ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γαλλική αντίσταση στην καταναλωτική φρενίτιδα της Black Friday

Οι εμπνευστές του κινήματος της «Πράσινης Παρασκευής» θέλουν να αποθαρρύνουν την ψυχαναγκαστική κατανάλωση και να προβάλουν στους καταναλωτές εναλλακτικές προσεγγίσεις, όπως η επισκευή και η ανακύκλωση των προϊόντων. Οι σχετικές δημοσκοπήσεις φέρουν το 62% των Γάλλων καταναλωτών να θεωρεί πως «είναι καιρός να ψωνίζουμε λιγότερο» και το 80% να εκτιμά ότι «είναι υπερβολική η σημασία που δίνουμε στην κατανάλωση».

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η αλόγιστη κατανάλωση, η καταναλωτική φρενίτιδα που καταλαμβάνει την Ευρώπη, εισαγόμενη από την Αμερική, όπως την ενσαρκώνει τα τελευταία χρόνια η μόδα της Black Friday, φαίνεται να βρίσκει για πρώτη φορά ανάχωμα στη Γαλλία.

Ενα κίνημα κατά της Black Friday τείνει να εξαπλωθεί στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης. Ενσωματώνει όλο και περισσότερες γαλλικές εταιρείες, με στόχο την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών και την προώθηση υπεύθυνης στάσης στην κατανάλωση.

Το εγκαινίασε πέρυσι η Envie, ένωση 50 γαλλικών επιχειρήσεων κυκλικής οικονομίας, και το ονόμασε «Πράσινη Παρασκευή». Η δυναμική του φαίνεται στον αριθμό των εταιρειών που συμμετέχουν, καθώς πέρυσι ήταν 45 γαλλικές εταιρείες που δεν έκαναν εκπτώσεις την Black Friday για να δηλώσουν την αντίθεσή τους προς την υπερκατανάλωση. Φέτος, όμως, εντάχθηκαν σε αυτόν τον θεσμό συνολικά 150 γαλλικές εταιρείες που όχι μόνον δεν θα κάνουν εκπτώσεις σήμερα, αλλά θα διαθέσουν μέρος των εσόδων τους από τις πωλήσεις σε οργανώσεις για την προστασία του περιβάλλοντος. Το κίνημα υποστηρίζεται από την δήμαρχο του Παρισιού Αν Ινταλγκό, αλλά και από πολλούς εκλεγμένους αξιωματούχους της χώρας.

Φιλοδοξεί μάλιστα να μετατρέψει αυτήν την ημέρα-σύμβολο της καταναλωτικής μανίας σε ημέρα ευαισθητοποίησης του καταναλωτικού κοινού. Οπως αναφέρει σε συνέντευξή της στη γαλλική εφημερίδα Liberation, η Ανεμόν Μπερές, πρόεδρος του κινήματος και της ένωσης Εnvie, φιλοδοξία των εμπνευστών του είναι να αποθαρρύνει την ψυχαναγκαστική κατανάλωση και να προβάλει στους καταναλωτές εναλλακτικές προσεγγίσεις, όπως η επισκευή και η ανακύκλωση των προϊόντων.

«Πρέπει να ενθαρρύνουμε τους καταναλωτές να αναρωτιούνται αν χρειάζονται πραγματικά αυτό που ετοιμάζονται αν αγοράσουν», τονίζει η κ. Μπερές και επικαλείται έρευνες που φέρουν τους Γάλλους να καταναλώνουν κατά μέσον όρο 60% περισσότερα είδη κλωστοϋφαντουργίας σε σύγκριση με πριν από 15 χρόνια και να τα χρησιμοποιούν για πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα.

Υπογραμμίζει, έτσι, ότι το ζητούμενο δεν είναι να ενοχοποιηθούν οι άνθρωποι, αλλά να γίνουν πιο υπεύθυνοι. Πολλές από τις εταιρείες που συμμετέχουν στο κίνημα ανήκουν στη λεγόμενη κατηγορία των «ηθικών» εταιρειών που καταβάλλουν προσπάθεια για να διευκολύνουν την κοινωνική ενσωμάτωση των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, το εμπόριο με ισότιμους και θεμιτούς όρους, την παραγωγή προϊόντων βιολογικής καλλιέργειας και την παραγωγή με φειδώ στη χρήση των φυσικών πόρων. Σε ό,τι αφορά τις απόψεις του καταναλωτικού κοινού στη Γαλλία, οι σχετικές δημοσκοπήσεις φέρουν το 62% των Γάλλων καταναλωτών να θεωρεί πως «είναι καιρός να ψωνίζουμε λιγότερο» και το 80% να εκτιμά ότι «είναι υπερβολική η σημασία που δίνουμε στην κατανάλωση».

Αμφιβολίες για τις εκπτώσεις

Η καταναλωτική φρενίτιδα της Black Friday έχει, άλλωστε, δημιουργήσει επιφυλάξεις στους καταναλωτές ως προς το αν οι τιμές είναι πράγματι μειωμένες. Μιλώντας στη γαλλική εφημερίδα Les Echos, η Βερονίκ Βαρλέν, στέλεχος της εταιρείας μελετών Obsoco, επικαλείται πρόσφατες έρευνες που φέρουν τις εκπτώσεις να μην είναι αληθινές και πολλούς καταναλωτές να το αντιλαμβάνονται. Η ίδια αναφέρεται μάλιστα στη γαλλική εταιρεία επίπλων Camif, που «υιοθετεί στάση εξαιρετικά τολμηρή έναντι της Amazon». Σήμερα θα κλείσει την ιστοσελίδα της στο Ιντερνετ και προτείνει στους καταναλωτές να την επισκεφθούν στα γραφεία της, όπου θα τους ενημερώσει για το μοντέλο της υπεύθυνης κατανάλωσης.

Ακόμη και στην Αμερική, πάντως, εμφανίζονται περιστασιακά τάσεις αντίστασης στη φρενίτιδα της Black Friday. Σχετικό δημοσίευμα των New York Times αναφέρεται σε μία από τις λίγες μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις που λειτουργούν ακόμη στις ΗΠΑ. Πρόκειται για το κατάστημα Dunham, που δεν θα συμμετάσχει σήμερα στην παράδοση της Black Friday, αλλά θα αρκεστεί να προσφέρει στους πελάτες του ζεστή σοκολάτα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ