ΕΛΛΑΔΑ

Ελληνικός παροξυσμός για την Black Friday

ΙΩΑΝΝΑ ΦΩΤΙΑΔΗ

Ιδιαίτερα «ελληνικά» χαρακτηριστικά απέκτησε μέσα σε λίγα χρόνια το εισαγόμενο «έθιμο» της Black Friday. Η ημέρα προσφορών και υπερκατανάλωσης έχει μετατραπεί στα καθ’ ημάς σε... εβδομάδα, ενώ οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν προέρχονται σχεδόν από κάθε τομέα. Η φρενίτιδα των καταναλωτών, για την οποία εξεδήλωσαν ανησυχία μέχρι και καθηγητές της Θεσσαλονίκης, κορυφώνεται σήμερα. Σελ. 3, 32

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μπορεί λαογραφικά να συνδέουμε οτιδήποτε μαύρο με το κακό, όμως τη... «Μαύρη Παρασκευή» (Black Friday) την έχει λατρέψει σύσσωμη η ελληνική κοινωνία. Μικροί και μεγάλοι συρρέουν στα καταστήματα, που εξίσου μαζικά έχουν υιοθετήσει το ξενόφερτο εκπτωτικό έθιμο. Με μια διάθεση, μάλιστα, «ελληνοποίησης», η Black Friday έχει επεκταθεί, σε Black Tuesday, Thursday, Black Week, δίνοντας περισσότερες ευκαιρίες στο κοινό να... παρασυρθεί σε ένα μικρό καταναλωτικό «όργιο». Η Γ΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης με ανακοίνωσή της κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς οι μαθητές αφήνουν το σχολείο για να περιμένουν καρτερικά στην ουρά κάποιου πολυκαταστήματος. «Είναι ορατό το ενδεχόμενο να αδειάσουν πάλι τα σχολεία. Οι μαθητές/τριες να εγκαταλείψουν τα μαθήματα… λόγου και τέχνης προκειμένου να αποκτήσουν “πιο φθηνά”, γεγονός που ελέγχεται, τα νέα προϊόντα της… τεχνολογίας», αναφέρουν προβληματισμένοι οι εκπαιδευτικοί.

«Δεν θα ανακοίνωνα εκπτώσεις, όμως ήδη από την αρχή της εβδομάδας, αμέτρητοι πελάτες από τη γειτονιά περνούσαν και ρωτούσαν: εσείς θα κάνετε Black Friday;» μεταφέρει στην «Κ» ιδιοκτήτης μεγάλου φαρμακείου στα νότια προάστια. Ετσι, «οι πελάτες μου υπέδειξαν ότι έπρεπε να συμμορφωθώ με το έθιμο», διαπιστώνει ο ίδιος, ενώ επισυνάπτει τη σχετική ένδειξη στη βιτρίνα του φαρμακείου. «Δεν μπορώ να αγνοώ τον αμείλικτο ανταγωνισμό από τα ηλεκτρονικά φαρμακεία». Οι αναγραφόμενες, πάντως, εκπτώσεις του φτάνουν μέχρι -30%, ένα σύνηθες δηλαδή «στρογγύλεμα» προς τα κάτω.

Αν και μέχρι τα μέσα του μήνα βρίσκονταν σε ισχύ οι «ενδιάμεσες εκπτώσεις», το ενδιαφέρον παραμένει αμείωτο. «Πολλοί πιστεύουν ότι οι τιμές πέφτουν τώρα έτι περαιτέρω, φτάνοντας ακόμα και το 80%», σχολιάζει άνθρωπος της αγοράς, «είναι, όμως, και ψυχολογικό: η καταναλωτική δύναμη των πολιτών έχει περιοριστεί πολύ και κόντρα στην ανατροφή που έλαβαν, πιέζονται καθημερινά για να εξοικονομούν, οπότε στην πρώτη ευκαιρία... εκτονώνονται».

Το ενδιαφέρον των καταναλωτών κεντρίζεται αρχικά από το Διαδίκτυο. Σχεδόν όλα τα φυσικά καταστήματα διαθέτουν ιστοτόπους, ενώ ταυτόχρονα πληθαίνουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα (eshops), οπότε όλοι βομβαρδίζουν με διαφημίσεις σε άλλες ιστοσελίδες (π.χ. ενημερωτικές) και newsletters με τις επερχόμενες προσφορές. «Μας προϊδεάζουν ότι πλησιάζει η μεγάλη στιγμή, χωρίς να αποκαλύπτουν περισσότερα (κωδικούς, τιμές), θέλοντας να μας κρατήσουν σε αγωνία πάνω από το πληκτρολόγιο», δηλώνει νεαρή καταναλώτρια. Σελίδα μεγάλου καταστήματος που είχε αναρτήσει αντίστροφη μέτρηση μέχρι την έναρξη των προσφορών (τα ξημερώματα της Πέμπτης), μετά τις δώδεκα τα μεσάνυχτα, μπλόκαρε το σύστημά του, προφανώς λόγω υπερφόρτωσης. Αλλοι, βέβαια, πιο «παραδοσιακοί» προσεγγίζουν τους εν δυνάμει πελάτες τους με sms. «Αγαπημένα προϊόντα σε ειδικές τιμές, για λίγες ώρες». Αντισταθείτε, αν μπορείτε...

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ