώς ο πίνακας έπεσε στα χέρια του Χανς.

Πρόσφατα, οι Ρόζενμπεργκ αποφάσισαν ότι η μόνη ελπίδα για να ανακτήσουν τον χαμένο Ντεγκά και τα υπόλοιπα λεηλατημένα έργα είναι να δημοσιοποιήσουν το αίτημά τους, απευθύνοντας έκκληση σε όσους μπορεί να γνωρίζουν κάτι σχετικό.

«Η αναζήτηση γι’ αυτούς τους πίνακες συνεχίζεται εδώ και τρεις γενιές», δήλωσε στον Guardian η εγγονή του Πολ Ρόζενμπεργκ, Μάριαν. «Ορισμένοι μπορεί να θεωρήθηκαν υπερβολικά αβανγκάρντ και να κάηκαν στην πυρά, ενώ άλλοι μπορεί να καταστράφηκαν στη διάρκεια του πολέμου, αλλά είμαι πεπεισμένη πως ένα μεγάλο ποσοστό εξακολουθεί να βρίσκεται κάπου εκεί έξω».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ