ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σε ιστορικό χαμηλό τα νέα επιχειρηματικά εγχειρήματα το 2017

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Λίγα και δυστυχώς για μία ακόμη φορά «ρηχά» στην πλειονότητά τους ήταν τα νέα επιχειρηματικά εγχειρήματα το 2017, ενδεικτικό της αβεβαιότητας που επικρατεί για την ελληνική οικονομία, αλλά και της απουσίας πολιτικών στήριξης της επιχειρηματικότητας. Το παρήγορο στοιχείο, πάντως, είναι ότι ενισχύεται για τρίτη συνεχή χρονιά η λεγόμενη επιχειρηματικότητα ευκαιρίας, έναντι της επιχειρηματικότητας ανάγκης, αν και εξακολουθεί να υπολείπεται σημαντικά σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα αποτελέσματα της ετήσιας έκθεσης επιχειρηματικότητας 2017-2018, που παρουσίασε χθες σε συνέντευξη Τύπου το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), το 2017 καταγράφηκε το χαμηλότερο ποσοστό διαχρονικά (από το 2003 που πραγματοποιείται η σχετική έρευνα) επιχειρηματικότητας αρχικών σταδίων. Συγκεκριμένα, το 2017 μόλις το 4,8% του πληθυσμού 18-64 ετών, δηλαδή περίπου 320.000 άτομα, βρισκόταν σε αρχικά στάδια επιχειρηματικής ενεργοποίησης (σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται όσοι έχουν προχωρήσει σε προκαταρκτικές ενέργειες για την έναρξη επιχείρησης και όσοι έχουν ξεκινήσει μια επιχείρηση με ζωή έως 3,5 έτη) έναντι 5,7% το 2016. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ η υποχώρηση που καταγράφεται το 2017 συνδέεται και με την αύξηση των φορολογικών επιβαρύνσεων για τους ελεύθερους επαγγελματίες, καθώς στα επιχειρηματικά εγχειρήματα προσμετρείται και η αυτοαπασχόληση.

Το 37% των επιχειρηματιών αρχικών σταδίων μπήκε στον επιχειρηματικό στίβο διότι διέκρινε κάποια επιχειρηματική ευκαιρία, ενώ το 29% το έπραξε από ανάγκη, αναζητώντας με άλλα λόγια διέξοδο από την ανεργία. Στο παραπάνω στοιχείο υπάρχει κάποια δόση υποκειμενικότητας υπό την έννοια ότι αρκετοί από τους νέους επιχειρηματίες μπορεί να μη θέλουν να παραδεχθούν ότι ξεκινούν κάτι από ανάγκη. Επιπλέον, η επιχειρηματικότητα ευκαιρίας στην Ελλάδα βρίσκεται πολύ χαμηλότερα από τον μέσο όρο στις λεγόμενες χώρες καινοτομίας (περιλαμβάνει τις ανεπτυγμένες χώρες σε Ευρώπη, Ασία, Αμερική και Ωκεανία). Ο μέσος όρος της επιχειρηματικότητας ευκαιρίας είναι 53,5%, ενώ από την άλλη ο μέσος όρος επιχειρηματικότητας ανάγκης στις χώρες καινοτομίας είναι αρκετά χαμηλότερος από την Ελλάδα, στο 22,9%.

H πλειονότητα των νέων εγχειρημάτων, το 54,6%, εξακολουθεί να αφορά την παροχή προϊόντων και υπηρεσιών προς τους καταναλωτές και επικεντρώνεται κυρίως σε εστιατόρια, καφέ, τουριστικά καταλύματα και λιανεμπόριο ειδών ένδυσης. Το ποσοστό είναι μεν μειωμένο σε σύγκριση με το 2016 (58,1%), όμως σημαντικά υψηλότερο από τον μέσο όρο στις χώρες καινοτομίας (47,5%). Στα καλά νέα περιλαμβάνεται η αύξηση των επιχειρήσεων στον κλάδο της μεταποίησης (24,1% έναντι 17,3% το 2016), ενώ οι νέες επιχειρήσεις στον πρωτογενή τομέα αποτελούν μόλις το 4%. Ακριβώς ο ρηχός χαρακτήρας της επιχειρηματικότητας καθιστά αυτά τα εγχειρήματα θνησιγενή. Το 2017 το 4,7% του πληθυσμού (περίπου 310.000 άτομα) διέκοψε ή ανέστειλε την επιχειρηματική του δραστηριότητα έναντι 3,8% το 2016. Ως κυριότερος λόγος για την παραπάνω απόφαση αναφέρεται η έλλειψη κερδοφορίας. Οπως επισημαίνει το ΙΟΒΕ, αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί θετικό εάν έκλειναν μόνο εγχειρήματα χαμηλής ποιότητας και προστιθέμενης αξίας και ξεκινούσαν εγχειρήματα υψηλής ποιότητας και προστιθέμενης αξίας. Ωστόσο, από τα ευρήματα της έρευνας δεν παρατηρείται ουσιαστική ποιοτική αναβάθμιση.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ