ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

H Citronne στον Πόρο πήρε το όνομά της από μια λεμονιά στην εσωτερική αυλή ενός παλαιού σπιτιού που μετατράπηκε σε αίθουσα τέχνης. Εδώ και 12 χρόνια φιλοξενεί κάθε καλοκαίρι στον ευεργετικό της «ίσκιο» σειρά εκθέσεων. Στις επόμενες εβδομάδες, η ιστορικός τέχνης Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη θα εγκαινιάσει το αθηναϊκό παράρτημα της γκαλερί στο Κολωνάκι. Σίγουρα είναι ένα χαρμόσυνο νέο, αν σκεφθεί κανείς ότι ο χώρος της τέχνης υπέφερε από μεγάλη συρρίκνωση τα τελευταία χρόνια και κάθε κίνηση διεύρυνσης εμπεριέχει ρίσκο αλλά και ελπίδα.


Ο Γιώργος Λάππας, ένας σπουδαίος Ελληνας γλύπτης, έφυγε πέρυσι πρόωρα από τη ζωή.

Το εγχείρημα θα στεγαστεί σε αστικό αθηναϊκό διαμέρισμα με ιδιαίτερη ατμόσφαιρα, σε μια πολυκατοικία της δεκαετίας του 1960. Οπως στον Πόρο, όπου το ισόγειο ενός σπιτιού δίπλα στη θάλασσα απέκτησε ξαφνικά μια δεύτερη ζωή και στην Αθήνα, ένα περιβάλλον με προδιαγραφές κατοικίας υφίσταται «μεταχρήση». Οσο για τη συγκεκριμένη αθηναϊκή γειτονιά, έχει καταφέρει να κρατήσει την προσωπικότητά της μέσα στον χρόνο αλλά και ένα είδος καλλιτεχνικής και πνευματικής παρακαταθήκης. Εκεί δημιουργήθηκαν πολλές γκαλερί, ξένες αρχαιολογικές σχολές, εκεί συναντιόνταν άνθρωποι όπως ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης, ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Νίκος Γκάτσος, ο Γιάννης Τσαρούχης. Εκεί, πολιτικοί και δημοσιογράφοι, αντάλλαζαν γνώμες και πληροφορίες στα καφέ-εστιατόρια της πλατείας· ο Γεώργιος Ράλλης, η Ελένη Βλάχου, ο Αστέρης Στάγκος.

Η επιδίωξη της γκαλερί είναι να προβάλει και, όποτε χρειαστεί, να επαναπροβάλει έργα με αντοχή στον χρόνο. Η παρθενική έκθεση αφορά την ενότητα «Μappemonde» του Γιώργου Λάππα. Τριάντα ένα χρόνια μετά την πρώτη παρουσίαση στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη το 1987, στην Μπιενάλε του Σάο Πάολο το ίδιο έτος και 30 χρόνια από την ολοκλήρωσή της στο Aperto της 43ης Μπιενάλε της Βενετίας, το 1988, θα έχουμε την ευκαιρία να τη δούμε ξανά. Στην ουσία θα έχουμε την ευκαιρία να συνειδητοποιήσουμε ξανά πόσο σπουδαίος ήταν ο Λάππας που έφυγε πρόωρα από τη ζωή το 2017.


Η Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη και η σύζυγος του Γιώργου Λάππα και καλλιτέχνις Αφροδίτη Λίτη.

Γεννημένος στο Κάιρο, ο Λάππας είχε συνηθίσει να βλέπει στα αιγυπτιακά μουσεία πολλές φιγούρες από πολλά διαφορετικά μεγέθη να συνυπάρχουν στην ίδια βιτρίνα. Το «Mappemonde» που αποτελείται από 3.000 φιγούρες, ήταν πράγματι κατά κάποιον τρόπο μια ιστορία της ανθρωπότητας. Tο καινούργιο στοιχείο είναι πως στον κατάλογο της έκθεσης συμπεριλαμβάνονται ντοκουμέντα από ένα μυστικό προσωπικό ημερολόγιο του καλλιτέχνη. Πρόκειται για έναν πολυσέλιδο βιβλιοδετημένο τόμο με σκληρό εξώφυλλο, ο οποίος καταγράφει τη διάταξη όλου αυτού του συνθέματος με φωτοτυπημένες φωτογραφίες, υλικό από τις 164 «πλάκες-μήτρες» (χάρτες), σχέδια των τριών χιλιάδων «στοιχείων», μαζί με αυτόγραφες σημειώσεις, καταλογικές παραθέσεις, υπολογισμούς και σκίτσα. Την επιμέλεια της έκθεσης και καταλόγου επωμίζονται η Αφροδίτη Λίτη, η Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη και ο Γιώργος Τζιρτζιλάκης.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 

 

 Πτυχές 
 

Δείτε τις διαδρομές του Ν. Βατόπουλου στο διαδραστικό χάρτη