ΕΛΛΑΔΑ

Τo σχέδιο για εξεταστικό και διορισμούς

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η κυβέρνηση σπεύδει να ολοκληρώσει το «αφήγημα» των φιλολαϊκών εξαγγελιών της στην Παιδεία, όπως η ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ και ο διορισμός των εκπαιδευτικών που επί χρόνια καλύπτουν θέσεις αναπληρωτών στα δημόσια σχολεία. Βέβαια, οι τελικές ρυθμίσεις θα απέχουν σημαντικά από τα αρχικά, μεγαλεπήβολα σχέδια του ΣΥΡΙΖΑ, τα στελέχη του οποίου προσγειώθηκαν στην πραγματικότητα. Χαρακτηριστική είναι η δέσμευση που είχε γίνει «σημαία» για το κυβερνών κόμμα, περί ελεύθερης πρόσβασης στα ΑΕΙ. Τελικά, η ρύθμιση κατέληξε να προβλέπει πρόσβαση μόνο σε χαμηλής ζήτησης τμήματα, και δη περιφερειακών ΑΕΙ, και μάλιστα με ένα απολυτήριο για το οποίο οι υποψήφιοι θα εξετάζονται σε περιφερειακές εξετάσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» το αμέσως προσεχές διάστημα η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θα ξεκινήσει τη διαδικασία ψήφισης από τη Βουλή των νομοθετικών ρυθμίσεων (ίσως ενταχθούν σε νομοσχέδιο-σκούπα) για τη δομή του νέου λυκείου και το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και για το νέο σύστημα διορισμών εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Για τα θέματα είναι ενήμερο το Μέγαρο Μαξίμου και η στόχευση του ΣΥΡΙΖΑ είναι να αποκομίσει προεκλογικά πολιτικά οφέλη.

Ως προς τις αλλαγές στο λύκειο και στο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ, το υπουργείο έχει δημοσιεύσει την πρότασή του από τις αρχές Σεπτεμβρίου, επί της οποίας έχουν γίνει δύο κρίσιμες αλλαγές.
Βάσει της πρότασης εκτιμάται ότι μπορεί να προκύψουν περίπου 10.000 θέσεις στα ΑΕΙ, στις οποίες οι απόφοιτοι λυκείου θα εισαχθούν χωρίς Πανελλαδικές Εξετάσεις. Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι όλο το προηγούμενο διάστημα έγιναν από το επιτελείο του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ μετρήσεις για τις πιθανές θέσεις σε «Πράσινα Τμήματα» (ονομάζονται έτσι διότι για την εισαγωγή σε αυτά δεν θα χρειάζονται Πανελλαδικές Εξετάσεις, σε αντίθεση με τα λεγόμενα «Κόκκινα Τμήματα»), οι οποίες θα προκύψουν όταν οι υποψήφιοι υποχρεωθούν να δηλώσουν τα δέκα τμήματα στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν. Μάλιστα, είναι υπό εξέταση η μείωση του αριθμού των τμημάτων σε οκτώ, με αποτέλεσμα ο αριθμός των «Πράσινων Τμημάτων» να αυξηθεί.

Η δεύτερη αλλαγή αφορά τη διασφάλιση του αδιάβλητου των ενδοσχολικών εξετάσεων τον Ιούνιο, ο βαθμός των οποίων θα μετράει για το απολυτήριο, καθώς και στα συνολικά μόρια εισαγωγής στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Η αρχική πρόταση ανέφερε ότι τα θέματα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζονται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά δήμο στις μεγάλες πόλεις και ανά νομό στην επαρχία. Για να αποφευχθεί τυχόν διαρροή θεμάτων από τις ολιγάριθμες ομάδες καθηγητών ενός μαθήματος ακόμη και σε επίπεδο νομού προς μαθητές τους, το υπουργείο προκρίνει κάθε νομός να βγάζει θέματα και αυτά με κλήρωση να στέλνονται σε κάποιον άλλο νομό.

Τα εξεταζόμενα μαθήματα

Ως προς τα εξεταζόμενα μαθήματα, η μόνη αλλαγή σε σχέση με το ισχύον σύστημα είναι ότι για τους υποψηφίους της ομάδας προσανατολισμού θεωρητικών σπουδών καταργούνται τα Λατινικά και στη θέση τους θα εισαχθεί η Κοινωνιολογία. Για το μάθημα πάντως δεν υπάρχει ακόμη βιβλίο, και γι’ αυτό πρέπει να βρεθεί λύση.
Κατά τα λοιπά, η πρόταση του υπουργείου δεν αλλάζει σε σχέση με την αρχική, ενώ το προτεινόμενο σύστημα προγραμματίζεται να εφαρμοστεί από το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020, δηλαδή για τους μαθητές οι οποίοι τώρα βρίσκονται στη Β΄ Λυκείου. Ενδεικτικά, κρίσιμες αλλαγές σε σχέση με το ισχύον σύστημα είναι οι εξής:

• Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της Β΄ Λυκείου, όλοι οι μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υποχρεούνται να συμπληρώσουν Α΄ δήλωση προτίμησης (μηχανογραφικό) με τις 10 (ή 8) προτιμήσεις τμημάτων στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν. Οι μαθητές που δεν θα υποβάλουν την Α΄ δήλωση του Ιουλίου χάνουν το δικαίωμα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με ή χωρίς Πανελλαδικές Εξετάσεις για τη χρονιά αυτή.

• Με βάση τις προτιμήσεις των μαθητών και τον αριθμό εισακτέων που θα έχει αποφασιστεί ανά τμήμα, θα προκύψει ένας αριθμός τμημάτων για τα οποία ο αριθμός των προτιμήσεων θα είναι ίσος ή μικρότερος από τον αριθμό εισακτέων. Αυτά τα τμήματα, στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπολείπεται των διαθέσιμων θέσεων, ονομάζονται «Τμήματα ελεύθερης πρόσβασης» (ΤΕΠ).

• Τα υπόλοιπα τμήματα, δηλαδή εκείνα στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπερβαίνει τις διαθέσιμες θέσεις, ονομάζονται «Τμήματα πρόσβασης μόνο με πανελλαδικές εξετάσεις» (ΤΠΠΕ).

• Ο μαθητής ενημερώνεται για το ποιες από τις προτιμήσεις του αντιστοιχούν σε ΤΠΠΕ και ποιες σε ΤΕΠ.

• Οι μαθητές της κατηγορίας ΤΠΠΕ θα διαγωνιστούν στις Πανελλαδικές για την εισαγωγή τους στην ανώτατη εκπαίδευση μιας και από τις προτιμήσεις τους στη δήλωση του Ιουλίου δεν έχει προκύψει κανένα ΤΕΠ.

• Τον Φεβρουάριο, οι μαθητές της κατηγορίας ΤΠΠΕ δηλώνουν αν θα συμμετάσχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις ή αν προτιμούν να εισαχθούν σε ένα από τα ΤΕΠ που είχαν συμπεριλάβει στην αρχική τους δήλωση. Η δήλωση του Φεβρουαρίου είναι οριστική και δεσμευτική.

• Για τους μαθητές που θα διαγωνιστούν στις Πανελλαδικές, ο βαθμός των Πανελλαδικών Εξετάσεων θα διαμορφωθεί κατά 90% από τον μέσο όρο των βαθμών τους στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και κατά 10% από τον βαθμό του απολυτηρίου.

Τα κριτήρια για προσλήψεις δασκάλων, καθηγητών

Τις προσεχείς ημέρες το υπουργείο Παιδείας θα δημοσιοποιήσει το νέο σύστημα διορισμών μονίμων εκπαιδευτικών σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αφού προηγουμένως η πρόταση πάρει την έγκριση του υπουργικού συμβουλίου. Η στόχευση είναι προεκλογικά πρόδηλη. Η κυβέρνηση θα αξιοποιήσει επικοινωνιακά ότι θα γίνουν διορισμοί την επόμενη σχολική χρονιά, προς έναν κλάδο στον οποίο έχουν «παγώσει» οι διορισμοί από το 2011. «Είναι το τέλος μιας περιόδου, και το υπουργείο προωθεί προς ψήφιση οτιδήποτε μπορεί να εκληφθεί ως προσφορά προς τους εκπαιδευτικούς», ανέφερε στην «Κ» έμπειρο στέλεχος του υπουργείου.

Οι τρεις άξονες

Το σύστημα προσλήψεων θα στηρίζεται σε τρεις άξονες: στην προϋπηρεσία, στα επιστημονικά-ακαδημαϊκά κριτήρια και στα κοινωνικά κριτήρια. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», το σύστημα θα είναι ενιαίο για τους διορισμούς σε όλα τα σχολεία (τα ειδικής αγωγής και τα γενικής παιδείας). Οι υποψήφιοι θα μοριοδοτούνται με βάση την προϋπηρεσία κατά 50%, ενώ το υπόλοιπο 50% των μορίων θα προέρχεται από τα επιστημονικά τους προσόντα και τα κοινωνικά κριτήρια.

Η προϋπηρεσία θα μοριοδοτείται κλιμακωτά, ενώ θα τεθεί πλαφόν ανώτατης προϋπηρεσίας στους 84 μήνες. Αν υπολογιστεί ότι οι αναπληρωτές δεν συμπληρώνουν όλους τους μήνες του σχολικού έτους (π.χ. εάν η πρόσληψη γίνει Φεβρουάριο ο εκπαιδευτικός θα εγγράψει πέντε μήνες έως το τέλος της σχολικής χρονιάς, τον Ιούνιο), κάποιος με 84 μήνες προϋπηρεσία μπορεί να έχει προσληφθεί σε θέση αναπληρωτή πάνω από δέκα συνεχόμενα χρόνια. Ωστόσο, λόγω των αντιδράσεων, το πλαφόν αναμένεται να αυξηθεί. Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι η ομάδα των εκπαιδευτικών που έχουν ξεπεράσει τους 84 μήνες αποτελείται κυρίως από γυμναστές.

Στα επιστημονικά-ακαδημαϊκά κριτήρια θα περιλαμβάνονται τα σεμινάρια επιμόρφωσης, το δεύτερο πτυχίο, οι μεταπτυχιακοί τίτλοι, το διδακτορικό, ενώ στα κοινωνικά κριτήρια θα είναι ο αριθμός των παιδιών και άλλοι τυχόν κοινωνικοί λόγοι.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ