ΑΤΖΕΝΤΑ

Εικονική πραγματικότητα παντού

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΝΟΥΔΟΥ

Τα όρια του virtual reality διευρύνονται συνεχώς και πλέον καλύπτουν αμέτρητα πεδία.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η φράση «εικονική πραγματικότητα» είναι σχεδόν ταυτισμένη στη συνείδησή μας με τα βιντεοπαιχνίδια και το τρισδιάστατο σινεμά, και πράγματι οι πιο διαδεδομένες και προσιτές στο ευρύ κοινό εφαρμογές των λεγόμενων «τεχνολογιών εμβύθισης» είναι στον χώρο της ψυχαγωγίας και του πολιτισμού. Οπως όμως θα διαπιστώσουν οι επισκέπτες της Στέγης αυτό το Σαββατοκύριακο, τα όρια του virtual reality διευρύνονται συνεχώς και πλέον καλύπτουν αμέτρητα πεδία, από την αρχαιολογία έως την ιατρική και από την εκπαίδευση έως την καλλιτεχνική δημιουργία.

Ισως το πιο ενδιαφέρον χαρακτηριστικό του διήμερου αφιερώματος, που διοργανώνει το Ιδρυμα Ωνάση σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αθηνών και απευθύνεται τόσο σε «ειδικούς» όσο και στο ευρύ κοινό, είναι πως το σύνολο των συμμετεχόντων ερευνητών, καλλιτεχνών, εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων προέρχεται από την Ελλάδα. Απώτερος στόχος του εγχειρήματος είναι η δημιουργία μιας ελληνικής κοινότητας VR, μέσω της οποίας θα είναι δυνατή η ανταλλαγή εμπειριών και τεχνογνωσίας, αλλά και η γέννηση δημιουργικών συνεργασιών.

Μπορεί να μην είναι πρωτοπόρος στις τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας, όμως η χώρα μας δεν υστερεί σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ειδικά όσον αφορά την πανεπιστημιακή έρευνα, εξηγεί ο Πρόδρομος Τσιαβός, υπεύθυνος ψηφιακής πολιτικής και ανάπτυξης της Στέγης, ο οποίος, μαζί με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών Δημήτρη Χαρίτο, είχαν την πρωτοβουλία για τη διοργάνωση του αφιερώματος. «Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν καταφέρει να κάνουν συστηματική έρευνα εδώ και περίπου δυόμισι δεκαετίες. Οσοι έχουν πρόσβαση σε ευρωπαϊκά προγράμματα και μπορούν να παίρνουν εξοπλισμό –γιατί το VR είναι ένα ακριβό “σπορ”, ο εξοπλισμός δεν διαρκεί πάνω από τρία, ίσως πέντε χρόνια το πολύ– βρίσκονται τουλάχιστον σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ωστόσο για να πας στο επόμενο βήμα, όπως οι χώρες που πρωτοπορούν (Ολλανδία, Γαλλία, Αγγλία) πρέπει να έχεις πρόσβαση σε εταιρική χρηματοδότηση», συμπληρώνει.

Προσπάθεια των διοργανωτών της διημερίδας είναι να φέρουν κοντά «όλους όσοι εργάζονται στο πεδίο της εικονικής πραγματικότητας και τα ερευνητικά κέντρα που είναι πίσω τους», από την Αθήνα, την Κρήτη, την Πάτρα, τη Θεσσαλονίκη, τα Ιωάννινα κ.ο.κ., καθώς και κάποιες εταιρείες. «Πιστεύουμε ότι αν φέρουμε σε επαφή όλους αυτούς τους ανθρώπους, θα εμπνευστεί αρκετά ο ένας από τον άλλο, σε επίπεδο τεχνικής γνώσης, ιδέας ή εφαρμογής», εξηγεί ο κ. Τσιαβός. Στο τέλος του διημέρου θα πραγματοποιηθεί μία στρογγυλή τράπεζα, «η οποία θα μας βοηθήσει να δούμε πώς αυτά τα εργαστήρια, τόσο επαγγελματικά όσο και ακαδημαϊκά, μπορούν να έχουν μεγαλύτερη υποστήριξη από το ίδρυμα Ωνάση».

Εκτός από δεκάδες ενδιαφέρουσες ομιλίες, που εμπίπτουν στις ευρύτερες κατηγορίες του Πολιτισμού, της Παιδείας και της Υγείας, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει παρουσιάσεις πρωτοποριακών εφαρμογών εικονικής πραγματικότητας. Ανάμεσά τους το παιχνίδι «Paul Paul» της εταιρείας Another Circus, ο παίκτης του οποίου προσπαθεί να ανακαλύψει ποιος είναι μέσα από την αλληλεπίδραση με τον κόσμο, το έργο «Aerostat» της εικαστικού Νεφέλης Δημητριάδη (Ανοιχτό Πανεπιστήμιο), που ταξιδεύει τον θεατή με ένα αερόστατο, το καλλιτεχνικό παιχνίδι «Επιλογή Ιn Crisis, 2013-2014», που δημιούργησαν φοιτητές της ΑΣΚΤ και η πλατφόρμα προσομοίωσης χειρουργικών επεμβάσεων «ORamaVR».

​​Η διημερίδα «VR @ GR» πραγματοποιείται το Σάββατο και την Κυριακή στη Στέγη. Είσοδος ελεύθερη με κρατήσεις στο digital@sgt.gr και στο 213-01.78.289.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ