Ματιές στον κόσμο

3' 42" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΠΑΡΙΣΙ

Το όνειρο της Ιταλίας, μια μυθική συλλογή στο Λούβρο

Πώς μία έκθεση, σαν αυτή που παρουσιάζει το Λούβρο, μπορεί να μιλήσει ευρύτερα για το προσωπικό γούστο του συλλέκτη αλλά και για την ανάδυση νέων αναγνώσεων στην ιστορία της τέχνης και της εθνογένεσης; Η περίφημη συλλογή του Ιταλού Τζαμπιέτρο Καμπάνα (1808-1880) είναι από μόνη της μυθική ως προς την εκκίνησή της, τη συγκρότησή της και την κατάληξή της. Παρουσιάζεται τώρα, σε ένα σημαντικό ποσοστό της, στο Λούβρο σε συνεργασία με το Κρατικό Μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης, δείχνοντας το βλέμμα του μοναδικού σε αισθητική Καμπάνα, κυρίως από την περίοδο 1835-1855. Ο Τζαμπιέτρο Καμπάνα, που από το 1849 απέκτησε τον τίτλο του μαρκησίου, είχε γοητευτεί και επηρεαστεί από τις μεγάλες αρχαιολογικές ανακαλύψεις του 18ου και των αρχών του 19ου αιώνα, στην Πομπηία και αλλού, και είχε προχωρήσει σε μία αναθεωρημένη σύνθεση του δυτικού κανόνα αλλά και της ίδιας της ιταλικής ιδέας πριν ακόμη η Ιταλία γίνει ενιαίο κράτος. Στο Λούβρο παρουσιάζεται πρώτη φορά η συλλογή σε ένα τόσο μεγάλο βαθμό πληρότητας μετά τη διασπορά της το 1861, όταν ο Καμπάνα είχε κατηγορηθεί για οικονομική απάτη. Η άδοξη κατάληξη της δημόσιας παρουσίας του ενέτεινε τη δύναμη του μύθου γύρω από το όνομά του. Υπήρξε πολυμαθής και συνέβαλε όχι μόνο σε ανασκαφές αλλά και στην οργάνωση ενός δημόσιου βλέμματος σε πτυχές της ιστορίας της τέχνης. Η συλλογή του, με πάνω από 12.000 αντικείμενα, απαρτίζεται όχι μόνο από αρχαιολογικούς θησαυρούς Ετρούσκων, Ελλήνων και Ρωμαίων αλλά και από την πρώιμη αναγεννησιακή τέχνη, που στα μέσα του 19ου αιώνα δεν έχαιρε μεγάλης εκτίμησης. Στην έκθεση του Λούβρου παρουσιάζονται 500 εκθέματα και ανάμεσα σε άλλα θα δει κανείς και το αριστούργημα του Πάολο Ουτσέλο «Η μάχη του Σαν Ρομάνο». H ευρυμάθεια του Καμπάνα εκτεινόταν στην παραγωγή πολλών αιώνων και η έκθεση παρουσιάζει, επί της ουσίας, μία από τις πιο σημαντικές ιδιωτικές συλλογές έργων τέχνης των νεότερων χρόνων. Για τον 19ο αιώνα, η συλλογή Καμπάνα ήταν κορυφαία, με ποικιλία και υψηλή ποιότητα. Ο ίδιος ο Καμπάνα ήταν ένας ρομαντικός ήρωας σε διάλογο με συλλέκτες της Ρώμης και της Φλωρεντίας και με όραμα να αφηγηθεί το «όνειρο της Ιταλίας» ορίζοντας μία συμπαγή εικόνα για την πολιτισμική διαδρομή της.

ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ

Η ελίτ των φωτογράφων

Εξαιρετική ευκαιρία να δει κανείς πολλές και καλές φωτογραφίες είναι η παρουσίαση της Συλλογής Walter στη Βαρκελώνη, στο Ιδρυμα Foto Colectania. Η έκθεση (έως 17/2) παρουσιάζει επιλογή από κορυφαίους του 20ού αιώνα όπως του Αυγούστου Σάντερ (1876-1964), του Ρίτσαρντ Αβεντον (1923-2004) ή του Σεϊντού Κέιτα (1921-2001) αλλά και πολλών συγχρόνων. Ανάμεσά τους ο Nιγηριανός φωτογράφος Σάμουελ Φόσο, η Νοτιοαφρικανή Ζανέλ Μουχόλι, ο Κινέζος Ζανγκ Χουάν.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

 

Στερεότυπα της ομορφιάς
 
Στην γκαλερί Soho, στη Νέα Υόρκη (595 Broadway), παρουσιάζεται το νέο φωτογραφικό πρότζεκτ της Αλίνα Κάρο από την JM Art Management. H έκθεση με τίτλο «Vollipsis» είναι ένα καυστικό σχόλιο απέναντι στα στερεότυπα της ομορφιάς και των κοινωνικών δεσμεύσεων. Η Αλίνα Κάρο χρησιμοποιεί το ανδρόγυνο μοντέλο Ντανίλα Πολιακόφ από τη Ρωσία και στήνει μια αλληλουχία έντονα συμβολικών και αλληγορικών πορτρέτων με διάθεση ανατροπής. Η έκθεση θα διαρκέσει ώς τις 2 Δεκεμβρίου.

 
ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
 
Το αριστούργημα του Ποντόρνο
 
Σε ένα από τα μοναδικά σε τελειότητα σημεία πολιτισμού στη Νέα Υόρκη, στο Μουσείο και στη Βιβλιοθήκη Μόργκαν, εκτίθεται ένα αριστούργημα της ιταλικής Αναγέννησης. Είναι η «Επίσκεψη» (της Παναγίας στην Ελισάβετ, μητέρα του Τιμίου Προδρόμου), έργο του Τζάκομο ντα Ποντόρμο (1494-1557), που, μετά την αποκατάστασή του, ταξίδεψε από την Ιταλία για να εκτεθεί στη Νέα Υόρκη. Φεύγει για πρώτη φορά από το Καρμιτζάνο, κοντά στη Φλωρεντία, για να εκτεθεί στις Ηνωμένες Πολιτείες.

 
ΒΕΡΟΛΙΝΟ
 
Φρανκ Γκέρι και Χανς Σαρούν
 
Το Λος Αντζελες και το Βερολίνο είναι πόλεις αδελφοποιημένες από το 1967 και αυτή η σχέση διερευνάται σε μία έκθεση στο Ιδρυμα της Πύλης του Βραδεμβούργου, στην οποία αντιπαραβάλλονται δύο κορυφαίοι αρχιτέκτονες που σχεδίασαν τις Αίθουσες Συναυλιών των δύο πόλεων. Του Φρανκ Γκέρι, δημιουργού της Συναυλιακού Κέντρου Γουόλτ Ντίσνεϊ στο Λος Αντζελες, και του Χανς Σαρούν, δημιουργού του Μεγάρου Μουσικής του Βερολίνου, εμβληματικού κτιρίου της δεκαετίας του 1960.

 
ΕΡΦΟΥΡΤ
 
Επαναπατρισμός
 
Ενα έργο του Δανού ζωγράφου Εμιλ Νόλντε (1867-1956) με τίτλο «Μπιγκόνιες» (από το 1929) επαναπατρίστηκε στη Γερμανία και παρουσιάστηκε σε κοινή θέα στο Ερφουρτ. Το έργο είχε κατασχεθεί το 1937 από τους ναζί στο πλαίσιο της κατασταλτικής πολιτικής τους κατά της μοντέρνας τέχνης την οποία θεωρούσαν «έκφυλη». Από τότε, οι «Μπιγκόνιες» άλλαξαν χέρια και εσχάτως αποτελούσαν μέρος της συλλογής ενός Ελβετού ιδιώτη. Το έργο επέστρεψε στους απογόνους του αρχικού κατόχου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή