ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Νίκολας Ρεγκ, ο σκηνοθέτης που δεν εφησύχασε ποτέ

ΜΑΡΙΑ ΚΑΤΣΟΥΝΑΚΗ

Ο Βρετανός σκηνοθέτης Νίκολας Ρεγκ, που πέθανε την περασμένη Παρασκευή σε ηλικία 90 ετών, είναι ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στην ιστορία της Εβδομης Τέχνης.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Βρέθηκε από τύχη στο σινεμά, όταν στα Marylebone Studios έψαχναν παιδί για να σερβίρει τσάι και να χτυπάει την κλακέτα στα γυρίσματα. Συνέχισε μαθαίνοντας την τέχνη του μοντάζ. Χωρίς να φοιτήσει σε κινηματογραφική σχολή, έγινε χειριστής κινηματογραφικής μηχανής και από εκεί εξελίχθηκε σε διευθυντή φωτογραφίας («Φαρενάιτ 451» του Φρανσουά Τριφό, «Μακριά από το αγριεμένο πλήθος» του Τζον Σλέσιντζερ, «Πετούλια» του Ρίτσαρντ Λέστερ).

Ο Βρετανός σκηνοθέτης Νίκολας Ρεγκ, που πέθανε την περασμένη Παρασκευή σε ηλικία 90 ετών, είναι ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στην ιστορία της Εβδομης Τέχνης, όχι μόνο επειδή υπήρξε αντισυμβατικός, ροκ, ακραίος, επί της ουσίας μοντέρνος, δοκιμάζοντας είδη, δουλεύοντας πολύ πάνω στη σύνθεση διαφορετικών χρόνων στο μοντάζ, αλλά και γυρίζοντας ταινίες παράξενες. Θα τον θυμόμαστε πάντα ως τον σκηνοθέτη που έπεισε τον Ντέιβιντ Μπόουι να υποδυθεί έναν εξωγήινο και παρέδωσε μία από τις καλύτερες ταινίες επιστημονικής φαντασίας, το αλληγορικό «Ο άνθρωπος που έπεσε στη γη» (1976), το οποίο παρακολουθεί την άνοδο και την πτώση ενός εξωγήινου πλάσματος που επισκέπτεται τη Γη για να σώσει τον πλανήτη του από την έλλειψη νερού.

Κι ακόμη: κινηματογράφησε μία από τις ωραιότερες ερωτικές σκηνές, με τον Ντόναλντ Σάδερλαντ και την Τζούλι Κρίστι στο «Μετά τα μεσάνυχτα» (1973)· συνέχισε γυρίζοντας αριστοτεχνικά –αναμειγνύοντας διαρκώς με το μοντάζ το μετά με το πριν, το τέλος με την αρχή –έναν παράφορο καταστροφικό έρωτα ανάμεσα σε ένα απρόσμενο κινηματογραφικά ζευγάρι, τον Αρτ Γκαρφάνκελ (των Simon & Garfunkel) και την Τερέζα Ράσελ στη «Δύναμη της σάρκας» (1980). Το ντεμπούτο του στη σκηνοθεσία ήταν κι αυτό εκρηκτικό, βάζοντας, το 1970, τον Μικ Τζάγκερ να δώσει μια απροσδόκητη όσο και αμφιλεγόμενη «Performace», ένα φιλμ σκοτεινό, πειραματικό, σύνθετο και φιλόδοξο, γεμάτο σεξ, βία και ναρκωτικά, που δημιούργησε σκάνδαλο στην εποχή του.

Αυτός ο πληθωρικός, αταξινόμητος και άνισος σκηνοθέτης, πείραξε τους βασικούς κανόνες της γραμμικής αφήγησης, έπαιξε με τα χρώματα, το φως, τα κινηματογραφικά είδη, από τον τρόμο μέχρι την επιστημονική φαντασία, το ρομάντζο και το road movie, δοκίμασε τα όρια της τέχνης του όσο λίγοι. Η ζωή του πλούσια και πολυπληθής. Παντρεύτηκε την Τερέζα Ράσελ (πρωταγωνίστρια σε αρκετές ταινίες του: «Εύρηκα», «Track 29», «Μια νύχτα με τη Μέριλιν») με την οποία απέκτησε δύο παιδιά, ενώ είχε άλλα τέσσερα με την πρώτη γυναίκα του, τη Βρετανίδα ηθοποιό Σούζαν Στέφεν. Τελευταία γυναίκα του ήταν η Βρετανίδα ηθοποιός Χάριετ Χάρπερ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ